Page 1 of 1

Vilka modeller har S5D260-320Z lådorna?

Posted: 16 Feb 2008, 17:42
by Marcus Jansson
Satt o sökte lite, men hittade inget som visade exakt vilka som har de här eftertraktade växellådrona..

De jag vet är:

M3 E36 tom 8/95 310-320Z
328 E36 94-98 (ej sena -98 de har bara automat) 320Z
525tds E34 92-96 260Z
Z3 2.8 E36 97-00 320Z
Z3 3.0 E36 97-02 320Z
Z3 M E36 97-02 320Z

Är de fler som har de här lådorna? Och vilka årsmodeller är det som gäller?

Re: Vilka modeller har S5D260-320Z lådorna?

Posted: 16 Feb 2008, 20:09
by RoDe
Marcus Jansson wrote:Satt o sökte lite, men hittade inget som visade exakt vilka som har de här eftertraktade växellådrona..

De jag vet är:

M3 E36 tom 8/95 310-320Z
328 E36 94-98 (ej sena -98 de har bara automat) 320Z
525tds E34 92-96 260Z
Z3 2.8 E36 97-00 320Z
Z3 3.0 E36 97-02 320Z
Z3 M E36 97-02 320Z

Är de fler som har de här lådorna? Och vilka årsmodeller är det som gäller?


sitter nog på vissa e34 med m50b25 motorer också har jag läst här någonstans???

Posted: 17 Feb 2008, 00:26
by moonzhine
sitter även på tidiga 325 e36 fast ingen av dom har lika utväxling som m3/328 lådorna..

Posted: 17 Feb 2008, 16:13
by Markus F
Många har ZF med samma hus och axlar osv, sen skiljer utväxlingen på ettan så alla heter inte 320 (Nm), men att just 320-lådan är så eftertraktad är bara löjligt enligt mig.
Beror bara på att folk har fått för sig att M3 måste ha en så mycket bättre låda än andra modeller.
Länken visar vilka modeller som (lite beroende på årsmodell dock) har samma växellådshus, dvs. stora ZF-lådan.
http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... showeur=on
Detta är baserat på bakre halvan av lådan, så alla i listan passar inte mot samma motorer, vissa är för V8.
Sena E34 525i touring har den magiska 320-lådan:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05

Posted: 17 Feb 2008, 18:31
by Marcus Jansson
Markus F wrote:Många har ZF med samma hus och axlar osv, sen skiljer utväxlingen på ettan så alla heter inte 320 (Nm), men att just 320-lådan är så eftertraktad är bara löjligt enligt mig.
Beror bara på att folk har fått för sig att M3 måste ha en så mycket bättre låda än andra modeller.
Länken visar vilka modeller som (lite beroende på årsmodell dock) har samma växellådshus, dvs. stora ZF-lådan.
http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... showeur=on
Detta är baserat på bakre halvan av lådan, så alla i listan passar inte mot samma motorer, vissa är för V8.
Sena E34 525i touring har den magiska 320-lådan:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05


Precis, hittar 525tds lådor för lite pengar på skrotarna och de finns massor medans M3/328 kostar upp till 10k :shock:

Tänkte slå till på en 525tds låda.. 8)

Posted: 17 Feb 2008, 19:09
by Pastorn
Marcus Jansson wrote:Tänkte slå till på en 525tds låda.. 8)


passar en sådan bolton på en E36 325i -94?

Posted: 17 Feb 2008, 20:39
by Fear This
Pastorn wrote:
Marcus Jansson wrote:Tänkte slå till på en 525tds låda.. 8)


passar en sådan bolton på en E36 325i -94?

nix du ska ha en zf från en 328/m3 för att lutningen ska bli rätt.. eller vill du ha lite fetare köper du 6petade från m3 96-

Posted: 17 Feb 2008, 21:16
by Markus F
Pastorn wrote:
Marcus Jansson wrote:Tänkte slå till på en 525tds låda.. 8)


passar en sådan bolton på en E36 325i -94?

Med just TDS låda blir lutningen fel, leta reda på en ZF från en vanlig 525i så får du en M3-låda lite billigare...

Posted: 17 Feb 2008, 21:37
by Markus F
Här är en från E39 523i (har inte alltid ZF, men denna har)
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... &branch_id[]=1&branch_id[]=3&branch_id[]=8&searchmode=1&vc[]=111106100&vc1=111&vc2=106&pc[]=125103106&pc1=125&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=14&id=10833173
4000:- ska dom ha för den, många skrotar tar det dubbla om samma låda hade kommit från en M3.

Posted: 19 Feb 2008, 15:08
by Marcus Jansson
Markus F wrote:Här är en från E39 523i (har inte alltid ZF, men denna har)
http://www.bildelsbasen.se/index.php?in ... &branch_id[]=1&branch_id[]=3&branch_id[]=8&searchmode=1&vc[]=111106100&vc1=111&vc2=106&pc[]=125103106&pc1=125&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=14&id=10833173
4000:- ska dom ha för den, många skrotar tar det dubbla om samma låda hade kommit från en M3.


Finns 525tds lådor för 2000:- så blir nog en sån, ska se om jag inte får lite rabatt också.. :D

Posted: 19 Feb 2008, 19:12
by KKR-Rille
det lustiga är ju att jag inte har hört någon som rasat en tds-låda än, men m3/328 lådor finns det ju ett par stycken som kastat in handuken!

Posted: 19 Feb 2008, 22:54
by moonzhine
Bygger du turbo så blir det bättre lutning med tds lådan!då du mkt lättare få plats med att toppmontera agget m.m..
dock lär du modda insuget då det blir tajt mot bromscylindern och även tråget kan behövas göras om lite..
men dom är lådorna är då minst lika hållbara som 328/m3..

Posted: 20 Feb 2008, 09:58
by Nisse977
Gör det något över huvud taget att lådan hamnar 7 grader snett när man sätter en 328/M3 låda på en M20? Jag menar, 7 grader måste väl gå att få plats med?

Visst får man modda spakstället lite, men lådan får väl plats?