Page 1 of 1

Någon som har effektuppgifter på en org M50B25 mappad?

Posted: 14 Apr 2008, 20:52
by pelko
Någon som har bromspapper på en org M50B25 dock mappad med ett VEMS eller liknande?

Hur mycket mer än sina 192hk tror ni man kan få ut med grövre avgas, finare filter samt en mappning i VEMS?

Mvh Mathias

Posted: 15 Apr 2008, 09:48
by Krillian
asså. itsfun ex.

orginal med Itsfun-chip
motorvolym: 2494 ccm
comp: 10.2:1
effekt: 141 kW/192 hk vid 6000 rpm | 152 kW/207 hk vid 6000 rpm
vridmoment: 245 Nm vid 3500 rpm | 266 Nm vid 3500 rpm
toppfart: 233 km/h 240 km/h

notering: optimerat för 98-oktan



så minst 207 hk ?

Posted: 15 Apr 2008, 09:50
by pelko
Jo men frågan är hur mycket extra man kan trycka ur, om man mappar själv :D

Mvh Mathias

Posted: 15 Apr 2008, 10:39
by makkan_nykvarn
har läst lite om hans chip.. säger inge så om hans saker för har inte testat sj men har hört mkt folk som är missnöjda med chipen där ifrån så tror nog du ska lyckas med iaf 210 hk :wink:

Posted: 15 Apr 2008, 10:56
by Krillian
pelko wrote:Jo men frågan är hur mycket extra man kan trycka ur, om man mappar själv :D

Mvh Mathias
org med annat styr system. då bör ( iaf enligt mitt tycke ) det vara så många "Hk" som spridarna klarar å levera soppa till..

dom är ju rätt vassa annars.


Sägs de inte vara runt 220-230hk i en 328 med 325 insug ( chippat )

Posted: 15 Apr 2008, 11:07
by pelko
Nja, det ger ju inte effekt om du bara puttar in massa soppa i maskin, då går den bara fett.

Lite kan man nog justera på soppan men jag tror den mesta effekten ligger i tändningen och främst då i mellanregistret på dessa motorer.

Mvh Mathias

Posted: 15 Apr 2008, 11:10
by Krillian
pelko wrote:Nja, det ger ju inte effekt om du bara puttar in massa soppa i maskin, då går den bara fett.

Lite kan man nog justera på soppan men jag tror den mesta effekten ligger i tändningen och främst då i mellanregistret på dessa motorer.

Mvh Mathias
jojo men har du ex 160cc spridare så kan du inte få ut 400+ :D

det är nog hur mycket man vågar? som avgör här tror du inte d?

hur som helst.. NÅN måste väl ha mappat sin m50b25?

Posted: 15 Apr 2008, 11:13
by FekZen
Hallå,

Jag har skrivbordsmappat min M50B25 men inte i realtid och har inte kört den i bänk. Men det är märkbar skillnad, så kan man ju gissa om det ligger på 200 eller 210 ;) , vet inte faktiskt. Sitter 190cc i dessa om jag minns rätt , och det är därmed inget som stryper i det första taget iaf..

Min är i övrigt helt original. Ska dock köras på E85 nu snart när vi ser att minusgraderna är borta helt.

Mvh
Adde

Posted: 15 Apr 2008, 13:33
by Fear This
måste bara fråga, de verkar som ni tror ni får ut mer effekt med ett eftermarknads sprut än ett chip eller är ja helt ute & cyklar? de enda ni kan uppnå med ett standalonesprut är att på egen hand tumma ännu mer på marginalerna än vad som är gjort med chippen & nu kommer frågan: vill man sabba pålitligheten ytterligare för några enstaka hästar?
ta de inte som dålig kritik, utan mer bara intresserad hur ni resonerar:)
mvh

Posted: 15 Apr 2008, 15:10
by FekZen
Fear This wrote:måste bara fråga, de verkar som ni tror ni får ut mer effekt med ett eftermarknads sprut än ett chip eller är ja helt ute & cyklar? de enda ni kan uppnå med ett standalonesprut är att på egen hand tumma ännu mer på marginalerna än vad som är gjort med chippen & nu kommer frågan: vill man sabba pålitligheten ytterligare för några enstaka hästar?
ta de inte som dålig kritik, utan mer bara intresserad hur ni resonerar:)
mvh
Jopps, förstår inte heller vad folk är ute efter riktigt. Motronic är ju ett klockrent sprut och fungerar hur bra som hellst på en originalmotor. Att sitta och mappa en i stort sett original bil med eftermarknadssprut verkar ju bara vara ett onödigt extra jobb plus förlust av massa nödvändiga funktioner som motronic har men ej ingår i eftermarknadssprut.

Mvh
Adde

Posted: 15 Apr 2008, 21:20
by Fear This
de va precis min tanke.
mvh

Posted: 15 Apr 2008, 22:01
by pelko
Finns inte en enda funktion i min bil avsett för komfort eller annat, dessutom vill jag lära mig grunderna vad gäller mappa. Sedan är det kul att installera och pilla med, samtidigt som det ger enklare justeringsmöjligheter jämfört mot motronic.

Sen att det ska överladdas relativt snart gör ju beslutet inte svårare.

Mvh Mathias

Posted: 15 Apr 2008, 22:03
by Krillian
ja jag förstår inte varför han ska behålla de gamla :S

han frågar ju faktiskt om han kan få ut någon häst mer.

lika bra att få i de nu. så underlättar de sen när de är dags för turbo.

Posted: 16 Apr 2008, 07:16
by Puppe
FekZen wrote:
Fear This wrote:måste bara fråga, de verkar som ni tror ni får ut mer effekt med ett eftermarknads sprut än ett chip eller är ja helt ute & cyklar? de enda ni kan uppnå med ett standalonesprut är att på egen hand tumma ännu mer på marginalerna än vad som är gjort med chippen & nu kommer frågan: vill man sabba pålitligheten ytterligare för några enstaka hästar?
ta de inte som dålig kritik, utan mer bara intresserad hur ni resonerar:)
mvh
Jopps, förstår inte heller vad folk är ute efter riktigt. Motronic är ju ett klockrent sprut och fungerar hur bra som hellst på en originalmotor. Att sitta och mappa en i stort sett original bil med eftermarknadssprut verkar ju bara vara ett onödigt extra jobb plus förlust av massa nödvändiga funktioner som motronic har men ej ingår i eftermarknadssprut.

Mvh
Adde
Jag skulle inte riktigt hålla med! :lol:

jag skulle vilja påstå att du har en hel del att vinna på att använda ett eftermarknads sprut jämtemot orginalsprut, Finne som jag är. :roll: så vet jag en som har gjort så här i Finland med en M50b25, använt VEMS + avgas + filter, om jag inte mins helt fel så bänkade han till ca. 250hk (kan iofs. bara vara BS men enligt mig inte omöjligt alls)

Och om ni tänker på en biltillverkare har en massa saker att kompromissa med, T.ex. Bränslekonomin, körbarhet, tillförligheten och att det är samma styrsystem på "alla" motorer (av samma modell förståss), för det finns inte två motorer som går presis lika, motorer är som individer alla kräver sin egna inställningar för att gå som bäst,
Alla dessa kompromisser kan du skita i om du får mappa själv.
det är min åsikt! :D

Posted: 16 Apr 2008, 07:34
by Vision79
Varför tror ni det skulle gå att hitta MKT mer effekt med ett eftermarknadssprut på en sugmotor? inga konstigheter för den som mappar orginal sprut att justera brett...ser inga begränsningar, men 250hk med avas,filter+vems kan ni fet glömma!


Sluta sprid felaktiga uppgifter/"rykten" på forumet!

Posted: 16 Apr 2008, 08:13
by FekZen
Puppe wrote: Jag skulle inte riktigt hålla med! :lol:

jag skulle vilja påstå...

jojo , men jag mappar mitt originalsprut, jag justerar bosch egna program 0 261 200 413 SW: 1267 358 715

Dvs, jag har kvar alla fina egenskaper som originalsprutet har, plus att jag har vässat det för mer effekt.

Mvh
Adde

Posted: 16 Apr 2008, 10:32
by Thörn
Skulle nog sålla mig till skaran som tippar på att man kan plocka ut en del extra, iallafall om man gör hårdvaruförändringar som att tex ta bort katten, annat filter mm. sedan mixtrar lite med tändningen, e85 osv.

Visst tummar man på marginalerna, men dom är rätt väl tilltagna för motorer i standardutförande för att passa många olika marknader med olika bränslekvaliter osv.