Page 1 of 8

Rilles 318is Turbo "Isbilen"

Posted: 02 Mar 2008, 15:15
by KKR-Rille
Ja nu är det på tiden att man lägger upp en liten projektråd på ett av mina projekt! Det är ju en del som känner igen den som PPF:s fd Isbil! mycket väl inkörd, endast körd på söndagar, mm! :lol:
Jag köpte den för att ha nå att leka med under tiden som jag bygger på den andra e30:in (som för övrigt blir klar vilket år som helst :wink: ) och som vanligt skulle man bara fixa till nån lita pryl, men det ena gav ju det andra och så skulle det va skoj med liiite mer mos ifall att...
Spec:
Motorn byggd av Bäckis
318is E30
M42 kompsänkt med kolvar och stakar från m52
Nya, lager, ringar, packningar osv.
984 pump och en special catchtank
PPF 50mm Dump
PPF 50mm Wastegate
Alu insug och 70mm spjällhus
Rostfria tryckrör med Samco slangar.
660cc spridare!
Spal elfläkt
Mega squirt Sprut
Alu intercooler
lagom turbo "host"
Sachs 618 race engineering tryckplatta
E30 325 vxl-låda
E30 325 bakvagn med powerflex bussn
diffbromsad axel
Båge från svets och smide
Sitt riktiga stolar från omp
Ratt och knopp från Momo
and some pics:
Så här såg den ut när jag hämta den, raceready on ice!
Image
Image
Image
Efter att man åter igen blev grannarnas favorit, så byggdes det ett lite snällare avgassystem!
Image
Sommaren kom och innebar ju lite större fälgar och en mer rumsren look
Image
Sen kom jag över en liiiite större turbo och en hel alu-ic
som medförde att jag måste modda grenrör, tryckrör insug, mm!
Image
Image
När man ändå hade farten uppe med denna bil, så måste ju jag åka till PPF och få den bromsad! sagt och gjort, tvinga med mina sk kompisar humle dumle och drog ner till avesta nu i fredags 29/2!
Satt i bilen hela vägen ner och fundera om min orginal topp-packning skulle vilja va så hygglo och hålla tätt! (Det är bonjes fel :wink: )
Kom ner och lasta av, och så kom då den oundvikliga frågan från Bäckis: Hur många hk jag hoppades på? med den turbo jag hade satt dit!
njaae lite över 300hk, helst på hjula iaf hoppades jag ju på!
-HAHAHA med den turbon?
japp då hade man direkt visat att man var en idiot, den bottna nånstans vid 250hk på hjulen :oops:
Jaha, man eller mes? ivrigt påhejad av humle och dumle, som redan tidigare hade allierat sig med bäckis, så fanns ju det inte så många options att välja på!
Så en mod större "host" turbo hittades bortglömd i ett hörn, och ett gäng lite ballare spridare monterades i all hast! efter det uppnåddes iaf 334hk på hjulen! och fortfarande hel topp-pkn så då nöjde man sig där, för det är ju skottår iår! :lol:
Image

Posted: 02 Mar 2008, 15:47
by Laban
Ohh!! - en projekttråd.. :shock:

Blev ju lite effekt i den till slut.. går som ett SKOTT nu då?:)




*edit* stor bild till liten länk :)

Posted: 02 Mar 2008, 16:20
by Bonje
Kul som sagt att det kom upp en tråd till slut!

334Hk på hjulen.. Fränt! Vid vilket ladtyck och varv? Vad var det för turbo ni bytte till om man får fråga?
Skulle vara kul att se bromspapper på den! :D

Posted: 02 Mar 2008, 16:38
by p_henriksson
=)

Posted: 02 Mar 2008, 16:39
by p_henriksson
härligt bygge :) m42<3 känns tungt för min del att uppnå 300whp med ett 19t agg, svarvade kolvar, original botten och topp + packning och original insug... :roll: ja som bonje säger ge oss info! :P

Posted: 02 Mar 2008, 16:40
by p_henriksson
oj blev lite fel där :oops: :P

Posted: 02 Mar 2008, 16:46
by Tingsdalsracer
Fan Rille ,, nu är jag i shock tillstånd :o

En projekttråd,, nu då bilen är klar dessutom. Då du har börjat så bra nu så kan du slänga upp en på den andra medans du fortfarande håller på med den :lol:

Fram med värstingen nu :twisted:

/P

Posted: 02 Mar 2008, 18:01
by KKR-Rille
Bonje: Det är en sk "host" no name turbo, tänk att man ska få nå i halsen så fort man tänker på d :lol:
Ang bromspappret kanske Ärtan el Bäckis kan slänga upp det, samt lite info! jag tror laddet va 1,5

Henriksson: Tack! jag tror nog att det är möjligt att du ska kunna nå 300hk med den kombin.

Tingsdalsracer: jodå, man kan skrälla ibland! kanske även dyker upp nån bild på det andra bygget oxå, men värsting va det kanske om den hade blivit klar för x:antal år sen, haha, men nån godsak finns ju! Men jag tycker du ska skriva lite info vilka hyss du sysslar med ist, är lite mer hardcore det :twisted:

Posted: 02 Mar 2008, 18:07
by KKR-Rille
förresten kommer lite film på bromsning och Bäckis konsumentest, senare :twisted:

Posted: 02 Mar 2008, 18:18
by Tingsdalsracer
KKR-Rille wrote:Bonje: Det är en sk "host" no name turbo, tänk att man ska få nå i halsen så fort man tänker på d :lol:
Ang bromspappret kanske Ärtan el Bäckis kan slänga upp det, samt lite info! jag tror laddet va 1,5

Henriksson: Tack! jag tror nog att det är möjligt att du ska kunna nå 300hk med den kombin.

Tingsdalsracer: jodå, man kan skrälla ibland! kanske även dyker upp nån bild på det andra bygget oxå, men värsting va det kanske om den hade blivit klar för x:antal år sen, haha, men nån godsak finns ju! Men jag tycker du ska skriva lite info vilka hyss du sysslar med ist, är lite mer hardcore det :twisted:
:?: :o

Posted: 02 Mar 2008, 18:38
by p_henriksson
längtar som fan till film :) ok hoppas iaf att jag kommer nå dom whp. du rille jag har en fråga, jag ska också köra ms sprut och jag undrar om du kör wastespark med original spolar? eller kör du sekventiallt med kamgivare etc? skulle va grymt härligt om du kunde skicka mig nån bild på dina mappar (tänd+soppa). :wink:

Posted: 02 Mar 2008, 21:00
by Noppe
Här finns det fler bilder från mappningen

http://www.norells.pixbox.se

Posted: 02 Mar 2008, 21:46
by Bäckis
Den brummar fint nu den lilla 1,8:an.

Väldigt mkt bil och effekt sett till minimal kontantinsats av Rille.

Posted: 02 Mar 2008, 22:06
by HULTA
Tingsdalsracer wrote:Fan Rille ,, nu är jag i shock tillstånd :o

En projekttråd,, nu då bilen är klar dessutom. Då du har börjat så bra nu så kan du slänga upp en på den andra medans du fortfarande håller på med den :lol:

Fram med värstingen nu :twisted:

/P
hehehe håller me :lol:

Posted: 04 Mar 2008, 12:16
by KKR-Rille
Här är bromspappret!
Image

Posted: 04 Mar 2008, 14:43
by Micke
Kul med en ny uppdaterad tråd! Ser fram emot en film 8)

Vilket bränsle kördes det på? Originalkammar?

Posted: 04 Mar 2008, 14:51
by KKR-Rille
Micke wrote:Kul med en ny uppdaterad tråd! Ser fram emot en film 8)

Vilket bränsle kördes det på? Originalkammar?
Det kördes på vanlig macksoppa (grön 98) och orginalkammar något isär- justerade!
Det dröjer dock innan jag kan lägga upp film, för jag hinner inte innan jag åker till norge och jobbar i 2v