Page 1 of 1

Någon duktig på Megasquirt!!

Posted: 06 Mar 2008, 02:44
by thompan
Tjena! Har lite problem med min m20b25 Turbo och megasquirt!
Det är så att jag kan köra den på tomgång i några minuter sedan så blir grenröret helt rött av hetta,vet inte vad det kan vara men tror att det är något med tändningen iaf,jag har strobbat och det ser ut att vara ok och jag har lambdat mellan 0,95-1,0 ungefär. Börjar ta slut på idéer,är det någon som vet. Grymmt tacksam för svar!

Megasquirt 1v3,0 med extrakoden,orginal fördelare+spole,vr 60-2,
550cc högohm.

Lite inställningar

Constants page1

Req fuel: 5,3
Injector opening time: 1,0
Battery voltage correction: 0,15
Pwm current limit: 100%
Pwm time threshold: 25,5ms
Fast idle threshold: 7,8
Barometric correction: off
Control algorithm: speed density
Injections per engine cycle: 2
Injector staging: alternating

Power cycle after changes

Wheel decoder base teeth: 60
2nd trigger enable: off
Missing teeth: -2
Trig pos A: 5
Trig return pos:13
Trig pos B: 25
Trig return pos: 33
Trig pos C: 45
Trig return pos: 53
Dual dizzy mode: normal
Wheel decoder routine: 025 style

Distributor(msns): off
Wheel decoder: generic wheel
Led 17(d14)funktion: spark output A

Spark settings

Trigger angle: 65
Trigger angle addition: 0
Cranking timing: Time based
Cranking advance angle: 6
Hold ignition: 1
Spark output inverted: yes
Experimental oddfire: no
Fixed angle: -10
Trim angle: 0

Dwell settings

Dwell control: dwell control (har även provat fixed duty)
Cranking dwell: 6,0
Running dwell: 2,7
Minimum discharge period: 0,5

MVH/Thomas Henriksson

Posted: 06 Mar 2008, 02:55
by thompan
Glömde att säga att jag har provat att ändra i mappen,har kört med 10,5,0 och -5 grader och den gick bäst på 0 men ingen skillnad med hettan, har också provat Trigger angle 60 och höjt alla Trigger pos med ett men ingen större skillnad. :evil:

Posted: 06 Mar 2008, 08:11
by Bäckis
Har du -5 grader tändning och undrar varför den blir varm?

Du lär ha ca 10 grader på tomgång.

Posted: 06 Mar 2008, 09:45
by thompan
Ja!! Har provat det,men ej högre än 10 kanske ska göra det men jag tänkte att med lägre tändning så blir det kallare.

Posted: 06 Mar 2008, 19:39
by Per Eriksson
stämmer din nollmarkering?.
10-15 grader på tomgång är ganska vettigt.

Posted: 06 Mar 2008, 20:16
by Bäckis
Lägre tändning(mindre förtändning) så blir det varmare.

Helt seriöst så ska du nog inte hålla på med det där själv då jag tror att du kommer förstöra motorn rätt omgående med tanke på att du inte verkar ha koll på grunderna.

Om du känner någon som kan hjälpa dig så fråga den personen, annars får du gärna komma och få bilen bromsad och justerad.

Posted: 07 Mar 2008, 01:03
by thompan
Ja man är ju inte superduktig på den här biten precis men skulle ju vilja få bilen att gå hyffsat så att jag kan köra ner den till er.

Provade med högre tändning idag och då blev det bättre men inte 100%.
och då hade jag 17grader på tomgång så får kolla lite mer nogrannt med tändlampan,men det är lite svårt när den fladdrar fram och tillbaka när motorn inte går som den ska.

Posted: 07 Mar 2008, 10:41
by Bäckis
Bara den inte läcker massa vätskor så spelar det ingen roll hur den går när du kommer hit.

Ställ på 0 i mappen eller om man har en lock timing funktion i MT, minns inte. Sen kollar du med strobben så du verkligen har 0.

Posted: 07 Mar 2008, 10:45
by thompan
Japp ska göra det idag.Tack :D

Posted: 07 Mar 2008, 10:51
by thompan
Får väl boka tid hos er snart då, Beckis om ni har nå tider över!? :)

Posted: 07 Mar 2008, 11:54
by Bäckis
Inga problem.