Page 1 of 1
s50b32 komp forhold.
Posted: 25 Mar 2008, 08:35
by sh0rty^
Hei
Holder på med turbobygge på en s50b32. Hva får man gjøre med vanos? Låser man denne? Kan jeg fjerne hele vanos enheten? Hva vil ni rekkomandera?
Også lurte jeg på kompresjonsforhold, denne motoren skal i første omgang få en effekt på rundt 600 – 650. Men bygger motoren så den skal tåle større
Effekt uttak senere. Hva vil ni rekkomandera for komp. Forhold på en slik motor?
Og hvilken turbo kan ni anbefala for et effekt uttak på 600 – 650 ? bredt register.
Mvh Lars Olafsen
Re: s50b32 komp forhold.
Posted: 25 Mar 2008, 10:02
by Vision79
sh0rty^ wrote:Hei
Holder på med turbobygge på en s50b32. Hva får man gjøre med vanos? Låser man denne? Kan jeg fjerne hele vanos enheten? Hva vil ni rekkomandera?
Også lurte jeg på kompresjonsforhold, denne motoren skal i første omgang få en effekt på rundt 600 – 650. Men bygger motoren så den skal tåle større
Effekt uttak senere. Hva vil ni rekkomandera for komp. Forhold på en slik motor?
Og hvilken turbo kan ni anbefala for et effekt uttak på 600 – 650 ? bredt register.
Mvh Lars Olafsen
Garrett GT3582R A/R 1.06 - 600Hk+
Rycker du sladden till styrningen av vanosen ska den ställa sig i vassaste läget har ngn här sagt?
Ska du köra vanlig Bf98 kan du köra 8,1 - 8,5 komp? , ska du köra racebensin eller E85 kan du lägga dig närmare 9
Re: s50b32 komp forhold.
Posted: 25 Mar 2008, 10:35
by sh0rty^
Vision79 wrote:sh0rty^ wrote:Hei
Holder på med turbobygge på en s50b32. Hva får man gjøre med vanos? Låser man denne? Kan jeg fjerne hele vanos enheten? Hva vil ni rekkomandera?
Også lurte jeg på kompresjonsforhold, denne motoren skal i første omgang få en effekt på rundt 600 – 650. Men bygger motoren så den skal tåle større
Effekt uttak senere. Hva vil ni rekkomandera for komp. Forhold på en slik motor?
Og hvilken turbo kan ni anbefala for et effekt uttak på 600 – 650 ? bredt register.
Mvh Lars Olafsen
Garrett GT3582R A/R 1.06 - 600Hk+
Rycker du sladden till styrningen av vanosen ska den ställa sig i vassaste läget har ngn här sagt?
Ska du köra vanlig Bf98 kan du köra 8,1 - 8,5 komp? , ska du köra racebensin eller E85 kan du lägga dig närmare 9
Takk for raskt svar. Angående vanosen har jeg også hørt det samme, så satser vel på at det skal gå fint.
Skal kjøre e85 så da går jeg for et komp forhallande på 8.8 ?
ANG. Vanos
Posted: 25 Mar 2008, 21:11
by Magnus B
Om man ställer vanos i det vassaste läget tror jag att den kommer att gå skitdåligt på tomgång och lågvarv.När min M3 -96 cab krånglade i vanosen så fastnade avgaskammen i racerläge,då gick den jävligt
dåligt ruskade som fan.
Mvh. Magnus B
Posted: 25 Mar 2008, 21:17
by Bmwandreas
3.2 kan man inte rycka kontakterna på.
Du får montera 2st avgasdrev från 3.0 motorn..
Posted: 26 Mar 2008, 17:00
by PureSpirit
Eller modda den splincade delen av orginaldreven = fräsa plant längst fram så att du kan bulta dreven stumt...
Ett plus är att justeringen på orginaldreven finns kvar att leka lite med...
EDIT: Efter att av "misstag" kommit över 3,2ans kamdrev kan jag säga att dessa går inte att bulta stumt om man inte modifierar dit fler hål på insugsdrevet... Avgasdrevet är i princip helt kört...
Har man S50B30 är det som sagt bara att köpa upp ett insugsdrev till av nån som har bytt (lär ju finnas en del) och fräsa plant så får man justeringen kvar...
Posted: 26 Mar 2008, 21:55
by s2_i_e30
tar man bara bort vanoset och ersätter det med en "platta" istället? har hört att de är något oljetryck man måste ta itur med?
Posted: 26 Mar 2008, 22:02
by Bmwandreas
Du kapar bara bort piggarna ut ur vanosen, sen kan den sitta där. Då behöver man inte plugga något...
Re: s50b32 komp forhold.
Posted: 26 Mar 2008, 22:24
by TurboTore
sh0rty^ wrote:Vision79 wrote:sh0rty^ wrote:Hei
Holder på med turbobygge på en s50b32. Hva får man gjøre med vanos? Låser man denne? Kan jeg fjerne hele vanos enheten? Hva vil ni rekkomandera?
Også lurte jeg på kompresjonsforhold, denne motoren skal i første omgang få en effekt på rundt 600 – 650. Men bygger motoren så den skal tåle større
Effekt uttak senere. Hva vil ni rekkomandera for komp. Forhold på en slik motor?
Og hvilken turbo kan ni anbefala for et effekt uttak på 600 – 650 ? bredt register.
Mvh Lars Olafsen
Garrett GT3582R A/R 1.06 - 600Hk+
Rycker du sladden till styrningen av vanosen ska den ställa sig i vassaste läget har ngn här sagt?
Ska du köra vanlig Bf98 kan du köra 8,1 - 8,5 komp? , ska du köra racebensin eller E85 kan du lägga dig närmare 9
Takk for raskt svar. Angående vanosen har jeg også hørt det samme, så satser vel på at det skal gå fint.
Skal kjøre e85 så da går jeg for et komp forhallande på 8.8 ?
Jeg har ca 8.8:1 , bruker GT35R A/R 1.06 og bremser 563hk på hjula med 99 oktan.
Meget funksjonabelt oppsett - har ladetrykk fra 1900 omd/min.
Bruker 2x eksosdrev fra 3.0 har bare montert dobbelvanosen på plass,urørt.
Posted: 26 Mar 2008, 22:26
by s2_i_e30
piggar? mennar du de som går in i kammarna? om man tar bort dom va e de som ska pluggas då?
Posted: 26 Mar 2008, 22:27
by Bmwandreas
Du kapar bort det som sticker in i kammarna, och monterar 3.0 avgasdrev.
Då pluggar man ingenting.....
Posted: 26 Mar 2008, 22:56
by s2_i_e30
men om man inte har vonosen kvar och har en adapterplatta va gör man då? går det oljekanaler i vanosen?
Posted: 26 Mar 2008, 23:00
by Bmwandreas
Ja det går kanaler, då lär man plugga
Posted: 26 Mar 2008, 23:05
by s2_i_e30
det går 1 kanal va? sitter en o-ring runt en kanal som ser utt att gå "ner" i vanoset. är det bara 1 kanal*? så vitt ja ser så är de de ända stället de kan komma in olja om man tar bort de som går in i kammen*?
Posted: 26 Mar 2008, 23:06
by Bmwandreas
Vet ej, det lär du nog undersöka.
Posted: 26 Mar 2008, 23:20
by s2_i_e30
förlåt för lånade tråden. men de kan nog va till nytta.. ser utt som de bara är 1 kanal som går in i vanoset i all fall.. får foska litte mer i det