Page 1 of 1

2.6 liters M20

Posted: 10 Mar 2006, 13:55
by farfar
Finns det någon här som har bygt en 2,6 liters M20 heller har erfarenhet hur man gör detta på bästa lämpliga sätt?

Har för mig att man kunde plocka över B23 veven till B25 blocket, men är inte riktigt 100% på hur det skulle lira med B25ans stakar och kolvar.

Help me
/mvh

Posted: 10 Mar 2006, 15:52
by Dragon
B23 vev å stakar i b25 block å så svarva ner kolvarna.

Posted: 10 Mar 2006, 15:55
by peppe
Jag måste bara få ställa mig frågan varför man skulle lägga ned ett sådant jobb för att tjäna 100cc?

Är det då inte bättre att skrapa ihop till en diesel vev?

Posted: 10 Mar 2006, 16:06
by farfar
peppe wrote:Jag måste bara få ställa mig frågan varför man skulle lägga ned ett sådant jobb för att tjäna 100cc?

Är det då inte bättre att skrapa ihop till en diesel vev?



Jo visserligen kan det tyckas dumt.
Men när man ändå har B23 vev & stakar, och tänker renovera ett B25 block kan man ju lika gärna stoppa i det (gratis 100cc) visst tillkommer kostnader men det är ju inga jättesummor, inte heller dieselveven men men.

Börjar nog med att bygga en 2.6liters sugis, fast man får se vad man ramlar över.

Posted: 10 Mar 2006, 16:09
by farfar
Dragon wrote:B23 vev å stakar i b25 block å så svarva ner kolvarna.


Någon koll på hur mkt kolvarna ska svarvas, och hur mkt gods det finns på dom?

Ska tydligen vara olika på

Icke kat kolvar, och kat kolvar.
vh!

Posted: 10 Mar 2006, 16:30
by peppe
farfar wrote:
peppe wrote:Jag måste bara få ställa mig frågan varför man skulle lägga ned ett sådant jobb för att tjäna 100cc?

Är det då inte bättre att skrapa ihop till en diesel vev?



Jo visserligen kan det tyckas dumt.
Men när man ändå har B23 vev & stakar, och tänker renovera ett B25 block kan man ju lika gärna stoppa i det (gratis 100cc) visst tillkommer kostnader men det är ju inga jättesummor, inte heller dieselveven men men.

Börjar nog med att bygga en 2.6liters sugis, fast man får se vad man ramlar över.


Det jobbet du gör nu kommer du aldrig att märka av.
Är inte B23 stakarna klenare?

Hur mycket du ska svarva kolvarna får du mäta dig till.

Skillnaden på kat kolvarna och icke kat är endast gropen i mitten.

Posted: 10 Mar 2006, 17:30
by Andreas K
peppe wrote:Är inte B23 stakarna klenare?

Dom används ju på 2,7 liters byggena så de bör ju vara rätt hållbara dem också.

Posted: 10 Mar 2006, 18:53
by peppe
Andreas K wrote:
peppe wrote:Är inte B23 stakarna klenare?

Dom används ju på 2,7 liters byggena så de bör ju vara rätt hållbara dem också.


Är väll B20 stakar? Eller nu kanske jag yrar.

Dom är säkert lika hållbara :)

Posted: 10 Mar 2006, 20:12
by Simon__
peppe wrote:
Andreas K wrote:
peppe wrote:Är inte B23 stakarna klenare?

Dom används ju på 2,7 liters byggena så de bör ju vara rätt hållbara dem också.


Är väll B20 stakar? Eller nu kanske jag yrar.

Dom är säkert lika hållbara :)

Är inte det samma på B20 och B23?

Posted: 10 Mar 2006, 22:39
by bmw_fredde
det är samma i m20 b20 och b23

Posted: 11 Mar 2006, 00:48
by peppe
Ja, logiskt sätt bör det vara samma. Antar att det är veven som är annorlunda.

Posted: 11 Mar 2006, 15:44
by farfar
Ingen här som bygt M20 B26 och kan tala om hur dom gjorde? :cry:

Posted: 12 Mar 2006, 03:51
by Dragon
Borrade ett b23 block till samma som b25 och satte sedan i en kolv med stake tillsammans med veven . Sedan mätte jag hur mycke kolven stack upp upp ovanför deck ytan. Till ena motorn lämnade jag kolvarna för svarvning. (kommer inte ihåg måttet) Sen har jag en annan likadan där det är andra kolvar i (inte svarvade)

Off topic

Posted: 12 Mar 2006, 14:56
by farfar
Kom bara att tänka på hur det skulle bli ifall man borrade M20B25 blocket till 86mm och använde kolvarna från 528 E28 tillsammans med dieselveven eller B23veven och 135mm stakar.

Måste ju bli en fin sugmotor ifall det skulle funka