Page 1 of 25

Alpha Serivce/PPF: Projekt E21 dragrace 1048hk!!

Posted: 08 Mar 2006, 09:31
by Bmwandreas
Bäckis gamla E21 ska uppdateras lite lätt, och dess nuvarande ägare, Keld på danska firman Alpha Service ska såklart ha en projekttråd så ni får ta del av alla coola grejor :)

Bilen får en helt ny M20 motor med en blygsam spec:

M20B25 block, deckat, o-ringat, stressborrat till 84.50mm, fabriksny smidd dieselvev som är balanserad till perfektion, oljekylning under smidda CP pistons, 135mm AutoVerdi vevstakar, PPF stödgördelkit med ARP ramlagerpinnbult, ARP pinnbultar till toppen, PPF 75mm dump, PPF grenrör med 60mm PPF wastegate och en PT76GTS turbo, 895cc spridare, Autronic SM4 styrsystem, MSD DIS4 CDI tändning med MSD spolar mm.

Toppen är en extremt portad och självklart svetsad M20B25 BMW original med resta kanaler och insugningsrör som är byggt på ny fläns som är matchportad med 35 graders kanalvinkel. Kamaxel blir Z58 turbo och hela toppen blir såklart fylld med mer PPF godis, tex ventilfjädrar, raceventiler, retainers, kamdrev. Ventilsäten har fått ett kanonfint mira jobb och den här toppen är nog den värsta som lämnat den här lokalen.

Växellåda: Hemlig, men det kommer gå tokfort när allt lirar och är injusterat. 8)

Vi räknar med att motorn ska gå i bromsbänk i april.

Mer bilder kommer under veckan då vi jobbar heltid med den här bilen.



Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 08 Mar 2006, 10:47
by Tysken
Fan Bäckis! Nu måste du ju skaffa en ännu större turbo för att vara värst! Typ en PT88!! :lol:

Posted: 08 Mar 2006, 10:51
by Bmwandreas
Blir svårt att köra med på gatan, då du får ett register från 6000-8000 rpm med laddtryck:)

Posted: 08 Mar 2006, 10:55
by Tysken
Hehe, fattar det. Kommer nog inte svara så bra med en Pt 76 heller..Men det är ett fett bygge som vi nog alla vill se mer av.

Posted: 08 Mar 2006, 10:59
by Bmwandreas
Jag hade PT76 på min 525 i början.
Dvs en helt orig M20 med svarvade kolvar samt trimkam.
Jag hade fullt ladd = 1 bar vid 4000-4500 rpm.

Posted: 08 Mar 2006, 11:12
by bmw_fredde
Sån där kylare vill ja ha :!:

Posted: 08 Mar 2006, 12:26
by Bmwandreas
Sån har jag:)

Posted: 08 Mar 2006, 12:30
by Fido85
ser gött ut :)

Posted: 08 Mar 2006, 12:38
by bmw_fredde
Bmwandreas wrote:Sån har jag:)


Säg nått du inte har till den bilen :shock: blir alltid avundsjuk när man tittar på den :evil:


grym e21 men hur blir fästet? en e21 ä ju rätt så halkig i bakänden redan original :D

Posted: 08 Mar 2006, 12:47
by peppe
Riktigt coolt projekt.

Jag diggar stupröret som ni fotade igenom där ;)

Posted: 08 Mar 2006, 13:57
by Bäckis
peppe wrote:Riktigt coolt projekt.

Jag diggar stupröret som ni fotade igenom där ;)


Man kan lugnt säga att det är fritt,stort flås i kanalerna. Den här toppen är go den. Tror knappast jag orkar göra min egen lika bra, men vi får väl se.

Posted: 08 Mar 2006, 14:46
by SirSteve
bmw_fredde wrote:Sån där kylare vill ja ha :!:


Bmwandreas wrote:Sån har jag:)


Säljer ni dom på PPF, kostar?

Posted: 08 Mar 2006, 15:29
by Bmwandreas
Tror vi har slut, en sån går lös på 3000-3500kr.

Posted: 08 Mar 2006, 17:08
by Anders Elenius
Vad blir det för kompression i denna motor?

Posted: 08 Mar 2006, 18:17
by peppe
Bäckis wrote:
peppe wrote:Riktigt coolt projekt.

Jag diggar stupröret som ni fotade igenom där ;)


Man kan lugnt säga att det är fritt,stort flås i kanalerna. Den här toppen är go den. Tror knappast jag orkar göra min egen lika bra, men vi får väl se.


Det hade varit riktigt mysigt att få en standard 325 topp flödad, sedan detta monster.

Kul att se skillnaden, 325 toppen är väll ändå inte helt så tokig från början. För att vara en standard kanal.

Jag tvivlar inte på dig Bäckis, men hade varit så kul sjukt kul att kunna gämföra med diverse Volvo toppar som är monster portade samt se hur mycket man kan trolla med en gammal 12v topp.

Tummen upp, vill se denna bil i action.

Posted: 08 Mar 2006, 19:35
by Fido85
peppe wrote:
Bäckis wrote:
peppe wrote:Riktigt coolt projekt.

Jag diggar stupröret som ni fotade igenom där ;)


Man kan lugnt säga att det är fritt,stort flås i kanalerna. Den här toppen är go den. Tror knappast jag orkar göra min egen lika bra, men vi får väl se.


Det hade varit riktigt mysigt att få en standard 325 topp flödad, sedan detta monster.

Kul att se skillnaden, 325 toppen är väll ändå inte helt så tokig från början. För att vara en standard kanal.

Jag tvivlar inte på dig Bäckis, men hade varit så kul sjukt kul att kunna gämföra med diverse Volvo toppar som är monster portade samt se hur mycket man kan trolla med en gammal 12v topp.

Tummen upp, vill se denna bil i action.


jag har papper på min då den är orörd...men det är ju m50

Posted: 08 Mar 2006, 20:03
by Overcharged
hur mycket flödade din m50 topp då om man får fråga?
bara nyfiken 8)