Page 1 of 1

Vilken tändning till M106T, MSD6a eller Enkel spolen?

Posted: 25 Apr 2008, 19:00
by 3riksson
Har lite funderingar för hur jag ska bygga mitt tändsystem till motorn nu
Är inne på 2 alternativ antingen "MSD 6a samt en blaster 2 spole."
eller "MSD tändspole med inbyggt tändsteg"
Sprutet jag tänker använda är ett VEMS.
Så jag behöver för och nackdelar med dessa två förutom priserna vilket i detta sammanhang spelar mindre roll.
Finns det några åsikter om vad som passar och kanske inte passar alls för mig?

Re: Vilken tändning till M106T, MSD6a eller Enkel spolen?

Posted: 25 Apr 2008, 20:37
by Vision79
3riksson wrote:Har lite funderingar för hur jag ska bygga mitt tändsystem till motorn nu
Är inne på 2 alternativ antingen "MSD 6a samt en blaster 2 spole."
eller "MSD tändspole med inbyggt tändsteg"
Sprutet jag tänker använda är ett VEMS.
Så jag behöver för och nackdelar med dessa två förutom priserna vilket i detta sammanhang spelar mindre roll.
Finns det några åsikter om vad som passar och kanske inte passar alls för mig?


MSD6A är ett ok alt om du behåller fördelaren, annars stödjer väll oxå VEMS wastedfire så du kan köra 3 dubbelspolar..?!

Posted: 25 Apr 2008, 20:43
by 3riksson
Ja det gör det, tyckte jag tänkte över frågan men glömmer ändå att nämna att jag ska ha fördelaren kvar och isf bara köra med en enkelspole till denna.

Posted: 25 Apr 2008, 21:06
by Bäckis
Ska du köra fördelar kan du köra vilket som.

Spoeln monterade vi på en Golf VR6 som gav rätt bra med mos utan tändmissar.

Posted: 26 Apr 2008, 06:59
by Polarbear
Jag kommer i alla fall köra med "MSD 6a samt en blaster 2 spole."

Jag ringde till Emil som ska installera mitt VEMS och frågade.
Det var hans rekommendation.

Posted: 26 Apr 2008, 08:33
by 3riksson
Okej, men du vet inte varför han rekomenderade den framför nått annat?
Man vill ju gärna veta varför och inte bara att man ska ha en viss sak.

Posted: 26 Apr 2008, 18:07
by Polarbear
Ja vad jag kunde tolka det till var att man får "mest" tändning för pengarna.
Man får en kraftig och driftsäker tändning för en relativt liten peng.

Så fick jag det förklarat för mig, jag kan själv inte säga nåt då jag inte har någon erfarenhet av varken den ena eller den andra tändningen.

Jag frågade Emil exakt samma sak som du frågar här och det var det svar jag fick.

Då han är både erfaren och duktig på detta så litar jag på det han sa.

Men det finns säkerligen olika teorier även i detta ämne.

Mvh

Posted: 26 Apr 2008, 20:59
by Bmwandreas
MSD spolen med inbyggt steg tar mycket mindre plats och ger mer gnista och kostar mindre.

Men smaken är ju som baken :lol:

Posted: 26 Apr 2008, 21:02
by 3riksson
Ja isf är det ju inte svårt att bestämma sig =)

Posted: 12 May 2008, 18:55
by Polarbear
Lyfter lite här.

om jag tolkar det rätt så räcker det med 1 !!?? MSDspole till 6 cylindrar?

Har jag fattat det rätt då? :oops:

Posted: 12 May 2008, 18:57
by P.Herrdahl
Polarbear wrote:Lyfter lite här.

om jag tolkar det rätt så räcker det med 1 !!?? MSDspole till 6 cylindrar?

Har jag fattat det rätt då? :oops:


Japp. ;)

Posted: 12 May 2008, 19:01
by Polarbear
Fasen, då var det ju tur att jag inte haft råd med ett MSD 6A än..Hehe

Posted: 13 May 2008, 09:20
by Fanzy
Är det en sån här ni pratar om?
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=546
Ska man ersätta orginal spolen med 1 såndan?
hur kopplas det där i isåfall? :roll:

Posted: 13 May 2008, 10:01
by Polarbear
Fanzy wrote:Är det en sån här ni pratar om?
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=546
Ska man ersätta orginal spolen med 1 såndan?
hur kopplas det där i isåfall? :roll:


Ja det är då en sån som jag syftar på.

Har ingen aning hur man kopplar in den, antar att det följer med om man köper en sån?

Posted: 13 May 2008, 14:42
by Fanzy
Jo det antar jag med.
Men vilka sprut är den kompatibel med?
Många som kör megasquirt brukar ju köra Msd 6a.
Och i ms finns det ju Dwell så då förstår ja inte varför man köper tändning för 3000 istället för 1000:-?

Finns säkert en vettig förklaring till detta?
Så nån som kan ämnet skulle ju kunna förklara :roll:

Posted: 13 May 2008, 16:22
by Polarbear
Fanzy wrote:Jo det antar jag med.
Men vilka sprut är den kompatibel med?
Många som kör megasquirt brukar ju köra Msd 6a.
Och i ms finns det ju Dwell så då förstår ja inte varför man köper tändning för 3000 istället för 1000:-?

Finns säkert en vettig förklaring till detta?
Så nån som kan ämnet skulle ju kunna förklara :roll:


Jag vet att Raceaddic körde med en sån spole på sin maskin med ett VEMS sprut.
Så VEMS:et är den kompatibel med.
I övrigt så är jag också mycket intresserad av att få veta skillnaden.
Mvh