Page 1 of 2

Moment på svänghjul

Posted: 10 Mar 2006, 14:08
by Christoffer Högås
Hur många nm ska jag dra fast svänghjulet med? m3 e36

Posted: 10 Mar 2006, 14:18
by Ticco
Har för mig att det är 105 Nm som gäller.

Posted: 10 Mar 2006, 14:53
by Christoffer Högås
Ticco wrote:Har för mig att det är 105 Nm som gäller.


De bör väll vara samma nm som org svänghjul fast de nu är i alu.

Posted: 10 Mar 2006, 15:02
by Christoffer Högås
enligt bmw i falun så är de som du säger ticco 105nm! tack

Posted: 10 Mar 2006, 15:50
by Bmwandreas
Köp nya bultar!

Posted: 10 Mar 2006, 16:46
by Christoffer Högås
Är de sträckbultar som vid toppen eller?

Posted: 10 Mar 2006, 23:56
by Hardstyler
Nej det e det inte men det e lika bra o köpa nya...

jag drar mina 120Nm...

Mvh

Posted: 11 Mar 2006, 00:57
by Bmwandreas
Det är nog sträckbultar eftersom dom rekomenderas att bytas varje gång.

Posted: 11 Mar 2006, 09:21
by johankihl
Hardstyler: Varför drar du bultarna över sträckgränsen? Då har du förstört dem...

Posted: 11 Mar 2006, 10:49
by Micke
Alla skruvförband där skruven utnyttjas 90% av sträckgränsen eller mer så ska den bytas ut.

Posted: 11 Mar 2006, 20:28
by E21_Rille
Micke wrote:Alla skruvförband där skruven utnyttjas 90% av sträckgränsen eller mer så ska den bytas ut.


vart får man reda på sträckgränsen för bultar då?

mvh ///Rille

Posted: 11 Mar 2006, 22:18
by Micke
Det beror på skruven, tex 8.8 har 800 N/mm^2 brottgräns och sträckgränsen är 80% av den dvs 640. 10.9 har 1000N/mm^2 brott och 90% av den är sträckgränsen osv...

Posted: 11 Mar 2006, 23:42
by Hardstyler
johankihl wrote:Hardstyler: Varför drar du bultarna över sträckgränsen? Då har du förstört dem...


För jag gillar o ta lite x-tra...:D

innan jag fick reda på exakta nm uppgifter så drog jag 120 för vissa skulle dras 105 o vissa mer..

kört 120 sen dess.. o fungerat..
men kanske värt o tänka på det då. använder också locktite skruvlåsning.
detta gällde s38.

men till saken. 105nm gäller det s38 också?

MVV

Posted: 12 Mar 2006, 14:24
by Andersson
Det gäller ganska säkert S38 också, det är nog likadana bultar.

Kolla en verkstadshandbok brukar stå vad dem flesta bultar ska dras med.

Posted: 12 Mar 2006, 22:44
by Ticco
Andersson wrote:Det gäller ganska säkert S38 också, det är nog likadana bultar.

Kolla en verkstadshandbok brukar stå vad dem flesta bultar ska dras med.


Citerar Autodata.

3,6.
Svänhjul:
113-130 Nm

Tryckplatta:
Byt ut bultar och koniska hylsor.
M8 - 10,9 = 34 Nm

3,8
Svänghjul:
105 Nm

Tryckplatta:
Byt ut bultar och koniska hylsor.
M8 - 10,9 = 34 Nm

Posted: 12 Mar 2006, 22:47
by Hardstyler
Tusen tack!!

då hade jag ju "rätt" ;-) med mina 120nm..hehe

Mvh


Ticco wrote:
Andersson wrote:Det gäller ganska säkert S38 också, det är nog likadana bultar.

Kolla en verkstadshandbok brukar stå vad dem flesta bultar ska dras med.


Citerar Autodata.

3,6.
Svänhjul:
113-130 Nm

Tryckplatta:
Byt ut bultar och koniska hylsor.
M8 - 10,9 = 34 Nm

3,8
Svänghjul:
105 Nm

Tryckplatta:
Byt ut bultar och koniska hylsor.
M8 - 10,9 = 34 Nm

Posted: 12 Mar 2006, 23:38
by jeppan
[quote="Hardstyler"]Tusen tack!!

då hade jag ju "rätt" ;-) med mina 120nm..hehe

Mvh


Man drar ju gärna 13 kg om de nu va mellan 113-130 nm . Men de va ju inte för mycke i allafall. :wink: