Page 1 of 1
Posted: 11 Apr 2008, 12:05
by charger
fördelarna är väl att dom sällan spricker och lite längre slitstyrka. nackdelen är väl att det är viktigt att varmköra riktigt.
Posted: 11 Apr 2008, 15:27
by peppe
charger kan du utveckla det där, rätt intressant.
Posted: 11 Apr 2008, 16:03
by E34 RRT
är det intte typ lika viktit på alla motorer att varmköra och sen spaka på!?

Posted: 11 Apr 2008, 16:14
by nicke.t
jävligt dum fråga kanske?men har inte bmw smidda kolvar orginal eller e ja helt förd bakom flötet?
Posted: 11 Apr 2008, 17:00
by Jonte_smte
nicke.t wrote:jävligt dum fråga kanske?men har inte bmw smidda kolvar orginal eller e ja helt förd bakom flötet?
inte alla motorer men dom värsta!!!!
Posted: 11 Apr 2008, 17:07
by *L.R*
smidda kolvar kan göras av trvå olika aluminiumtyper.
den ena har lite större värmutvidgningskoefiicient. detta medför att kolvspelet är större när motorn är kall.
kan klappra lite om motorerna då.
Posted: 11 Apr 2008, 17:19
by nicke.t
ere smidda i 3.6 då?
Posted: 11 Apr 2008, 18:13
by knotan
har svårt att tro att det skulle finnas nån bmw som inte har smidda kolvar orginal... begrepet smidda är ju att man har smitt/bearbetat kolven efter gjutning. dvbs typ svarvat/fräst slipat osv.
när det börjar bli redigt dyra /hållbara grejjor pratar man om billet, å det inebär att dem är ursvarvade ur ett solitt ämne, men tror inte att venolia å andra liknande märken är billet utan bara smidda ur lite bättre materialkvalitet än orginalkolvarna...
Posted: 11 Apr 2008, 18:44
by *L.R*
smitt är smitt och gjutet är gjutet.. två olika tillverkningsprocesser.
att berabeta en gjuten kolv gör den inte smidd..
Posted: 11 Apr 2008, 18:57
by Nobbe
Som *L.R* skriver.
Dessutom skulle jag vilja se nån köra med en kolv som inte är svarvad/fräst.
Vanliga kolvar är gjuten, dvs flytande form av ämnet är hällt i en form.
Smidda är upphettade ämnen som pressats till sin form.
Vilketsom så svavas/fräses dom efteråt.
skilnaden mellan smidda saker och gjutna är strukturen i materialet, bara, om det är samma legering i bägge.
Posted: 11 Apr 2008, 19:05
by *L.R*
Nobbe wrote:
skilnaden mellan smidda saker och gjutna är strukturen i materialet, bara, om det är samma legering i bägge.
fast det är det ju inte gjutalu och smidda grejer..
dessutom har jag för mig att vissa eftermarknadskolvar tillverkas av billet.
men det kan ju ändå inte mäta sig mot en riktig smidd kolv.
Posted: 11 Apr 2008, 19:28
by Nobbe
*L.R* wrote:fast det är det ju inte gjutalu och smidda grejer..
dessutom har jag för mig att vissa eftermarknadskolvar tillverkas av billet.
men det kan ju ändå inte mäta sig mot en riktig smidd kolv.
Nu drog jag bara på med en generalisering
Huvudsaken lixom.
Känns lite onödigt att gå in på hur strukturen osv ser ut, om det räcker med att förklara enkelt.
Posted: 12 Apr 2008, 18:24
by knotan
då är det alltså så att dem pressar en gjuten kolv för å packa ihop materialet tätare å då kallas den smidd??
Posted: 13 Apr 2008, 00:02
by Doktorn
nej, en smidd detalj görs i en smidespress. ämnet värms upp, åker in i pressen och bankas till i verktyg som motsvarar det som senare ska bli en kolv, vevstake etc.
Posted: 16 Apr 2008, 02:58
by M-man
Gjutna kolvar innehåller kisel,det gör kolven slitstark, men spröd. Kislet gör även så kolven inte expanderar lika mycket under värme som kolvar utan kisel. Smidda kolvar finns både med och utan kisel..