Page 1 of 1
Hur vet jag om jag har en M50B25 med eller utan vanos?
Posted: 24 Nov 2005, 22:45
by Muxxor
Bilen är 1992 års modell och är importerad från tyskland, men jag har "lärt mig" att VANOS kom 1993. När jag söker i databaser, tex autoexperten så står det att det är "M50 B25 S2 (Vanos)" Hur ser jag om jag har vanos eller inte?
[img]http://gallery.voodoo-people.com/albums/Muxxor/IMG_4602_zatzy.jpg[/img]
"In 1992 production began of further-developed versions of this engine which offered lower fuel consumption and increased torque. At the same time, the new evolutions contributed to a reduction in exhaust emissions and a further improvement in the engine's running characteristics. A key role was played by the VANOS variable-cam-timing system, which made a positive contribution to all four criteria."
Taget från:
http://www.bmwworld.com/engines/m50.htm
[Edit] drygt att man inte har 50st posts nu då...
Posted: 24 Nov 2005, 23:04
by AndreasT
Du har en utan vanos.
Du ser det på ventillåpan. Om det är en med vanos har den en utbuktning.
Skulle du haft vanos skulle ventilkåpan sett ut som på bilden
Posted: 24 Nov 2005, 23:07
by Muxxor
Ok, jag var helt säker på att det var en utan vanos men blev lite konfunderad när det stod nått annat. Hade ju inte vart helt fel med vanos om man säger så
Posted: 25 Nov 2005, 05:41
by Burn0ut
Om du vill turbokonvertara hade det u varit det
Posted: 26 Nov 2005, 00:44
by Muxxor
[quote="Burn0ut"]Om du vill turbokonvertara hade det u varit det
[/quote]
Det står turbo på önskelistan i år, men det är ju alltid bra med en besiktningsmotor
Posted: 26 Nov 2005, 04:56
by Flaxis
under förutsättning att man har för avsikt att åka ett hyffsat jysst sprut så ser åtminstone inte jag vart nackdelen ligger i att åka med bibehållen vanos-funktion?
//Flaxis
Posted: 07 Dec 2005, 16:22
by Brox
så ni menar att ifall man ska turbokonvertera så ska man helst få tag i en m50b25 utan vanos? eller vad har ni för tips om man är sugen på en turbokonvertering?
Posted: 07 Dec 2005, 21:19
by Macke 325
Kanske en dum fråga men vad gör vanosen som är så dåligt när man smäcker på en turbo??
Posted: 07 Dec 2005, 21:22
by Muxxor
[quote="Macke 325"]Kanske en dum fråga men vad gör vanosen som är så dåligt när man smäcker på en turbo??[/quote]
Är väl ingen nackdel, men om man byter till Autronic så funkar det inte att styra vanosen som jag uppfattat det.
Posted: 07 Dec 2005, 21:24
by Bmwandreas
Funkar fint att styra vanos med SM4.
Det svåraste är att programmera in den,man måste köra på rullande landsväg eller i motorbänk.
Posted: 07 Dec 2005, 21:32
by Muxxor
[quote="Bmwandreas"]Funkar fint att styra vanos med SM4.
Det svåraste är att programmera in den,man måste köra på rullande landsväg eller i motorbänk.[/quote]
Vad är det för för och nackdelar då?
Posted: 07 Dec 2005, 21:53
by Bmwandreas
Lite mer botten, men vet inte om det är värt jobbet.
Posted: 07 Dec 2005, 22:36
by Muxxor
Bmwandreas wrote:Lite mer botten, men vet inte om det är värt jobbet.
Lite mer i botten med vanos alltså?
Posted: 07 Dec 2005, 22:40
by Flaxis
Muxxor wrote:Bmwandreas wrote:Lite mer botten, men vet inte om det är värt jobbet.
Lite mer i botten med vanos alltså?
Japp!!
Mina erfarenheter är bättre körbarhet+bättre spoolup med vanos...
men sen om man tycker det är värt besväret, det är en annan sak...
//Flaxis