Page 1 of 3
Hårdare ventilfjädrar, hjälper till att hålla trycket uppe!?
Posted: 30 Jan 2008, 18:08
by Nisse977
Hej!
Jag undrar om det är någon mening att köra med hårdare ventilfjädrar om man inte varvar mer än 7000rpm och ska ladda på runt 1,2 bar.
Det är ju så att hårdare ventilfjädrar hjälper till när man vill varva mycket, men min fråga handlar lite om de gör någon skillnad för laddtrycket på höga varv. För laddtrycket måste ju motverka insugsventilerna när de ska stänga.
Så... är det något helt försumbart eller hjälper det med hårdare fjädrar?
Jag kör med Dr Schrick 284 graders kam.
____________________________
Frågar man inte så vet man inte

Re: Hårdare ventilfjädrar, hjälper till att hålla trycket up
Posted: 30 Jan 2008, 18:57
by pelko
Nisse977 wrote:Hej!
Jag undrar om det är någon mening att köra med hårdare ventilfjädrar om man inte varvar mer än 7000rpm och ska ladda på runt 1,2 bar.
Det är ju så att hårdare ventilfjädrar hjälper till när man vill varva mycket, men min fråga handlar lite om de gör någon skillnad för laddtrycket på höga varv. För laddtrycket måste ju motverka insugsventilerna när de ska stänga.
Så... är det något helt försumbart eller hjälper det med hårdare fjädrar?
Jag kör med Dr Schrick 284 graders kam.
Hårdare fjädrar hindrar ju mot "ventilsläpp" vid högre varval och belastningen som påverkar ventilfjädrarna mest måste ju vara vid kompressionstakten, man säger la att trycket komprimeras med ett tryck på runt 8-15(?) bar. Det trycket som sker vid kompressionen har jag mycket svårt att tro att det är såpass högt att det skulle påverka ventilernas stängning.
Sedan så beror det ju lite på kamtider osv men jag som har noll kunskap i det här, har svårt att tro att insugsventilerna är öppna då kolven har vänt i ND och är påväg mot att komprimera blandningen. Alltså borde ju ventilerna redan vara stängda då blandningen komprimeras.
Någon får gärna rätta det jag skriver. Vart väldigt luddigt förklarat och jag vet att jag tog med lite som du nämnde men det ... blev så
mvh Mathias
Posted: 31 Jan 2008, 01:34
by Nisse977
Posted: 31 Jan 2008, 07:14
by Peter_1982
Du har ju samma laddtryck i cylindern (give or take) som du har i insuget. Alltså är tryckskillnaden (gällande laddtrycket) obefintlig och därmed även kraften. Laddtrycket har ju till o med större area att verka på inifrån cylindern än utifrån insuget, du har ju ventilskaft på 7-8mm nånting där laddtrycket inte kan få någon kraft ner mot cylindern att uppstå...
Posted: 31 Jan 2008, 08:48
by M-man
Har du tillräckligt högt laddtryck så kommer väl insugsventilerna att tryckas upp av trycket i insugskanalen, asså du kan inte ladda hur mycket som helst utan att byta fjädrar.
Posted: 31 Jan 2008, 09:53
by Nisse977
Posted: 31 Jan 2008, 11:06
by fulingbusen
M-man wrote:Har du tillräckligt högt laddtryck så kommer väl insugsventilerna att tryckas upp av trycket i insugskanalen, asså du kan inte ladda hur mycket som helst utan att byta fjädrar.
2 bars tryckskillnad mellan insug och förbränningsrum innebär ca 28 kg i tryck. Vad är inspänninsgtrycket org? 40 kg?
Posted: 31 Jan 2008, 11:12
by Nisse977
fulingbusen wrote:M-man wrote:Har du tillräckligt högt laddtryck så kommer väl insugsventilerna att tryckas upp av trycket i insugskanalen, asså du kan inte ladda hur mycket som helst utan att byta fjädrar.
2 bars tryckskillnad mellan insug och förbränningsrum innebär ca 28 kg i tryck. Vad är inspänninsgtrycket org? 40 kg?
Ja är det så, lär man inte behöva några styvare fjädrar....
De fjädrar jag i så fall hade tänkt sätta dit var PPF´s 1600kr kit med nya ytterfjädrar. Men om det är meningslöst när man varvar max 7000rpm så får det bli original. Det sliter väl mindre på kam och vippor.

Posted: 31 Jan 2008, 19:29
by Nisse977
Hittade den här filmsnutten på youtube om hur för mjuka ventilfjädrar fungerar på höga var = inte bra
http://www.youtube.com/watch?v=_REQ1PUM ... re=related
Posted: 31 Jan 2008, 22:03
by Bäckis
Original har 28kg inspänning.
7000 rpm är lite mer än max vad jag tycker man kan köra med original éns på en sugis.
Får du ventilflyt så går vippan av mer eller mindre direkt.
Posted: 31 Jan 2008, 22:21
by Nisse Järnet
Bör man köra dubbelfjäder om man ska varva 8000? Har ju hårda enkelfjädrar nu och CrMo retainers.
Posted: 31 Jan 2008, 22:24
by Bäckis
8000 är precis vad man kan köra med våra enkel. Du har väl Z45 då kan du använda original innerfjäder utan att det bottnar och då är det hur lugnt som helst.
Posted: 31 Jan 2008, 22:37
by Nisse977
Okej så vad är det ni säger här. Varva 7000rpm är inte ok med original ventilfjäder utan du rekommenderar att köpa ert ytterfjäderkit som jag snackade om längre upp.
Vad gör det med de där CrMo retainer? Det är om man ska varva mer, för dom är lättare eller vad fyller de för funktion?
Vad är det för inspänning med dessa 1600kr ytterfjädrar om 28kg var på det som är original?
Posted: 31 Jan 2008, 23:34
by Nisse Järnet
Bäckis wrote:8000 är precis vad man kan köra med våra enkel. Du har väl Z45 då kan du använda original innerfjäder utan att det bottnar och då är det hur lugnt som helst.
Yes jag har Z45, passar original innerfjäder till CrMo retainersen? Hmm testade nog inte ens det haha klant

Posted: 31 Jan 2008, 23:49
by Karel021
Bäckis wrote:Original har 28kg inspänning.
7000 rpm är lite mer än max vad jag tycker man kan köra med original éns på en sugis.
Får du ventilflyt så går vippan av mer eller mindre direkt.
hoho.. undra om ja hade de problemet i sommras

Posted: 01 Feb 2008, 08:19
by fulingbusen
Bäckis wrote:Original har 28kg inspänning.
7000 rpm är lite mer än max vad jag tycker man kan köra med original éns på en sugis.
Får du ventilflyt så går vippan av mer eller mindre direkt.
Vad är det för inspänninsgtryck på era hårdare ventiler? (endast nyfiken)
Posted: 01 Feb 2008, 08:26
by Bäckis
Med bara enkel så ger de 38kg(om jag minns rätt) och mec inner så är det 45. Med specila inner så är det 55.