Alpha Serivce/PPF: Projekt E21 dragrace 1048hk!!
Posted: 08 Mar 2006, 09:31
Bäckis gamla E21 ska uppdateras lite lätt, och dess nuvarande ägare, Keld på danska firman Alpha Service ska såklart ha en projekttråd så ni får ta del av alla coola grejor
Bilen får en helt ny M20 motor med en blygsam spec:
M20B25 block, deckat, o-ringat, stressborrat till 84.50mm, fabriksny smidd dieselvev som är balanserad till perfektion, oljekylning under smidda CP pistons, 135mm AutoVerdi vevstakar, PPF stödgördelkit med ARP ramlagerpinnbult, ARP pinnbultar till toppen, PPF 75mm dump, PPF grenrör med 60mm PPF wastegate och en PT76GTS turbo, 895cc spridare, Autronic SM4 styrsystem, MSD DIS4 CDI tändning med MSD spolar mm.
Toppen är en extremt portad och självklart svetsad M20B25 BMW original med resta kanaler och insugningsrör som är byggt på ny fläns som är matchportad med 35 graders kanalvinkel. Kamaxel blir Z58 turbo och hela toppen blir såklart fylld med mer PPF godis, tex ventilfjädrar, raceventiler, retainers, kamdrev. Ventilsäten har fått ett kanonfint mira jobb och den här toppen är nog den värsta som lämnat den här lokalen.
Växellåda: Hemlig, men det kommer gå tokfort när allt lirar och är injusterat.
Vi räknar med att motorn ska gå i bromsbänk i april.
Mer bilder kommer under veckan då vi jobbar heltid med den här bilen.
Bilen får en helt ny M20 motor med en blygsam spec:
M20B25 block, deckat, o-ringat, stressborrat till 84.50mm, fabriksny smidd dieselvev som är balanserad till perfektion, oljekylning under smidda CP pistons, 135mm AutoVerdi vevstakar, PPF stödgördelkit med ARP ramlagerpinnbult, ARP pinnbultar till toppen, PPF 75mm dump, PPF grenrör med 60mm PPF wastegate och en PT76GTS turbo, 895cc spridare, Autronic SM4 styrsystem, MSD DIS4 CDI tändning med MSD spolar mm.
Toppen är en extremt portad och självklart svetsad M20B25 BMW original med resta kanaler och insugningsrör som är byggt på ny fläns som är matchportad med 35 graders kanalvinkel. Kamaxel blir Z58 turbo och hela toppen blir såklart fylld med mer PPF godis, tex ventilfjädrar, raceventiler, retainers, kamdrev. Ventilsäten har fått ett kanonfint mira jobb och den här toppen är nog den värsta som lämnat den här lokalen.
Växellåda: Hemlig, men det kommer gå tokfort när allt lirar och är injusterat.
Vi räknar med att motorn ska gå i bromsbänk i april.
Mer bilder kommer under veckan då vi jobbar heltid med den här bilen.