Race Taunus 20m -65 CSB Turbo
Posted: 28 Jan 2008, 22:03
Tänkte att de heter Turbo forum, så då kan ju min bil passa in lite iaf Hoppas de intresserar någon fast de inte e en BMW
Lite fakta!
Den är byggd av Jan Håkansson från Karlskrona, och han har gjort ett hästjobb med den, den är verkligen välbyggd.
Det är från början en vanlig sedan som Janne bytte tak på till ett cupe tak. Har lite gamla bilder på det, ska bara scanna in dom så kommer dom också upp.
Janne körde med en Volvo Turbo motor, med 16 v R-sport topp, Dellorto förgasare och switzer s3 turbo. Och presterade ca 6,80 och 186 km/h på åttondelen. Med Doug Nash låda.
Chassit är ett balkchassi. Som jag har kompleterat, och de är nu besiktigat ner till 7.50
Bakvagnen är hemmbyggd 4-link med koni coilovers. Bakaxlen är en Chrysler 8 3/4, med Pro Gear 4.86:1 utväxling, Strange spole, och Mark Williams drivaxlar.
Framvagnen är förståss också hembyggd med kortade om byggda 240 fjäderben, med golf stötdämpare och kadett c fjädrar.
Det sitter Weld Racing Draglite hjul både fram och bak.
Bilder från när jag hämtade den.
Hemma, då var man glad kan man säga
Gamla bilder in action
Jag ska alltså köra med min motor som jag har sammlat delar till ett tag nu. Det är en Cheva Smallblock som jag ska köra med turbo.
Blocket är Ett Bowtie block, med Steel Billet överfall, nållagrad kam. betong fyllt, sleevs till lyftarna mm. Jag kommer hamna på runt 380 cui, med slag på 3.48" och 4.155" borr.
Nållagerna till kammen
Vev axeln är en Eagel Ultra Light 4340 smidd axel. Stakarna är Eagle 6" h-profils stakar. Kolvar är SRP kolvar.
Veven
Kolv o stake
Topparna är Pro Comp alu toppar, med rostfria vetlier, 2,02 in och 1.6 ut, som förmodligen ska få sig en duvning av Erland Cox. Vipporna är också ProComp Billet vippor.
En topp o en Vippa.
Topp
Aeromotive BTR, Kommer åka med en A1000 pump, får se hur de räcker anners får jag köpa en till.
Bränslepump
Har även införskaffat mig lite nya spridare Bosch 1600cc.
Kam drivningen
Snurran en BW S476
ICn som ska få lite gavlar snart.
Oljepumps drivning, då jag inte ska köra med fördelare. Kommer ev få sig en liten ombyggnad för att agera kamtrigger, men de får framtiden utvisa.
Lite tändspolar
Autronic Sm4 med Multiplexer så att jag kan åka directfire.
Fuelrails
Ett fint litet Insug.
Race PG.
Bilder från när den flyttade in i garaget
Här står den Fin va
Hjulhus.
Det har hänt lite grejor. Köpte bilen förra våren så detta är en sammanfattning.
Kommer lite mer bilder på vad som gjorts med bilen strax.
[/img]
Lite fakta!
Den är byggd av Jan Håkansson från Karlskrona, och han har gjort ett hästjobb med den, den är verkligen välbyggd.
Det är från början en vanlig sedan som Janne bytte tak på till ett cupe tak. Har lite gamla bilder på det, ska bara scanna in dom så kommer dom också upp.
Janne körde med en Volvo Turbo motor, med 16 v R-sport topp, Dellorto förgasare och switzer s3 turbo. Och presterade ca 6,80 och 186 km/h på åttondelen. Med Doug Nash låda.
Chassit är ett balkchassi. Som jag har kompleterat, och de är nu besiktigat ner till 7.50
Bakvagnen är hemmbyggd 4-link med koni coilovers. Bakaxlen är en Chrysler 8 3/4, med Pro Gear 4.86:1 utväxling, Strange spole, och Mark Williams drivaxlar.
Framvagnen är förståss också hembyggd med kortade om byggda 240 fjäderben, med golf stötdämpare och kadett c fjädrar.
Det sitter Weld Racing Draglite hjul både fram och bak.
Bilder från när jag hämtade den.
Hemma, då var man glad kan man säga
Gamla bilder in action
Jag ska alltså köra med min motor som jag har sammlat delar till ett tag nu. Det är en Cheva Smallblock som jag ska köra med turbo.
Blocket är Ett Bowtie block, med Steel Billet överfall, nållagrad kam. betong fyllt, sleevs till lyftarna mm. Jag kommer hamna på runt 380 cui, med slag på 3.48" och 4.155" borr.
Nållagerna till kammen
Vev axeln är en Eagel Ultra Light 4340 smidd axel. Stakarna är Eagle 6" h-profils stakar. Kolvar är SRP kolvar.
Veven
Kolv o stake
Topparna är Pro Comp alu toppar, med rostfria vetlier, 2,02 in och 1.6 ut, som förmodligen ska få sig en duvning av Erland Cox. Vipporna är också ProComp Billet vippor.
En topp o en Vippa.
Topp
Aeromotive BTR, Kommer åka med en A1000 pump, får se hur de räcker anners får jag köpa en till.
Bränslepump
Har även införskaffat mig lite nya spridare Bosch 1600cc.
Kam drivningen
Snurran en BW S476
ICn som ska få lite gavlar snart.
Oljepumps drivning, då jag inte ska köra med fördelare. Kommer ev få sig en liten ombyggnad för att agera kamtrigger, men de får framtiden utvisa.
Lite tändspolar
Autronic Sm4 med Multiplexer så att jag kan åka directfire.
Fuelrails
Ett fint litet Insug.
Race PG.
Bilder från när den flyttade in i garaget
Här står den Fin va
Hjulhus.
Det har hänt lite grejor. Köpte bilen förra våren så detta är en sammanfattning.
Kommer lite mer bilder på vad som gjorts med bilen strax.
[/img]