Page 1 of 1

Hjälp med sprut!!

Posted: 27 Feb 2006, 12:54
by egnesund
Är de någon som vet ett sprut som klarar av att styra vanos på m3 3.0
aktivt eller liknande v-tech stil?

Posted: 27 Feb 2006, 12:55
by Fido85
varför inte plocka bort vanos?

Posted: 27 Feb 2006, 12:58
by egnesund
orka=) sen blir de ju bättre med en fungerande vanos och turbo ihop=)

nån aning om annars ifall jag nu tar bort den om de finns nå färdiga kåper att ersätta den med?

och vad ska jag göra med oljan till vanos? plocka pumpen och hela skiten eller?

Posted: 27 Feb 2006, 15:11
by Burn0ut
Autronic sm4 kan. Men vanosen på 3.0an är ju bara av eller på.

Posted: 27 Feb 2006, 17:18
by johankihl
Tycker att man borde kunna styra Vanos på en enkel vanos motor med de flesta spruten om det bara krävs en signal av/på. Det finns massor av sprut med programerbara utgångar.

Posted: 27 Feb 2006, 18:48
by egnesund
den är inte bara av eller på, den justeras över hela registret, en v-tech däremot är av eller på.

De verkar inte vara någon här annars som har settat ner och försökt ställa in vanosen också?

Posted: 01 Mar 2006, 04:12
by Flaxis
egnesund wrote:den är inte bara av eller på, den justeras över hela registret, en v-tech däremot är av eller på.

De verkar inte vara någon här annars som har settat ner och försökt ställa in vanosen också?


Enkel vanos ÄR 2-steg, av-på kalla det vad du vill...
Dubbel vanos däremot av den typen du beskriver...
Är det något du undrar gällande detta så kolla in på polarens sida www.limmet.se
På hans bil/motor används vanos, denna styrd utav en kanal i hans Haltech e11v2-sprut...
//Flaxis

Posted: 01 Mar 2006, 10:08
by emil
Enda problemet man åker på vid styrning av en sådan är väl att det blir lite mixter för att prova flytta varvtalet, om inte insprutningen har stöd för 2 separata tabeller vid avslagen/påslagen vanos.

Posted: 03 Mar 2006, 13:55
by egnesund
måste bara säga att du fortfarande har fel gällande enkel vanos, jobbar som mekaniker på bmw och vi håller på med dem relativt ofta och om du har tillgång till verktyg för att komma åt databoxen och läsa av värdetabellen så ser du detta.

dubbel vanos är samma sak bara det att de sitter en vanos enhet på insugsidan och en på avgassidan.

så förväxla ej detta med enklare enheter liknande v-tech.

samt om de vore så simpelt så skulle du ju ej behöva en egen databox bara för vanosen eller hur?

Posted: 03 Mar 2006, 14:17
by egnesund
glömde bort att skriva att enkel vanos går att styra av/på men då får du inte den funktion som den har som original då den inte avänds bara av och på utan regleras konstant,
sen att de går att styra av/på är en annan sak.. men de jag vill är att kunna använda vanosen som den fungerar original.

Posted: 03 Mar 2006, 14:52
by Bmwandreas
Det kan du med SM4.