Page 1 of 1
Prog eller ställbar BTR till m20 snikturbo?
Posted: 26 Feb 2006, 23:19
by Nisse Järnet
Vilket är att föredra vid en "vanlig" snikkonvertering? (svarvade kolvar + mls och arp)
Posted: 27 Feb 2006, 00:00
by brun
progressiv ställbar btr. 3mm mls+arp
Posted: 27 Feb 2006, 00:19
by Nisse Järnet
Jasså, finns det sånt också
Tänkte riva hela maskin och se över lager osv. och passa på att svarva kolvarna mm. så en 3mm arp känns onödig?
Posted: 27 Feb 2006, 00:30
by brun
mls å arp är ju alldrig onödigt, men ska du svarva så kan du ha orginal tjoklek på mls packningen
Posted: 27 Feb 2006, 00:33
by peppe
Eller så o-ringar du och dunkar ihop det med orginal packning.
Posted: 27 Feb 2006, 00:33
by Nisse Järnet
brun wrote:mls å arp är ju alldrig onödigt, men ska du svarva så kan du ha orginal tjoklek på mls packningen
Ja det var så jag menade, sorry
(att 3mm var onödigt alltså)
Posted: 27 Feb 2006, 00:34
by Nisse Järnet
peppe wrote:Eller så o-ringar du och dunkar ihop det med orginal packning.
Ja det är det som är det svåra valet! Aja, får väl se hur det blir
Posted: 27 Feb 2006, 00:52
by jeppan
när du ändå har maskinen lyft så kan du ju lika gärna o-ringa.
Posted: 27 Feb 2006, 01:23
by Nisse Järnet
jeppan wrote:när du ändå har maskinen lyft så kan du ju lika gärna o-ringa.
Jo det är sant, är väl bara att ta ur tråden om man kör ARP?
Posted: 27 Feb 2006, 01:43
by tobbe tlrecond
Nisse Järnet wrote:jeppan wrote:när du ändå har maskinen lyft så kan du ju lika gärna o-ringa.
Jo det är sant, är väl bara att ta ur tråden om man kör ARP?
vitsen med mls är att man slipper svarva kolvar mm bara lyfta toppen o montera. Då behöver du ju inte lyfta ur motorn man spar tid.
Har man mls så ska man ha Arp!.
svarvar du kolvar så kör man med oringning och orginalpackning
och arp!
självklart kan man ha mls 1,8mm och svarvade kolvar men det blir mer jobb och lite dyrare fast inte i längden. Om man måste riva toppen några gr:wink: ! Då blir det dyrare med oringning och orginal packning.
Posted: 27 Feb 2006, 01:58
by Nisse Järnet
Bilen går iof som en klocka men har gått dryga 25000 mil, så jag tänkte ändå byta lager och oljepump osv
Då kan man ju lika gärna svarva kolvarna
Posted: 27 Feb 2006, 15:06
by knotan
har du ändå ur motorn å tar isär den så är det klart att du ska o-ringa blocket å byta allt som är dåligt, nått annat vore ju som sagt redigt dumt.
tjockare toppackning är ju bara en genväg om man inte orkar ta ut/å isär motorn
Posted: 01 Mar 2006, 00:41
by jeppan
knotan wrote:har du ändå ur motorn å tar isär den så är det klart att du ska o-ringa blocket å byta allt som är dåligt, nått annat vore ju som sagt redigt dumt.
tjockare toppackning är ju bara en genväg om man inte orkar ta ut/å isär motorn
håller med "knotan" helt och hållet. men om du bara ska byta ram och vevlager så behöver du ju inte lyfta ur motorn de gjorde jag och en kompis på plats på en 164 sugis bara att släppa fästena och spänna upp den så gott det går. då sparar du ju tid då är det ju ide att börja fundera på mls.. men om du ska lyfta ur maskinen ska du ju helt klart o-ringa.
Posted: 01 Mar 2006, 01:17
by Tysken
Varför tror ni att o-ringning är bäst? Är nog likvärdigt med MLS. Verkar ju kosta lika mycket åxå, men då går MLS att återanvända..
Posted: 01 Mar 2006, 01:28
by Apoptygma
Är det någon som lyckats ha sönder en mls-packning? Om den nu skulle gå sönder är det ju inte kul. O-ringning skall väl hålla o skulle packningen gå sönder så kostar den ju iaf inte lika mkt pengar som en ny mls...
Låter tankarna flyga fritt (detta är mitt resonemang)...