Mickes 328IX Turbo
Posted: 18 Apr 2008, 21:10
Nu är det väl min tur att lägga upp lite info om mitt turbobygge.
Bilen är en 325IX Touring -89.
Motor: M20B25
Block: Stressborrat, stresshonat, o-ringat
Topp: Svetstad ,portad samt Mirafrästa säten. ARP topplocksbult.
Fjädrar: Racefjädrar samt CrMo retainers
Ventiler: Rostfria raceventiler
Kam: Z45 turbo
Kolvar: Smidda custom ROSS kolvar
Stakar: Sten Parner 130 mm långa
Stödgördel: Egentillverkad för att passa IX
Vevaxel: m51 Diesel vev (82,8 mm slaglängd)
Turbo: Schwitzer S2 samt HX55 för framtida bruk
Grenrör: Egentillverkat av 42 mm turbrörsböjar.
Wastegate: HKS kopia 60 mm
Sprut / Tändning: Autronic SM4.
Spridare: 1680cc lågohmiga
Regulator: Aeromotive A1000
Bränslepumpar: Dubbla walbro i tank.
Bränsle: E85
Plenumkammare: Egenbyggd i aluminium
Spjäll: Volvo 960
Dump: 50 mm
Intercooler: 600x300x76.
Avgassystem: 3"
Växellåda: Getrag 260 med ZF- fördelningslåda
Diffar: Fram ombyggd för att klara effekten. Bak visco diff 3,91:1
Svänghjul och koppling: Lättat M20 svänghjul Sachs 618 tryckplatta 6-puckad sinterlamell
Bilen är en 325IX Touring -89.
Motor: M20B25
Block: Stressborrat, stresshonat, o-ringat
Topp: Svetstad ,portad samt Mirafrästa säten. ARP topplocksbult.
Fjädrar: Racefjädrar samt CrMo retainers
Ventiler: Rostfria raceventiler
Kam: Z45 turbo
Kolvar: Smidda custom ROSS kolvar
Stakar: Sten Parner 130 mm långa
Stödgördel: Egentillverkad för att passa IX
Vevaxel: m51 Diesel vev (82,8 mm slaglängd)
Turbo: Schwitzer S2 samt HX55 för framtida bruk
Grenrör: Egentillverkat av 42 mm turbrörsböjar.
Wastegate: HKS kopia 60 mm
Sprut / Tändning: Autronic SM4.
Spridare: 1680cc lågohmiga
Regulator: Aeromotive A1000
Bränslepumpar: Dubbla walbro i tank.
Bränsle: E85
Plenumkammare: Egenbyggd i aluminium
Spjäll: Volvo 960
Dump: 50 mm
Intercooler: 600x300x76.
Avgassystem: 3"
Växellåda: Getrag 260 med ZF- fördelningslåda
Diffar: Fram ombyggd för att klara effekten. Bak visco diff 3,91:1
Svänghjul och koppling: Lättat M20 svänghjul Sachs 618 tryckplatta 6-puckad sinterlamell