Highburgs Bmw 1602 -68 Såld
Posted: 27 Apr 2008, 12:02
Lägger upp en projekt tråd med min Bmw 1602 Turbo...
Gör en lång historia kort om vad aom hänt sedan affären...
Köpte en Bmw 1602 turbo som det var vatten i oljan pga sprucken topp..Fick med en ny topp som PPF gjorde i ordning åt mig vart kanon bra smaskade ihop allt och allt gick bra det vart en provstart på Nyaårsdagen
Och allt fungerade som det skulle...Fan vad skönt att vara klar innan sesongen drar igång och så skulle jag snart bli pappa...Nu Var det bara sitta och vänta tills det skulle bli vår....
Var ute och varmkörde Bmw några gånger vid garaget...Och tittade på oljestickan Fan Också vatten i olja igen... Det måste ju vara kvar rester av vatten i blocket...köljde motorn fyra gånger med ny olja..efter några varm körningar med den nya oljan så var det dax igen vatten I OLJAN...VA FAN Drämde igen garage dörrarna och åkte hem...
Efter en Månad så kom lusten tillbaks så jag börja fundera på vad det som var fel...Rev ur motorn och plockade isär den tyckte att ena cylinderloppet var såg skumt ut måste varit där som vattnet kom in till oljan..Så jag bestämde mig för att skaffa ett nytt block..
Hittade på en komplett m20b25 motor till salu som jag var och köpte. Trodde jag i alla fall.....Rev isär den tills det bara var ett tomt block..Testade min kolv i det nya blocket Fan också Kolven passar ju inte.. Det var ju ett 2.0 motor jag fått ... Vad less jag blir på allt krångel Lite dumt av mig att inte kolla Motor nr men han sa ju att det var en 2,5 och det trodde jag på. Men det har vi löst
Bara att jaga reda på ett nytt block då ...Men jag hittade en ny komplett motor somjag var och hämtade..Skruvade isär den och den såg jätte ut och så var det en 2;5liters lämnade iväg den på fräsning för o-ringning...Fick hem den för ett tag sedan och har börjat plocka ihop den...
Skulle ta ur en o-ring som vart lite tillplattad pga av jag knackat i den lite för hårt...Knackade lite försiktigt bredvid o-ringen för att försöka få ur den och plötsligt så sprack BLOCKET Fan också
Så det var ju bara att lämna iväg blocket på Pyramidringning då Suck
Så nu äntligen så har jag fått börjat att plocka ihop motorn igen...
Så mitt mål 2008 är få vatten fri olja, lägga lite lakrits, köra nån repa på strippen, försöka besikta bilen som den är och ta en tur på stan
Lite Bilder o info
Autronic sm2
msd dis4
mrm spolar
Garret kullagrad gt3582 Raceturbo
custom insug o grenrör
Stor Modifierad scania intercooler
PPF Billetvippor
z45 kam
m50 stakar
Svarvade kat kolvar
Balanserad underdel
Stördgördel
pyramidringat block
Accufab spjäll
Separata tändspolar
50mm dump
50mm wastegate
788cc spridare
PPF ställbart kamdrev
Aeromotive a1000 soppapump
Aeromotive filter
Rostfri fuelcell
Nuke/ppf fuelrail
Stor oljekylare
Retaiers
Sinter med 618 tryckplatta
mm mm
Bromsad hos PPF på 98 okt 1,4 i ladd 550 hk
Gör en lång historia kort om vad aom hänt sedan affären...
Köpte en Bmw 1602 turbo som det var vatten i oljan pga sprucken topp..Fick med en ny topp som PPF gjorde i ordning åt mig vart kanon bra smaskade ihop allt och allt gick bra det vart en provstart på Nyaårsdagen
Och allt fungerade som det skulle...Fan vad skönt att vara klar innan sesongen drar igång och så skulle jag snart bli pappa...Nu Var det bara sitta och vänta tills det skulle bli vår....
Var ute och varmkörde Bmw några gånger vid garaget...Och tittade på oljestickan Fan Också vatten i olja igen... Det måste ju vara kvar rester av vatten i blocket...köljde motorn fyra gånger med ny olja..efter några varm körningar med den nya oljan så var det dax igen vatten I OLJAN...VA FAN Drämde igen garage dörrarna och åkte hem...
Efter en Månad så kom lusten tillbaks så jag börja fundera på vad det som var fel...Rev ur motorn och plockade isär den tyckte att ena cylinderloppet var såg skumt ut måste varit där som vattnet kom in till oljan..Så jag bestämde mig för att skaffa ett nytt block..
Hittade på en komplett m20b25 motor till salu som jag var och köpte. Trodde jag i alla fall.....Rev isär den tills det bara var ett tomt block..Testade min kolv i det nya blocket Fan också Kolven passar ju inte.. Det var ju ett 2.0 motor jag fått ... Vad less jag blir på allt krångel Lite dumt av mig att inte kolla Motor nr men han sa ju att det var en 2,5 och det trodde jag på. Men det har vi löst
Bara att jaga reda på ett nytt block då ...Men jag hittade en ny komplett motor somjag var och hämtade..Skruvade isär den och den såg jätte ut och så var det en 2;5liters lämnade iväg den på fräsning för o-ringning...Fick hem den för ett tag sedan och har börjat plocka ihop den...
Skulle ta ur en o-ring som vart lite tillplattad pga av jag knackat i den lite för hårt...Knackade lite försiktigt bredvid o-ringen för att försöka få ur den och plötsligt så sprack BLOCKET Fan också
Så det var ju bara att lämna iväg blocket på Pyramidringning då Suck
Så nu äntligen så har jag fått börjat att plocka ihop motorn igen...
Så mitt mål 2008 är få vatten fri olja, lägga lite lakrits, köra nån repa på strippen, försöka besikta bilen som den är och ta en tur på stan
Lite Bilder o info
Autronic sm2
msd dis4
mrm spolar
Garret kullagrad gt3582 Raceturbo
custom insug o grenrör
Stor Modifierad scania intercooler
PPF Billetvippor
z45 kam
m50 stakar
Svarvade kat kolvar
Balanserad underdel
Stördgördel
pyramidringat block
Accufab spjäll
Separata tändspolar
50mm dump
50mm wastegate
788cc spridare
PPF ställbart kamdrev
Aeromotive a1000 soppapump
Aeromotive filter
Rostfri fuelcell
Nuke/ppf fuelrail
Stor oljekylare
Retaiers
Sinter med 618 tryckplatta
mm mm
Bromsad hos PPF på 98 okt 1,4 i ladd 550 hk