svetsa diff

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Jag jorde en dålig bild men du fattar nog poängen.. Det funkar bäst om du tvättar dreven med avfettning eller liknande först så det blir lite rent från olja sen är det bara dra på så i alla 4 hörn om du fattar.. gärna med mycket ström på svetsen så det bränner på ordentligt...

Image
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Svetsa som ett helvete inuti drevhållaren smådreven ska sitta ihop med varann och hållaren också.
/Per
a.k.a. Jevlar
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

använd pinnsvets o har du metal skrot så fyll mellanrummet mellan dom fyra små kugghjulen me de o svetsa så allt smälter ihop, gör du de
så håller den länge. till o med så du kan ha folk i baksätet o köra runt i rondeller utan att knäcka den.
320Niklas
Posts: 99
Joined: 11 Jan 2006, 21:47
Location: Linköping

Post by 320Niklas »

har du mycket efekt i bilen så svetsa mycket på dem små dreven när vi svetsa så svetsa vi typ igen helt på dem små dreven med migsvets. bättre att svetsa mycket än för lite :P
User avatar
jeppan
Posts: 251
Joined: 19 Dec 2005, 15:58
Location: Kallinge

Post by jeppan »

svetsa med pinna svets. eller väldigt kraftig mig svets. men dom vi har svetsat har hållt bäst med pinne. men de räcker att svetsa ihop hörnerna och sen lägga sömmar runt så dom sitter fast i själva huset ingen mening att bygga ingen allting. håller inte bättre för det svetsar ju bara i den gammla svetsen ändå . Jag har enbart sömmat igen hörnerna och lagt sömmar längs med själva huset och dreven. kört i somras och det är fortfarande väldigt jämna bromsar bak :). Se till att sätta den i spänn innan du svetsar så du inte får glapp i den bara. Folk glömmer oftast de. då upplever man att bilen rycker när man har jämn gas . Tänk på de!!!
Jesper Gustavsson
0733/52 26 88
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Skulle inte rek att svetsa diffen alls..... kan gå väldigt illa!!!

Ända gången jag skulle våga det är vid is-körning.....

MVH
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Image

Så svetsades diffen i en bil jag hade, är svetsat mellan dreven samt dreven är fastsvetsade i huset..
User avatar
jeppan
Posts: 251
Joined: 19 Dec 2005, 15:58
Location: Kallinge

Post by jeppan »

st3v3 ser ut fast lite kraftigare sömmar sen runt i kanterna längs med huset såg ut som han inte gjort så på ena sidan..

Det räcker ju gott och väl..

Vadå inte rekommendera att svetsa alls ? En axel kan låsa sig annars med om det är de du syftar på att ska hända ett bra sett att veta att de driver på 2 hjul hela tiden. däremot är det inte optimalt vid ban-körning om det inte ska driftas vill säga...
Jesper Gustavsson
0733/52 26 88
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

jeppan wrote:st3v3 ser ut fast lite kraftigare sömmar sen runt i kanterna längs med huset såg ut som han inte gjort så på ena sidan..

Det räcker ju gott och väl..

Vadå inte rekommendera att svetsa alls ? En axel kan låsa sig annars med om det är de du syftar på att ska hända ett bra sett att veta att de driver på 2 hjul hela tiden. däremot är det inte optimalt vid ban-körning om det inte ska driftas vill säga...


Tro mig att när du åkt RAKT in i räcket på Mantorp i 170 blås en gång så vill man inte testa igen....

Med svetsad diff och en drivaxel ger sig så driver de på för full effekt på endast 1 hjul och de resulterar i att bilen svänger så kraftigt på loppet inom en 10-del vilket innebär att man INTE hinner reagera.... Jag e glad att min axel gick på mantorp och inte på gatan för hur hade man mått idag då?.....

Värt att tänka på iaf.... jag valde det billiga alt men de gör jag ALDRIG om, jag ahde änglavakt under min olycka... så därför skulle jag aldrig rek svetsning!

Skall man dock bara köra på isen med en gammal 240 så funkar de nog=)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
jeppan
Posts: 251
Joined: 19 Dec 2005, 15:58
Location: Kallinge

Post by jeppan »

ja klart de kan gå åt skogen. Beklagar de som hände dig såg inte kul ut..

Men men man får ju hoppas de går vägen. Man kan ju inte sitta och tänka på att sådant kan hända då blir man ju konstig i kupan. iallafall jag :)
Jesper Gustavsson
0733/52 26 88
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

jeppan wrote:ja klart de kan gå åt skogen. Beklagar de som hände dig såg inte kul ut..

Men men man får ju hoppas de går vägen. Man kan ju inte sitta och tänka på att sådant kan hända då blir man ju konstig i kupan. iallafall jag :)


Jag står ju på bägge bena fortfarande och bilen skall bara bli värre=)

Dock ingen svetsad skit diff=)

Bra att ha i åtanke hur de kan sluta om nått inte går som man vill, tråkkit om man plöjer ner massa pengar i bilen sen händer samma sak som för mig..... då kan man se en "Riktig" diff som små pengar kanske....

MVH
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

svets diff är inte till för att köra på bana med.. :shock:
men funkar fint för lek på vintern
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

jeppan wrote:st3v3 ser ut fast lite kraftigare sömmar sen runt i kanterna längs med huset såg ut som han inte gjort så på ena sidan..

Det räcker ju gott och väl..


Det är svetsat runt hela, men det syns inte på bilden eftersom huset skymmer svetsningen, sen så behövs det inte så kraftiga sömmar om det är ordentligt svetsat..

Ripper wrote:
jeppan wrote:ja klart de kan gå åt skogen. Beklagar de som hände dig såg inte kul ut..

Men men man får ju hoppas de går vägen. Man kan ju inte sitta och tänka på att sådant kan hända då blir man ju konstig i kupan. iallafall jag :)


Jag står ju på bägge bena fortfarande och bilen skall bara bli värre=)

Dock ingen svetsad skit diff=)

Bra att ha i åtanke hur de kan sluta om nått inte går som man vill, tråkkit om man plöjer ner massa pengar i bilen sen händer samma sak som för mig..... då kan man se en "Riktig" diff som små pengar kanske....

MVH


Riktiga dragracingbilar kör ju med spole, varför skulle en AGA-diff nöta mer på drivaxlarna?
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

Riktiga dragracingbilar kör ju med spole, varför skulle en AGA-diff nöta mer på drivaxlarna?

En AGA diffad axel nöter inte mer på drivaxlarna än en med spole.

Den stora skillnaden är den att dragracingbilarna brukar köra med avlastade drivaxlar,dvs.man tappar inte hjulet om axeln går av och så är ju axlarna gjorda i ett bra mycket bättre material än ett par E30 axlar t.ex.
Och dragracingbilar brukar inte svänga särskilt mycket och sladda runt på sta'n :)

Edit:Vad kostar en E30 diff?Det verkar som dom kostar en förmögenhet eftersom det är så poppis att svetsa dom.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Svetsa en axel är net att rekomendera om man sak köra på strippen, för dom komemr säkert o bli mycket mycket hårdare på just att kolla såna saker.

Det är redan nu förbjudet om jag inet minns fel.
Post Reply