Page 1 of 1

budgetbygge på g

Posted: 06 Mar 2006, 19:45
by samuel21
tänkte påbörja mitt första bygge.. offer är en e30 med m20b25 motor... för att få ut 350hk ur en behöver man väl inte lägga ut mer än 10-15 000, eller är ja helt ute å cyklar?

har läst FAQ om turbokonvertering och om "Bäckis" snikpaket.. behöver ju inte vara mycket mer än så för att komma upp i 350 hk, eller?

mest fundersam är ja på sprut.. vad ska ja köra med?


nån som vet ungefärligt vad en riktigt totalrensad e30 med den effekten kan köra för tider? bilen ska mest byggas i lärosyfte och brukas som busbil..

hoppas ni har tid över och svara på mina funderingar..

Mvh

Posted: 06 Mar 2006, 21:24
by Marting
oxå ny på bmw och jag tror inte det räcker med 10-15k för 350hk om du inte gör allt själv på billigaste sätt

ska du köpa alla grejjerna eller har du redan endel grejjer liggandes? hur mycke grejjer kan du tillverka själv?

det du kommer behöva är:

turbo (4000kr)
grenrör eller adapter (2500-5000kr)
större spridare (1000kr)
större lmm eller mappsensor + tempgivare (500kr)
piggyback system för att mappa bilen eller liknande (3500kr)
större soppapump (1100kr)
intercooler + rör (1000-2500kr)
nytt avgassystem från turbo (1500-6000kr)

sen får du kompsänka motor
svarvade kolvar (?kr)
eller tjockpackning + arp bultar (5700kr)

sen får du nog se över kopplingen oxå (?kr)

den tillkommer det ju massa små grejjer tex slangar, kopplingar, diverse packningar, dumpventil, slangklämmor skruvar, bultar mm.sen när du ändå river i det kanske du bör byta kamrem, olja och lite små service mm.

priserna jag skrivet kan du ju ta med en nypa salt det är bara lite ca:priser som jag har uppfattat det när jag har surfat runt och letat efter delar.
Endel grejjer kanske du kan fixa lite billigare själv osv.

själv kommer jag att satsa på ca:230-250 hk eftersom det är min första turbokonvertering vill jag bara få det till att fungera med turbo innan jag börjar satsa på några större effekter.

mitt recept hittils
Garrett T28
240cc spridare
adaptergrenrör
egensvetsat avgas
bosch återcirkulerande dump
saab 9000 ic
ställbart bränsletryck
2x 325 soppapumpar

Posted: 07 Mar 2006, 07:29
by Svintoleffe
Du behöver inet ha dubbla soppa pumpar det är baar onödigt

Posted: 07 Mar 2006, 15:01
by Marting
Svintoleffe wrote:Du behöver inet ha dubbla soppa pumpar det är baar onödigt


det är möjligt men nu hade jag en extra liggandes så det kostar ju inget att prova.

Posted: 07 Mar 2006, 15:58
by Svintoleffe
Enda problemeyt kan bli, om ena pumpen blir trött o pumpar för lite, kan blir svårt o ställa in, det är bättre o baar köra med en pump tycker jag.

men du gör som du vill, med en justerbar btr så kan du pumpa på tillräckligt med bränsle för att pumpen ska ge sig utan problem.

Posted: 07 Mar 2006, 16:09
by emil
en T28-turbo räcker bara till att pumpa luft för sugmotoreffekten i din bil, ska du börja ladda på mer än nåt enstaka hekto måste du byta.
Samma gäller spridarna.
Ska du ha turbon till annat än prydnad så veva dit större spridare direkt (sikta på 500cc), och absolut en större turbo, Se upp så du inte får för liten avgasdel så du bara får mottryck. Bättre beg HX40 går att få för några tusenlappar.

Byt insprutningssystem till megasquirt, vems eller liknande budget istället för att dopa original. Det är sparade tusenlappar i slutändan

Posted: 07 Mar 2006, 16:37
by Marting
emil wrote:en T28-turbo räcker bara till att pumpa luft för sugmotoreffekten i din bil, ska du börja ladda på mer än nåt enstaka hekto måste du byta.
Samma gäller spridarna.
Ska du ha turbon till annat än prydnad så veva dit större spridare direkt (sikta på 500cc), och absolut en större turbo, Se upp så du inte får för liten avgasdel så du bara får mottryck. Bättre beg HX40 går att få för några tusenlappar.

Byt insprutningssystem till megasquirt, vems eller liknande budget istället för att dopa original. Det är sparade tusenlappar i slutändan


varför tror du det?
Jag hade ca:300hk på min gamla s14a med garrett t28 turbo, finns dom som kört så mycket som 330hk med t28:an
Finns även flertalet saabar som kör 300+hk med dessa aggregat.
så varför skulle den inte räcka mer än till 170hk på en bmw?

Varför 500cc? original ska enlig informationen jag hittat vara ca:150cc då borde ju mina 240cc räcka en bit över originaleffekten särskillt om man ställer upp bränsletrycket.
Jag siktar inte på någon jätte effekt

Någon form av mappsystem kommer att fixas i framtiden men först vill jag ha det till att fungera.

Posted: 07 Mar 2006, 16:41
by Marting
Svintoleffe wrote:Enda problemeyt kan bli, om ena pumpen blir trött o pumpar för lite, kan blir svårt o ställa in, det är bättre o baar köra med en pump tycker jag.

men du gör som du vill, med en justerbar btr så kan du pumpa på tillräckligt med bränsle för att pumpen ska ge sig utan problem.


Jag har ju en -87 alltså en lyftpump i tanken och 1 matarpump utanför. min tanke var att byta lyftpumpen mot en 325 matarpump från senare årsmodell och sätta den i tanken istället.

Jag kommer alltså ha en matarpump i tanken och en utanför seriekopplade.

Detta kanske inte är en bra ide? tips mottages gärna.

Posted: 07 Mar 2006, 17:27
by fulingbusen
seriekopplade pumpar är ingen idé, det ökar inte flödet nämnvärt. Däremot skulle de klara av att hålla högre tryck men det är väl inte relevant eftersom man reglerar trycket med btr.

svintoleffe: vad menar du händer om en pump blir trött och pumpar mindre än den andra? ju fler parallellkopplade pumpar desto mer flöde tror jag på, har jag fel då?

Posted: 07 Mar 2006, 18:01
by samuel21
vad tror ni om ett Garret GT42 aggregat? har även hittat det här tillsalu på blocket :

Megasquirt II v3,0
ECU + kabelhärva
Inbyggd knack+mapcensor
6500kr

Va tror ni om det?

Vars hittar jag förstärkta packningar som ja slipper vänta månader på att få hem?

Posted: 07 Mar 2006, 18:44
by samuel21
tar det längre tid att meka ner en m5 motor e34, bygga om fästen och få låda och koppling och allt att passa, än att turbokonvertera bilen?

när ja tänker fortsätta att bygga på bilen kanske det är bättre att börja med en sån motor för att få en bättre grund...

vad tror ni?

Posted: 07 Mar 2006, 19:21
by Svintoleffe
Fulingbusen.

Det jag tänkte mest på, är att man kan få sviktande bränsle tryck om ena pumpen börjar o ge upp, därför är dte bättre med en stor pump typ, än små pumpar.

Sen förstår jag inet vitsen emd o byta ut hängpumpen, om dne inet är dålig.?

Du kan ju ialal flal inte köra högre tryck än vad den sista pumpen orkar pumpa ut.

Posted: 08 Mar 2006, 00:01
by fulingbusen
svintoleffe: ok, då är jag med.

Posted: 09 Mar 2006, 10:03
by samuel21
samuel21 wrote:tar det längre tid att meka ner en m5 motor e34, bygga om fästen och få låda och koppling och allt att passa, än att turbokonvertera bilen?

när ja tänker fortsätta att bygga på bilen kanske det är bättre att börja med en sån motor för att få en bättre grund...

vad tror ni?



så, nån som har erfarenhet?