Page 1 of 1
Dumpventil
Posted: 12 Mar 2006, 21:38
by m535
hej! har monterat en dumpventil på en audi urquattro och det funkar inte riktigt som jag hade tänkt mig tyvär.. det är så att den vägrar öppna.fast den öppnar om jag varvar ur den riktigt ordentligt då kommer ett litet pys. har monterat dumpen innan intercoolern vilket borde vara bra..kolven sitter inte fast ,har bra vakum. kan det vara så att fjädern i dumpen är för hård? vet att det här inte är bmw relaterat men hoppas kunna få något bra tips.. tack på förhand..
Posted: 12 Mar 2006, 22:27
by Overcharged
montera den efter intercoolern istället, nära insuget....
Posted: 12 Mar 2006, 23:31
by BmW[RsR]
Im Whit Stupid ^^
/mvh
Posted: 12 Mar 2006, 23:32
by jeppan
för stark fjäder. kapa fjädern lite om du inte kan justera den.
Posted: 13 Mar 2006, 08:23
by david__
antingen fjädern eller för lite laddtryck..
i vissa dumpventiler kan de sitta brickor i för att spänna
fjädern, om dessa finns så ta bort dom o testa eller
korta fjädern.
Posted: 13 Mar 2006, 11:15
by rosen23
min urquattro var likadan då byte jag vacumslangen tille en grövre o monterade den på baksidan av insuget sen dumpade det
Posted: 13 Mar 2006, 15:13
by m535
ok ... men efter intercoolern vill man juh inte sätta den, för då släpper den juh ut luft som har blivit ner kyld av intercoolern eller hur? man ska juh släppa ut så varm luft som möjligt.
Posted: 13 Mar 2006, 15:13
by m535
ok ... men efter intercoolern vill man juh inte sätta den, för då släpper den juh ut luft som har blivit ner kyld av intercoolern eller hur? man ska juh släppa ut så varm luft som möjligt.
Posted: 13 Mar 2006, 15:34
by Love
Vart har du monterat slangen till dumpen?Den ska sitta efter spjället annars får du inget vacum som öppnar den!
Och huvudfunktionen för en dump är ju inte att släppa ut varmluft
Posted: 13 Mar 2006, 16:47
by 2,7 Turbo
jeg ville satt den nærmest gass spjelde for bedre respons på turbo`n... bedre spol up!!
Posted: 13 Mar 2006, 17:59
by Overcharged
ja det är ju det som är meningen med en avlastningsventil, att turbon ska ladda upp snabbare...men vet inte riktigt hur stor skillnad det blir om man sätter den före eller efter men den borde ju dumpa bättre om man sätter den efter icn iaf , eftersom luften kylls ner av icn och komprimeras...
säg gärna till om jag har fel, men detta vill jag ha det till! men sedan som en nämde släpper den ju ut kyld luft då....
Posted: 13 Mar 2006, 18:45
by markus
På min 240-tic använde jag min öppna (inte) ställbara dump på båda sidor om IC med 1,1-1,2 i ladd och det lätt exakt lika dant och responsen kunde inte jag märka någon skillnad på... men skulle man mäta skulle det säkert se en liten skillnad.
Men jag skulle nog tänka mig att det är bättre med dumpen nära spjället så att luften rör på sig i systemet och kyls av IC hela tiden då har man ju kyld luft nära spjälet när man kliver på gasen och luften behöver inte ändra riktning eller stå still...