birro e30 325 turbo V.2 "sleeper"
Posted: 13 Jan 2008, 22:18
Tänkte att det är dags att starta ett projekt nu när det blir lite värre till sommaren -08. Ingen mördar-maskin men lär röra på sig iaf.
Sommaren 07 gick den som helt original maskin. Ny topp packning och bultar bara.
Adapter-rör
Liten S...b turbo usch.
M5 spridare
1:1,4 btr med hemmasnickrad adapter.
GFB öppen dump
535 LMM
Hyffsat stor IC
Det hela började med att Amplify här på forumet började konvertera sin kombi och jag blev helsugen också.
Körde sönder en vippa och sedan började turbobygget.
Slängde ihop allt över vintern då som fattig student så det gick inte fort kan jag lova.
När allt var ihopbyggd till sommaren så skulle vi testa. Hade då ingen fungerande laddtrycksmätare
vi körde en eftermiddag för att ställa in allt så det lirade. Sköt på riktigt bra, sköt slangar åt helvete och kopplingen ville inte riktigt hänga med på 3:an!
Dagen efter fick jag tag i en mätare och det visade sig att vi körde med 1,4 bar ops.. Dags och ställa ner om det inte ska skita sig totalt.
Körde med denna setupen hela sommaren från och till jobbet samt på lite träffar fungerade kanon(0.6 bar vanlig körning och 0.8-1bar vid "race"), stötte bara på småfix men ingen allvarligt, skitskojj!
Bilder från sommar -07
"Seriös installation av mätare..hmm.."
Oljeretur. Funderar på att göra ny dock..
Nu till -08
Motor:
O-ringat
Honat
Topp-deckat.
M50 stakar
Svarvade orginalkolvar
Nya vev+ramlager
Orginal ram+vev bultar
Arp toppbult
Topp:
Nya vippor i toppen samt axlar.
Bränslesystem:
Walbro in-tank
Linjär btr modell kina.
555cc @ 3bar
Sprut:
MSI v2.2 byggt för edis tändning
Koppling:
Orginal Låda med Sachs 618 tryckplatta
IC: 600x400 kina
Grenrör T4 pulssplitt.
KKK K29 med inbyggd WG (Får se hur det funkar..)
Funderar på att köpa en PPF 50mm dump istället för GFB dumpen eller tror ni den hänger med?(22 mm typ)
Chassi:
Gula Koni dämpare med sänkfjädrar.
Azev A 16"x7.5 breda
Bur?
Är lite klyven om vad jag ska köra för kolvar. Antingen Svarvade org-Kat kolvar eller 318is kolvar. Vad är att föredra?
Lite bilder på nya delar:
Gammla vs nya
MSI v2.2
GFB Dump
BTR
Det var allt för nu. Väntar på Blocket som är inlämnat borde få det om cirka 1 vecka sen blir det att dra iväg beställning på ram+vevlager och slänga ihop maskinen. Ska bli skönt!
Ha de!
Sommaren 07 gick den som helt original maskin. Ny topp packning och bultar bara.
Adapter-rör
Liten S...b turbo usch.
M5 spridare
1:1,4 btr med hemmasnickrad adapter.
GFB öppen dump
535 LMM
Hyffsat stor IC
Det hela började med att Amplify här på forumet började konvertera sin kombi och jag blev helsugen också.
Körde sönder en vippa och sedan började turbobygget.
Slängde ihop allt över vintern då som fattig student så det gick inte fort kan jag lova.
När allt var ihopbyggd till sommaren så skulle vi testa. Hade då ingen fungerande laddtrycksmätare
vi körde en eftermiddag för att ställa in allt så det lirade. Sköt på riktigt bra, sköt slangar åt helvete och kopplingen ville inte riktigt hänga med på 3:an!
Dagen efter fick jag tag i en mätare och det visade sig att vi körde med 1,4 bar ops.. Dags och ställa ner om det inte ska skita sig totalt.
Körde med denna setupen hela sommaren från och till jobbet samt på lite träffar fungerade kanon(0.6 bar vanlig körning och 0.8-1bar vid "race"), stötte bara på småfix men ingen allvarligt, skitskojj!
Bilder från sommar -07
"Seriös installation av mätare..hmm.."
Oljeretur. Funderar på att göra ny dock..
Nu till -08
Motor:
O-ringat
Honat
Topp-deckat.
M50 stakar
Svarvade orginalkolvar
Nya vev+ramlager
Orginal ram+vev bultar
Arp toppbult
Topp:
Nya vippor i toppen samt axlar.
Bränslesystem:
Walbro in-tank
Linjär btr modell kina.
555cc @ 3bar
Sprut:
MSI v2.2 byggt för edis tändning
Koppling:
Orginal Låda med Sachs 618 tryckplatta
IC: 600x400 kina
Grenrör T4 pulssplitt.
KKK K29 med inbyggd WG (Får se hur det funkar..)
Funderar på att köpa en PPF 50mm dump istället för GFB dumpen eller tror ni den hänger med?(22 mm typ)
Chassi:
Gula Koni dämpare med sänkfjädrar.
Azev A 16"x7.5 breda
Bur?
Är lite klyven om vad jag ska köra för kolvar. Antingen Svarvade org-Kat kolvar eller 318is kolvar. Vad är att föredra?
Lite bilder på nya delar:
Gammla vs nya
MSI v2.2
GFB Dump
BTR
Det var allt för nu. Väntar på Blocket som är inlämnat borde få det om cirka 1 vecka sen blir det att dra iväg beställning på ram+vevlager och slänga ihop maskinen. Ska bli skönt!
Ha de!