Page 1 of 1
Beslutshjälp motorval.
Posted: 16 Mar 2006, 17:55
by Dofilus
Hej. Jag är ny på bmw motorer (ex saabpilot tröttnat på felhjulsdrift och rasade lådor) Tänkte bygga mig en turbomaskin som ska i en e30. Vilken motor är lämplig att bygga på? budget för motor 25000:- ex grenrör.
mvh Erik
Posted: 16 Mar 2006, 17:58
by johankihl
M50, 24v 6cyl från e36/e34
Posted: 16 Mar 2006, 18:07
by Strandholm
m20b25 är en fin maskin
Posted: 16 Mar 2006, 18:16
by Dofilus
ok det är 2 motorer. verkar som de är vanliga att bygga på. simplast är väl förstås m20 motorn en sån sitter ju i bilen. kolvarna verkar också tacksamma att svarva. Jag hittade lite projekt om m30b35 motorn, är den inte att föredra?
Posted: 16 Mar 2006, 19:23
by ossie
vilken typ av körning hade du tänkt dej?
Posted: 16 Mar 2006, 22:33
by Dofilus
till jobbet och busåka. ingen seriös racemaskin. fast mycket vill ha mer så är det ju alltid.
Vad rekomenderas?
Posted: 17 Mar 2006, 00:01
by FoX
m20 m30.... billigare men .. som min kompis alltid säger "flinta maskiner" jämfört med m50 så är dom omoderna...på vissa områden. Syftar mest på vipper.
Så vad rekomenderar jag? M42 en 4 cylindrig m50, inga vipper... bekymmer som kylning till kolvarna finns org. dessutom är ju en 4:a alltid billgare änn en 6:a (med tanke på din budget)
Kör på en m50 annars, 6:an har ju en hel del effekt gratis...men inte m20.
Att tänka på är ju att växelådorna är kraftigare i m50
om du inte vet vad det är för motorer vi skriver om så kommer här en snabb genomgång.
M20 E30 (320,323,325)
M42b18 Sitter i e30, 318is
M50 Sitter i e36
Posted: 17 Mar 2006, 06:33
by Vigge
Manske skulle tilläga 318is årsmod 90-91.
M50 motorn har väl vanos efter 93 om ja inte kommer ihåg fel, det kanske ställer still om man ska ha nå mindre fint sprut som inte kan hantera detta.
"Kör på en m50 annars, 6:an har ju en hel del effekt gratis...men inte m20".
Håller inte med. Ja har fått uppfattningen om att m20b25 e väldigt tacksamma för mindre seriös turbokonvertering även seriös också.
MVH
Posted: 17 Mar 2006, 08:04
by Dofilus
nån 4:a är det inte tal om. Då kan jag krångla i en saabmotor. Har hört av mig till en kille om en m50 utan vanos med mls packning och något svarvade kolvar, tror det är en bra grund att stå på. har jag fattat rätt att man ska ha något annat tråg för att få ner den i e30?
Posted: 17 Mar 2006, 08:40
by Vigge
men hur mycke mos e du ute efter?
Posted: 17 Mar 2006, 09:14
by Dofilus
runt 500hk så skulle jag vara nöjd. Budgeten spricker men så får det bli.
Posted: 17 Mar 2006, 11:21
by Tysken
Dofilus wrote:nån 4:a är det inte tal om. Då kan jag krångla i en saabmotor. Har hört av mig till en kille om en m50 utan vanos med mls packning och något svarvade kolvar, tror det är en bra grund att stå på. har jag fattat rätt att man ska ha något annat tråg för att få ner den i e30?
Det ska vara tråg från en motor som suttit i en E34 för att det ska passa. Även oljepickup om jag minns rätt.