Viper89 - E30 "Slice of Life"
Posted: 11 Jan 2008, 02:06
Hej på er Bmw människor!
Gillar ni inte ”historier” så backa då och strunta i att läsa
Redan när jag va runt 15 år så började jag få upp ögonen för E30is.. sen när jag fick höra och se nån film om ”Robbz” turbokärra så var de kört. En sån ska jag ha! Första E30 turbon jag fick åka med i var Lauges bil och fyfan vilket till bil, satan så kär man blev!
Nu är jag snart 19 och har jag kommit in på min 4e E30 så de känns inte mer än rätt att göra en liten tråd om de som händer nu.
Det hela började 070710 då ja köpte första E30in, en svart 320i Coupe -89’a i princip helt utan kylsystem av en kompis för en 500ing. Fanns ju en hel del fel på den bilen men den fick slava under 9 nätter, sen sa bakaxeln upp sig =) Så slutsattsen av det var att inte försöka burna med illalåtande bakaxel och full bil och nästa bil ska inte dra vatten som en annan pissar haha!
Sålde den helt slut till en kompis för en 400ing efter dessa 9 nätter av enbart skoj. Bevis på att man rent ut sagt kan ha jävligt roligt för en 100ing!
070721 Var det dags igen, dock blev det en röd 318i Coupe -89’a med soppaläckage och diverse andra deffekter. Dock var de ju inte gratis att åka runt med den stackarn, fick tanka med dunk titt som tätt för den drog väl en 3-4 liter milen Men sen bestämde jag mig för att sälja den efter ungefär 2 månader för en M40 är ju bara skit så nu var de dags för M20 igen. Köpte den för 1500 och sålde den för extrema 2500.
070923 En månad efter försäljningen av den andra så var det dags ännu en gång. Tredje gången gillt nu och den här har ja kvar fortfarande och de ska åkas med turbo i sommar. Såg blocket annonsen på bilen som låg ute för 6000 och det stod att det va en 320ik 86’a med automat låda så ja skambjöd 4000 på mail mot att jag hämtar den dagen efter. Nåväl, ja tänkte inte mer på de.. nästa dag ringer gubben och säger att den är klar för att hämtas nu. Så då började ja tveka, nja en automatare.. låter inge vidare roligt så ja började fråga gubben eftersom han verkade lite virrig. Det var tydligen hans bil på bilden men den på bilden va ingen 86’a utan en 88’a eller nyare så sen frågade ja om lådan också.. och han va helt säker på att det va en automat, sen ställde ja frågan ”Men alltså, växlar du manuellt så du har växlarna åt olika håll och i olika lägen?” Då svarade han tveklöst ”Japp”. Haha då förstod ja att det va en 88’a och en manuell låda så då var de bara låna pengar av mamma som fick köra mig och två kompisar till Stockholm för att låta en polaren köra hem bilen.
Vi åkte raka vägen från Sthlm till polarns land där han hade sin 320 stod.. sen hade vi grymt roligt på hans farfars alla små leriga vägar mellan massa åkrar och körde som riktiga svin =) Bilen är bessad till April nu 2008 och är i bra skick med historik etc och fullt fungerande. Så det kändes som ett kap!
Efter första tvätten och en komplett invändig städning såg det ju riktigt bra ut tyckte jag.
Sen fixade jag massa små saker, tog bort lykttorkarna, lackade grillpartiet mattsvart och bak och fram kofångare i samma färg. Lät även Lauge stoppa i en Z3M Coupe spak i bilen så lägena blev riktigt härligt hårda och korta!
Sen efter en hel dels svinande med denna bil så ville ju jag svina mer men oljepumpen sa upp sig och det sa bara PANG så tittade en stake ut ur blocket otroligt nog..
Sen blev bilen ståendes i väntan på att skramla pengar till en 325 rova. Och medans så rensades den på det mesta i inredningsvägs. Ska måla plåten invändigt vit, så ser det lite bättre ut än vad det gör just nu.
Den 15’e November skaffade jag mitt efterlängtade körkort så den 1 Dec höll det inte längre innan jag blev tvungen att tjacka en E30 som rullade. Hittade ännu en 320 på blocket, 3 lax skulle han ha. Det var bara att åka de, 30 mil enkel resa haha.. men det visade sig vara värt det. Bilen är en 320 med M20B25 motor och 260 låda och lamelldiff samt skivor i bak. Även sportinredningen satt i samt en M-Tech II vinge på. Så 3000 spänn var det värt för en bil som är bessad och allt. Dock så var 2 vippor paj men jag åkte med den iaf. Den höll och gick fint faktiskt, lät lite illa bara. Sen efter 10 dagar så bekantade sig en sten med mitt oljetråg så då blev den bilen också ståendes och mammas bil fick fortsätta dras med mig vid ratten.
Nu är vi inne på 2008 och idag(080110) drogs både bilarna tills Lauges garage och det som ska göras är att skrota motorn som satt i den röda 320in med trasigt block.
Sen ska 325 snurran fixas, byta vipporna som är paj och byta tråget och kasta ner den + ev. 260 låda och lamelldiffen i den röda karossen. Så man kan fortsätta åka E30 igen.
Lauge och jag började med den röda och allt är klart för att lyfta motorn som vi blev tvungna att vänta med för att vi hade inte tillgång till en motorlyft just då. Men det känns skönt att äntligen händer lite grejer, så det tackar jag honom för!
Här är lite bilder på den röda från idag.
Tack till alla som orkat läsa sig igenom denna berättelse om min E30 karriär hittils =) Fortsättning följer!
Mvh Jocke
Gillar ni inte ”historier” så backa då och strunta i att läsa
Redan när jag va runt 15 år så började jag få upp ögonen för E30is.. sen när jag fick höra och se nån film om ”Robbz” turbokärra så var de kört. En sån ska jag ha! Första E30 turbon jag fick åka med i var Lauges bil och fyfan vilket till bil, satan så kär man blev!
Nu är jag snart 19 och har jag kommit in på min 4e E30 så de känns inte mer än rätt att göra en liten tråd om de som händer nu.
Det hela började 070710 då ja köpte första E30in, en svart 320i Coupe -89’a i princip helt utan kylsystem av en kompis för en 500ing. Fanns ju en hel del fel på den bilen men den fick slava under 9 nätter, sen sa bakaxeln upp sig =) Så slutsattsen av det var att inte försöka burna med illalåtande bakaxel och full bil och nästa bil ska inte dra vatten som en annan pissar haha!
Sålde den helt slut till en kompis för en 400ing efter dessa 9 nätter av enbart skoj. Bevis på att man rent ut sagt kan ha jävligt roligt för en 100ing!
070721 Var det dags igen, dock blev det en röd 318i Coupe -89’a med soppaläckage och diverse andra deffekter. Dock var de ju inte gratis att åka runt med den stackarn, fick tanka med dunk titt som tätt för den drog väl en 3-4 liter milen Men sen bestämde jag mig för att sälja den efter ungefär 2 månader för en M40 är ju bara skit så nu var de dags för M20 igen. Köpte den för 1500 och sålde den för extrema 2500.
070923 En månad efter försäljningen av den andra så var det dags ännu en gång. Tredje gången gillt nu och den här har ja kvar fortfarande och de ska åkas med turbo i sommar. Såg blocket annonsen på bilen som låg ute för 6000 och det stod att det va en 320ik 86’a med automat låda så ja skambjöd 4000 på mail mot att jag hämtar den dagen efter. Nåväl, ja tänkte inte mer på de.. nästa dag ringer gubben och säger att den är klar för att hämtas nu. Så då började ja tveka, nja en automatare.. låter inge vidare roligt så ja började fråga gubben eftersom han verkade lite virrig. Det var tydligen hans bil på bilden men den på bilden va ingen 86’a utan en 88’a eller nyare så sen frågade ja om lådan också.. och han va helt säker på att det va en automat, sen ställde ja frågan ”Men alltså, växlar du manuellt så du har växlarna åt olika håll och i olika lägen?” Då svarade han tveklöst ”Japp”. Haha då förstod ja att det va en 88’a och en manuell låda så då var de bara låna pengar av mamma som fick köra mig och två kompisar till Stockholm för att låta en polaren köra hem bilen.
Vi åkte raka vägen från Sthlm till polarns land där han hade sin 320 stod.. sen hade vi grymt roligt på hans farfars alla små leriga vägar mellan massa åkrar och körde som riktiga svin =) Bilen är bessad till April nu 2008 och är i bra skick med historik etc och fullt fungerande. Så det kändes som ett kap!
Efter första tvätten och en komplett invändig städning såg det ju riktigt bra ut tyckte jag.
Sen fixade jag massa små saker, tog bort lykttorkarna, lackade grillpartiet mattsvart och bak och fram kofångare i samma färg. Lät även Lauge stoppa i en Z3M Coupe spak i bilen så lägena blev riktigt härligt hårda och korta!
Sen efter en hel dels svinande med denna bil så ville ju jag svina mer men oljepumpen sa upp sig och det sa bara PANG så tittade en stake ut ur blocket otroligt nog..
Sen blev bilen ståendes i väntan på att skramla pengar till en 325 rova. Och medans så rensades den på det mesta i inredningsvägs. Ska måla plåten invändigt vit, så ser det lite bättre ut än vad det gör just nu.
Den 15’e November skaffade jag mitt efterlängtade körkort så den 1 Dec höll det inte längre innan jag blev tvungen att tjacka en E30 som rullade. Hittade ännu en 320 på blocket, 3 lax skulle han ha. Det var bara att åka de, 30 mil enkel resa haha.. men det visade sig vara värt det. Bilen är en 320 med M20B25 motor och 260 låda och lamelldiff samt skivor i bak. Även sportinredningen satt i samt en M-Tech II vinge på. Så 3000 spänn var det värt för en bil som är bessad och allt. Dock så var 2 vippor paj men jag åkte med den iaf. Den höll och gick fint faktiskt, lät lite illa bara. Sen efter 10 dagar så bekantade sig en sten med mitt oljetråg så då blev den bilen också ståendes och mammas bil fick fortsätta dras med mig vid ratten.
Nu är vi inne på 2008 och idag(080110) drogs både bilarna tills Lauges garage och det som ska göras är att skrota motorn som satt i den röda 320in med trasigt block.
Sen ska 325 snurran fixas, byta vipporna som är paj och byta tråget och kasta ner den + ev. 260 låda och lamelldiffen i den röda karossen. Så man kan fortsätta åka E30 igen.
Lauge och jag började med den röda och allt är klart för att lyfta motorn som vi blev tvungna att vänta med för att vi hade inte tillgång till en motorlyft just då. Men det känns skönt att äntligen händer lite grejer, så det tackar jag honom för!
Här är lite bilder på den röda från idag.
Tack till alla som orkat läsa sig igenom denna berättelse om min E30 karriär hittils =) Fortsättning följer!
Mvh Jocke