Page 1 of 1

Soppa nog till turbokonvertering m50b25

Posted: 11 Mar 2008, 19:36
by M3-emil
Hej!

Har köpt ett turbo kinakit som jag redan ångrar, men tänkte jag skulle prova det och hellre köpa riktiga grejer nästa år :)

Jag undrar nu:

Kittet skulle klara av "400" hk blev det sagt. Jag tänkte höra med er som vet! Min tanke var M5 spridare ca 380cc, en walbro 255l/h pump, progressiv btr samt ett smt6 sprut skulle det kunna funka ihop? Eller blir detta overkill för ett första försök på konvertering?

Om det skulle visa sig att kinakittet bara är skit, så kommer jag byta till större turbo samt ett kvalitetsgrenrör, typ PPF gren och en Holset turbo som jag har sett många väljer. Kan jag då använda dom tidligare nämda bränslekomponenterna? Såg att 1hk=1cc på spridarna, så dom måste kanske bytas i så fall.


Emil :D

Posted: 11 Mar 2008, 19:41
by pelko
Progressiv BTR är väl inte att föredra om man inte kör snik, blir svårare att mappa - enligt vad jag hört.

Köp sedan spridare som ligger lite över max, så du inte kör dom till 100%. 1cc = 1hk kan man grovt räkna med ja, 30% större om man kör E85.

Mvh Mathias

Posted: 11 Mar 2008, 21:01
by M3-emil
Ok, ska jag satsa på en btr som är 1:1 då? Där soppatrycket är konstant och inte följer turbotrycket. Sköter Smt6 ev Vems resten?

Emil

Re: Soppa nog till turbokonvertering m50b25

Posted: 11 Mar 2008, 22:29
by Deas
M3-emil wrote:Hej!

Har köpt ett turbo kinakit som jag redan ångrar, men tänkte jag skulle prova det och hellre köpa riktiga grejer nästa år :)

Emil :D


Vad är det för kitt du köpt och varför ångrar du det?

Posted: 12 Mar 2008, 18:46
by Overcharged
M3-emil wrote:Ok, ska jag satsa på en btr som är 1:1 då? Där soppatrycket är konstant och inte följer turbotrycket. Sköter Smt6 ev Vems resten?

Emil


en linjär btr (1:1) följer också turbotrycket men den höjer trycket linjärt, kolla i faqen för mer info...

ja smt 6 alternativt. vems sköter resten, men det är stor skillnad på vems och smt 6 då vems är ett standalone styrsystem som ersätter ditt gamla rakt av... tänk på att någon som vet hur man mappar en motor ordentligt skas göra det...

Posted: 17 Mar 2008, 20:37
by M3-emil
Så i mitt tilfälle skulle det bli bäst med en linjär btr, 1:1? Ska man satsa på en dyr typ, eller håller en i 500 sek klassen ok?

Ja ,sprutet vad det nu blir för typ vet jag inte helt än. Måste läsa på mig lite mer. Det ska i alla fall bli monterat av nån som kan :)

Finns det med beskrivning på montering av Smt 6, om man köper det?

Posted: 18 Mar 2008, 14:11
by 525mannen
M3-emil wrote:Så i mitt tilfälle skulle det bli bäst med en linjär btr, 1:1? Ska man satsa på en dyr typ, eller håller en i 500 sek klassen ok?

Ja ,sprutet vad det nu blir för typ vet jag inte helt än. Måste läsa på mig lite mer. Det ska i alla fall bli monterat av nån som kan :)

Finns det med beskrivning på montering av Smt 6, om man köper det?


Ang btr så körde jag en lite billigare "billet variant" i min S13 i somras, denna hade problem att den tappade inställningen trots att jag drog åt justerkruven (muttern ordentligt efter varje koll)= Hände några gånger att den tappat ett till ett halvt bar i tryck (fjäder fel?)

Så att lägga ut några kronor extra på en sådan kan nog löna sig, annars får man kolla med jämna mellanrum så allt står rätt till.

Här hittar du kopplingsschema för smt6: http://www.perfectpower.com/downloads/login.asp
Brukar följa med CD skiva med program osv till de spruten..

På perfectpower finner du en hel del information om du söker..

Mvh

Posted: 18 Mar 2008, 20:17
by Overcharged
vill varna för kopplingscheman till smt6 då alla inte stämmer, speciellt det till e36 325, så lita inte blint på det

Posted: 22 May 2008, 19:17
by M3-emil
Vet du vad som inte passar i instruktionen, har nämligen en E36 325 och tänkte beställa ett Smt 6 snarligen?

PS:Ser att du "Overcharged" har min gamla M3à, var jäkligt nöjd med den när jag hade den :D

Posted: 22 May 2008, 19:40
by M3-emil
Tänkte höra också vad som händer om jag köper för stora spridare. Hade tänkt gröna R-spridare ca 465cc eller m5 380cc. Har köpt en walbro 255l/h vid 3.8 bar. Har ni några tips till spridare, kanske nån som har 6 stk??

Posted: 23 May 2008, 15:37
by nicke.t
skulle skita i smt6 de e riktigt jobbigt sprut tycker jag,å som sagt innan kopplings chemat stämmer sällan.

Posted: 23 May 2008, 16:02
by tykoo
jag kör med smt6 i min 525 -95. funkar prima med tanke på vad man betalar för det. jag stuntade i alla kopplingssheman och kopplade in det själv med hjälp av bruksanvisning och ett schema på vilka pinnar som e vad på styrboxen.

jag kör också med en extern mapsensor som jag använder för att få belastningssignal till smt6, funkar bättre än att använda spjällgivaren om man kör turbo.

har inte byggt klart bilen än, så det är inte inmappat med turbo än, men som sugmotor fungerade det fint iaf.

Posted: 23 May 2008, 19:16
by B00ST
Finns chip till det där kittet annars om du åker 465 spridare

chip

Posted: 25 May 2008, 10:50
by M3-emil
Kan man eventuellt bara chippa om originalboxen, utan att använda ett nytt sprut? Skulle det funka om man kör med exempel: 465cc spridare, 1:1 btr, 255l/h v 3.8bar pump och ett chip.

Vart kan man köpa ett sånt chip?

Mvh Emil

Posted: 29 May 2008, 14:30
by M3-emil
Ingen som vet?

Kanske inte ens finns sånna chip, Är riktigt grön när det gäller överladdning, så ni får ursäkta eventuella dumma frågor.

Mvh Emil