Page 1 of 1

M30B35 + KKK K27 rekomenderat max laddtryck innan varmluft..

Posted: 04 Apr 2008, 20:51
by turbo4fun
Efter lite inhandlande har jag nu insett att pengarna självklart inte kommer räcka till för mina önskemål...
Så jag får klara mig på denna setup tills vidare som ett första bygge:

- M30B35 kompsänkt genom urgröpta förbränningsrum till 8,5:1
- Standard, O-ringad och renoverad botten med org kolvar
- Link LEM v.4 sprut
- 475cc @ 3bar spridare
- Ställbar BTR 1:1
- Dubbla org soppa pumpar
- Gnistan kommer från enkelspole via fördelare
- KKK K27 med avgashus 12 (intern WG pluggad)
- Std kam
- Extern 50mm WG HKS-kopia
- EVO 3 IC
- 765 platta med org lamell
- Bredbandslambda Innovate LC-1

Min fråga är nu (eftersom jag är helt värdelös på att tyda kompressor mappar) hur mycke laddtryck vågar jag mig på med den lilla K27'an innan den börjar bottna skjuta på varmluft? skulle gissa på ca 400-450hk är väl max för den snurran...

Alla kommentarer uppskattas!!

Posted: 04 Apr 2008, 21:43
by Vision79
Jag gissar att du får ut mellan 350-380hk på motorn vid 1.2bar...

Posted: 05 Apr 2008, 01:04
by Tjottirotti
Håller med Jonas här. Strax under 400hk... 370-380 kanske...

Posted: 05 Apr 2008, 02:12
by turbo4fun
Lite dom siffrorna jag förväntade mig... Kanske inte helt tråkigt med 360-370hk, men 500hk är mer intressant...
Vilka förändingar i setupen borde bli nästa steg om man siktar på 500hk?

Kan det räcka med att uppgradera spridare och turbo? Eller vassare kam är obligatoriskt för 500hk?
kanske är så illa att en org botten inte orkar med 500hk? Eventuell portning av toppen är kanske oxå nödvändig?

Posted: 05 Apr 2008, 02:32
by Nisse Järnet
Spridarna räcker till 500hk om du inte tänkt köra E85.

Posted: 05 Apr 2008, 08:48
by dgyldmark
Ang std kammen & 500 hp

Har inte bromsat hajjen (E28 535) men åkte en 490hp/550nm bil och den kändes slö gämförelsevis. Kör med std kammen.