Page 1 of 5

birro e30 325 turbo V.2 "sleeper"

Posted: 13 Jan 2008, 22:18
by birro
Tänkte att det är dags att starta ett projekt nu när det blir lite värre till sommaren -08. Ingen mördar-maskin men lär röra på sig iaf.

Sommaren 07 gick den som helt original maskin. Ny topp packning och bultar bara.
Adapter-rör
Liten S...b turbo usch.
M5 spridare
1:1,4 btr med hemmasnickrad adapter.
GFB öppen dump
535 LMM
Hyffsat stor IC

Det hela började med att Amplify här på forumet började konvertera sin kombi och jag blev helsugen också.
Körde sönder en vippa och sedan började turbobygget.
Slängde ihop allt över vintern då som fattig student så det gick inte fort kan jag lova.

När allt var ihopbyggd till sommaren så skulle vi testa. Hade då ingen fungerande laddtrycksmätare :oops:
vi körde en eftermiddag för att ställa in allt så det lirade. Sköt på riktigt bra, sköt slangar åt helvete och kopplingen ville inte riktigt hänga med på 3:an!
Dagen efter fick jag tag i en mätare och det visade sig att vi körde med 1,4 bar ops.. Dags och ställa ner om det inte ska skita sig totalt.
Körde med denna setupen hela sommaren från och till jobbet samt på lite träffar fungerade kanon(0.6 bar vanlig körning och 0.8-1bar vid "race"), stötte bara på småfix men ingen allvarligt, skitskojj!

Bilder från sommar -07

Image

Image

Image
"Seriös installation av mätare..hmm.."
Image
Oljeretur. Funderar på att göra ny dock..
Image

Nu till -08

Motor:

O-ringat
Honat
Topp-deckat.
M50 stakar
Svarvade orginalkolvar
Nya vev+ramlager
Orginal ram+vev bultar
Arp toppbult

Topp:
Nya vippor i toppen samt axlar.

Bränslesystem:
Walbro in-tank
Linjär btr modell kina.
555cc @ 3bar

Sprut:
MSI v2.2 byggt för edis tändning

Koppling:
Orginal Låda med Sachs 618 tryckplatta

IC: 600x400 kina
Grenrör T4 pulssplitt.
KKK K29 med inbyggd WG (Får se hur det funkar..)
Funderar på att köpa en PPF 50mm dump istället för GFB dumpen eller tror ni den hänger med?(22 mm typ)

Chassi:
Gula Koni dämpare med sänkfjädrar.
Azev A 16"x7.5 breda
Bur?

Är lite klyven om vad jag ska köra för kolvar. Antingen Svarvade org-Kat kolvar eller 318is kolvar. Vad är att föredra?

Lite bilder på nya delar:
Gammla vs nya
Image
MSI v2.2
Image
GFB Dump
Image
BTR
Image

Det var allt för nu. Väntar på Blocket som är inlämnat borde få det om cirka 1 vecka sen blir det att dra iväg beställning på ram+vevlager och slänga ihop maskinen. Ska bli skönt!

Ha de!

Posted: 13 Jan 2008, 22:21
by birro
Image

En dålig bild på hela bilen.

Re: birro e30 325 turbo V.2 "sleeper"

Posted: 13 Jan 2008, 22:33
by Strandholm
birro wrote:Det hela började med att Amplify här på forumet började konvertera sin kombi och jag blev helsugen också.


bara halva sanningen ju. Största anledniningen var väll att du fick ut en bonus på typ 30k ifrån jobbet som du inte visste vad du skulle göra med, men som du fick betala tillbaks då dom räknat fel. Några veckor senare!!! :lol:

Gött att du fått upp en tråd iaf!! Håller tummarna :lol:

btw
Antar att det är mina gula koni som står i beskrivningen?
Kan sponsra med dom :wink:

Förresten, jag glömde ta in momentnyckeln när du lämnade den utanför garaget. farsan hiddade den för någon vecka sen.. bara legat där i ett halvår lr så :lol: :lol:

Re: birro e30 325 turbo V.2 "sleeper"

Posted: 13 Jan 2008, 22:36
by birro
Amplify wrote:
birro wrote:Det hela började med att Amplify här på forumet började konvertera sin kombi och jag blev helsugen också.


bara halva sanningen ju. Största anledniningen var väll att du fick ut en bonus på typ 30k ifrån jobbet som du inte visste vad du skulle göra med, men som du fick betala tillbaks då dom räknat fel. Några veckor senare!!! :lol:

Gött att du fått upp en tråd iaf!! Håller tummarna :lol:

btw
Antar att det är mina gula koni som står i beskrivningen?
Kan sponsra med dom :wink:

Förresten, jag glömde ta in momentnyckeln när du lämnade den utanför garaget. farsan hiddade den för någon vecka sen.. bara legat där i ett halvår lr så :lol: :lol:


Haha jo dedär med bonusen stämmer väl också :D

Haha Momentnyckeln ja.. ett halvår räcker inte. är nog mer ett år sedan men tur att ni hittade den då :)

Posted: 14 Jan 2008, 15:27
by birro
Fick ett samtal ifrån Värmdö motorteknik att blocket var klart för hämtning!

Posted: 14 Jan 2008, 22:27
by birro
Blocket som är o-ringat, honat och topp-deckat.
Image

packningar m.m.
Image

Grenröret:
Image

Posted: 14 Jan 2008, 22:43
by Pimplaren
Vad kostade honingen deckninge och oringningen? samt vart gjorde du det?

Blir nog en trevlig motor!

Posted: 14 Jan 2008, 22:48
by birro
Blev lite dyrare än vad jag vart informerad om.. 3400 kr för allt. Dock så var det utan moms på företaget :) "firmabils reparation"

Värmdö motorteknik heter firman och ligger i gustavsberg

Edit: Då så plockade dom bort vev + lite annat småkrafs.

Posted: 14 Jan 2008, 23:01
by Pimplaren
Aha okey, jag har tomt block liggandes så priset kanske är lite mindre då =)

Posted: 16 Jan 2008, 20:31
by birro
Var och köpte en kabelhärva till MS:et med uppmärkta kablar! Skönt som fan. Nu fattas det bara ett edis6 tändsteg. Modul inhandlades för några veckor sedan.

härvan:
Image

edis6 modul:
Image

Posted: 26 Jan 2008, 15:15
by birro
Nu var vev och ramlager samt arp bultar till toppen beställda!

Posted: 30 Jan 2008, 20:35
by birro
Idag har det ramlat in lite saker med posten så som:

Spridare 550cc@3bar
Image

Vev och ramlaget samt ARP topplocksbult.
Image

Imorn får jag kolvarna svarvade och flänsarna på grenröret riktplanade. Sen är det dags att börja skruva ihop igen. En sak som jag funderar på är hur viktigt det är att balansera veven samt vad brukar detta kosta?

Posted: 30 Jan 2008, 21:11
by PaparaZZi
att balansera veven, så frågar du mej så är det VIGTIGT och du måste fråga runt vad det kostar för alla har olika priser.lycka till :wink:

Posted: 30 Jan 2008, 22:47
by peppe
Lär nog skjuta på fint då du är klar. Förra installationen såg ju stilren ut för att vara ett "sneaky" bygge om du förstår vad jag menar.

Mvh

Posted: 03 Feb 2008, 21:34
by birro
Har fått tillbaka kolvarna ifrån svarvning. Mkt nöjd.. Ska ta med imorn till jobbet och vikta!
Image

Posted: 03 Feb 2008, 23:00
by Henke_mellerud
Hur mkt effekt tror du att det landar på i sommar?

Posted: 05 Feb 2008, 12:24
by birro
Henke_mellerud wrote:Hur mkt effekt tror du att det landar på i sommar?


Har ingen aning faktiskt. Vore roligt att hamna på rätt sida om 400hk sträcket iaf :)

Funderar på att handla M50 stakar också då orginal verkar vara det som ryker först