Page 1 of 3

Mickes 328IX Turbo

Posted: 18 Apr 2008, 21:10
by skarvsladden
Nu är det väl min tur att lägga upp lite info om mitt turbobygge.
Bilen är en 325IX Touring -89.

Motor: M20B25

Block: Stressborrat, stresshonat, o-ringat
Topp: Svetstad ,portad samt Mirafrästa säten. ARP topplocksbult.
Fjädrar: Racefjädrar samt CrMo retainers
Ventiler: Rostfria raceventiler
Kam: Z45 turbo
Kolvar: Smidda custom ROSS kolvar
Stakar: Sten Parner 130 mm långa
Stödgördel: Egentillverkad för att passa IX
Vevaxel: m51 Diesel vev (82,8 mm slaglängd)
Turbo: Schwitzer S2 samt HX55 för framtida bruk
Grenrör: Egentillverkat av 42 mm turbrörsböjar.
Wastegate: HKS kopia 60 mm
Sprut / Tändning: Autronic SM4.
Spridare: 1680cc lågohmiga
Regulator: Aeromotive A1000
Bränslepumpar: Dubbla walbro i tank.
Bränsle: E85
Plenumkammare: Egenbyggd i aluminium
Spjäll: Volvo 960
Dump: 50 mm
Intercooler: 600x300x76.
Avgassystem: 3"
Växellåda: Getrag 260 med ZF- fördelningslåda
Diffar: Fram ombyggd för att klara effekten. Bak visco diff 3,91:1
Svänghjul och koppling: Lättat M20 svänghjul Sachs 618 tryckplatta 6-puckad sinterlamell

lite bilder

Posted: 18 Apr 2008, 21:16
by skarvsladden
Rost :(
Image

Image

Image


Någon vecka senare:
Image
Grundlacken
Image

Lack
Image

Grenrörsbygge

Posted: 18 Apr 2008, 21:47
by skarvsladden
Lånade Bonjes jigg för att tillverka grenrör.

Skall bara dit med lite avgasbandage sen är jag rätt nöjd.

Image

Image

Image

Bakvagn

Posted: 18 Apr 2008, 21:56
by skarvsladden
Svarvade lite på jobbet o fixade bussningar till bakvagn ,kompletterade med powerflex sen lite färg.

Image

Image

Megasquirt

Posted: 18 Apr 2008, 22:02
by skarvsladden
404

Lite grejor

Posted: 18 Apr 2008, 22:06
by skarvsladden
Parner stakar 130mm
Image

Spridarna
Image

Någon som har en IX bakaxel?

Posted: 18 Apr 2008, 22:09
by skarvsladden
Någon som vill sälja en bakre diffklump till IX?
Letar även efter en fördelningslåda från en Ford Bronco lr liknande.


Bild på bottendel/oljepump:
Image

Klyven fördelningslåda:
Image
Image

Stödgördel

Posted: 19 Apr 2008, 18:01
by skarvsladden
404

Posted: 20 Apr 2008, 18:11
by Vigge
Joo dåå

Posted: 20 Apr 2008, 18:21
by Chrille
Fan va kul att se att någon prövar att ge 4-krafsarna en chans...
Är drivlinan (fördelningslkåda och framdiff) så klen som alla påstår... typ max 300hk...

För tittar man på din spec så ser det ut som att det lär bli bra mycket mer mos än så :wink:

Posted: 20 Apr 2008, 18:29
by E34 RRT
intresannt bygge! fortsätt i samma stil! :D

Posted: 20 Apr 2008, 19:00
by skarvsladden
Chrille wrote:Fan va kul att se att någon prövar att ge 4-krafsarna en chans...
Är drivlinan (fördelningslkåda och framdiff) så klen som alla påstår... typ max 300hk...

För tittar man på din spec så ser det ut som att det lär bli bra mycket mer mos än så :wink:



Ja bilen ska tappa lacken utav fartvinden..:P
Jag har siktat på ca 600-700hk
Vigge känner en som hade ca 500hk i sin IX den verkade hålla.
Drivlinan skall uppgraderas genom att sätta en bakaxel från en IX fram uppochned så att ingående axel går åt rätt håll då borde framdiffen hålla.:roll:
Men fördelningslådan borde klara 500-600HK ,ska förstärka den lite men man får akta sig för momentspikar. Tänke ta en fördelningslåda från en Ford Bronco den borde klara mer.

Posted: 20 Apr 2008, 20:32
by Chrille
Fy helvete va elak den kommer bli om du får det att hålla i hop...
Jävla monster :twisted:

Posted: 20 Apr 2008, 20:54
by skarvsladden
Chrille wrote:Fy helvete va elak den kommer bli om du får det att hålla i hop...
Jävla monster :twisted:


Om den håller ihop så behöver man inte stanna när konstapeln vinkar in en.. :lol:

Posted: 20 Apr 2008, 23:33
by Zwofurti
tjoa om du behöver delar.. har skrotat en ix :)

Posted: 20 Apr 2008, 23:41
by r.ivars
FYFAN VA COOOOOOOOLT!

Lite delar

Posted: 22 Apr 2008, 20:01
by skarvsladden
Fick kam ,kamdrev ,lager ,packningar m.m idag :)
Image