Page 1 of 1

Re: m20b25tic mapp megasquirt

Posted: 15 Mar 2008, 19:02
by Erikk
puttek wrote:hej , tänkte om det finns nån som har en hyffsad mapp till megasquirt till en m20b25 turbo.

setup är följande.

m20b25
680cc spridare
z45 kam
gt37 turbo

megasquirt II V3 med Ford Edis6 tändning. Har VR givare med 36-1 triggerhjul.

Bilen startar bara om man gasar ytterst lite , och det går inte varva den och grenröret blir jättevarmt fort. Måste väl vara med inställningar ?
Så tänkte om någon har en mapp till MS som kan lägga ut eller skicka ?

Tack på förhand


Börja med att strobba in tändningen!

Ställ den på fixed angle på 10grader.

Sen labbar du med triggerangle tills du får 10grader på stroben.
Sen kan du ställa fixed angle på -10 igen (-10 gör att den går efter tändmappen)

Ställ lambdavärdet runt 1, lättare att få den o gå på tomgång med lite fetare vanligtvis. Gör detta med Req_Fuel värdet, och ha en ganska plan VE-mapp till att börja med.

Posted: 15 Mar 2008, 21:11
by Erikk
Samma ställe där man ställer in triggerangle har jag för mig, har inte tillgång till megatune för tillfället..

Posted: 16 Mar 2008, 01:24
by flp
det är som dem har skrivit förmodligen någonting med tändningen.

den står förmodligen väldigt fel. därför du ska prova strobba så att datorn och motorn är överens om att tex 20grader är 20grader. har man inte gjort detta så kan ju datorn säga att du har 20graders tändning fast motorn egentligen har någonting helt annat.

MVH Micke

Posted: 18 Mar 2008, 23:52
by p_henriksson
leta lite till, det finns med i megatune. ställ in på ~15 grader så ska du se att den inte blir allt för varm om grenröret. har du kalibrerat temp givarna? isf gör det. och som sagt så måste du strobba den, om du inte vet så tycker jag du ska ta hjälp av någon bekant.

Posted: 19 Mar 2008, 11:05
by emil
Antagligen har du monterat edis-triggerhjulet fel, detta skall om jag minns rätt vara inställt på 10 grader.
Idag kan man köra MS med 60-2 triggerhjulet som sitter original, och antingen fördelare eller dubbelspolar, med rätta dopningarna.
EDIS-modulerna är framtagna till fiesta och någon pundarbuss eller tillåme en scorpio, är det verkligen något för trimmade bilar då ? :P

Posted: 19 Mar 2008, 18:56
by johankihl
puttek wrote:
emil wrote:Antagligen har du monterat edis-triggerhjulet fel, detta skall om jag minns rätt vara inställt på 10 grader.
Idag kan man köra MS med 60-2 triggerhjulet som sitter original, och antingen fördelare eller dubbelspolar, med rätta dopningarna.
EDIS-modulerna är framtagna till fiesta och någon pundarbuss eller tillåme en scorpio, är det verkligen något för trimmade bilar då ? :P


triggerhjulet gick bara montera på ett sätt , sitter ju en styrpinne på den , och det är redan provat på en annan bil innan och funkade.

Kan man sätta över ett 60-2 hjul utan några modifieringar i boxen ?


Byt absolut inte triggerhjul om du ska köra edis tändning.

Om du inte kan något så grundläggande som att stroba tändningen kanske du inte ska hålla på med ett eftermarknads ems. Låt någon som kan ta hand om det eller läs på och lär dig.

Nackdelen med Megasquirt är att folk som inte är pålästa köper det för att det är billigt. Megasquirt är enligt mig för folk som är intresserade av att labba själv med elektronik och motorer.

Posted: 20 Mar 2008, 10:54
by emil
kopplar du ifrån signalen från ditt MS, så skall grundtändningen stå på 10 grader när det är rätt monterat med EDIS-modulen
Är du osäker på hur det fungerar så rekommenderar jag att du tar kontakt med någon med erfarenhet av systemet
mvh Emil