Page 1 of 3
Vilken Bosch dump? Vad tål den för laddtryck?
Posted: 09 Jan 2008, 14:10
by Nisse977
Vilken Bosch återcirkulerande dump är det man kan köpa billigt på tex Mekonomen? Det ska finnas en version som klarar laddtryck upp till 1 bar, och en förstärkt som klarar 1,4 bar eller nått liknande.
Nån som vet vilket artikelnummer den har? Jag har hört att de finns på Saab och Audi bilar osv. Ska kosta ca 300kr styck. Och använder man två st kan man klara sig rätt långt på dessa om inte laddet är högre än specat.
Posted: 09 Jan 2008, 14:45
by xelerator
kan tyvärr inte svara på ifall det är exakt samma dump som saab och audi använder, men vet att audi/vag dumpen som är av märket bosch funkar..
såhär ser den ut iaf
http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... a64b2e5b90
artnumret står där oxo
mvh
Posted: 09 Jan 2008, 16:15
by david__
artikel nr på mekonomen är
scantech dump(bosch kopia) 14-10.1157 pris 275:-
bosch 14-0280142103 pris: 395:-
Posted: 09 Jan 2008, 16:32
by Nisse Järnet
Jag har en från en Audi TT, kostade 220 spänn typ på VAG. Funkar bra, men är inte så snygg

Posted: 09 Jan 2008, 18:04
by JimmyA
den från mitsu evo 6 ska vara förstärkt vad jag har förstått
Posted: 09 Jan 2008, 19:43
by Rallyfinnen
Tror dom brukar vända på dom också (inlopp/utlopp), så klarar dom högre tryck.
Posted: 09 Jan 2008, 19:50
by AllarN
Den med nummer 0280 142 110 är förstärkt och sitter på bla. Audi S4 Biturbo.
Samma dump sitter på vissa Saabar med.
Kostar ca 250kr/st nya på Saab.
Och ca 100kr/st på bildemonteringen.
Posted: 10 Jan 2008, 08:32
by Nisse977
Tackar för alla svar!!
Det verkar då finnas några varianter..
280 142 103
280 142 110 (Kraftigaste?)
280 142 114
Vad har ni för effekt som bara kör med en?
Jag fick tipset att köra med dubbla eftersom jag ska köra kompressor som inte slutar mata för att man släpper gasen, utan minskar med varvet....
Posted: 10 Jan 2008, 11:29
by david__
ja kör dubbla öppna ventiler o dom öppnar fint på tomgång..
Posted: 10 Jan 2008, 11:35
by Nisse977
david__ wrote:ja kör dubbla öppna ventiler o dom öppnar fint på tomgång..
Du kör alltså med dubbla bosch ventiler som du inte anslutit till baka till inloppet på turbon?
Jag är ju ute efter att inte få nått "dumpljud" när jag släpper gasen på min kompressorbil. Vill vara lite hemligt

Och så är dessa Bosch väldigt billiga också.
Posted: 10 Jan 2008, 12:54
by Wirf
Saab`s funkar kostar typ 300 på mekonomen tror jag..
Saab trimmarna brukar byta till evo 6 ventil! Den kör dom ju 500hk med så den lär väl duga.. Kostar nog inte mkt mer!
Posted: 10 Jan 2008, 13:01
by david__
Nisse977 wrote:david__ wrote:ja kör dubbla öppna ventiler o dom öppnar fint på tomgång..
Du kör alltså med dubbla bosch ventiler som du inte anslutit till baka till inloppet på turbon?
Jag är ju ute efter att inte få nått "dumpljud" när jag släpper gasen på min kompressorbil. Vill vara lite hemligt

Och så är dessa Bosch väldigt billiga också.
ok nu hänger ja me.. ja kör me dubbla öppna(inte bosch) på kompressor som släpper ut i luften... körde me dom du e ute efter innan på turbo o dom e ok
Posted: 10 Jan 2008, 13:44
by Nisse977
Wirf wrote:Saab`s funkar kostar typ 300 på mekonomen tror jag..
Saab trimmarna brukar byta till evo 6 ventil! Den kör dom ju 500hk med så den lär väl duga.. Kostar nog inte mkt mer!
Aha, frågan är då vad artikelnumret är på den, 280 142 114 kanske eftersom det är högsta numret?
Posted: 10 Jan 2008, 13:49
by Andreas K
är det inte bättre å bara köpa en stor direkt istället för krångla med dubbla små? 600kr för två små, då får man ju i princip någon snygg större.
Posted: 10 Jan 2008, 13:52
by Nisse977
Andreas K wrote:är det inte bättre å bara köpa en stor direkt istället för krångla med dubbla små? 600kr för två små, då får man ju i princip någon snygg större.
Jo visst, men jag vill inte ha någon "öppen pysventil" utan en återcirkulerande. Sen får det inte vara en sån som "studsar" utan den måste vara öppen helatiden när man har stängd trottel, annars misshandlas tydligen drivremmen och dreven i kompressorn..
Hittar inte nån dump till Evo 6 på Mekonomens hemsida...
Den som sitter på Audi S4 Biturbo heter 034145710A på Audispråk och 0280142108 på Bosch språk. Men om man vill ha en uppdaterad dump till sin Audi så är det 06A145710N eller
0280142114 på bosch språk som gäller.
Jag misstänker att de sista siffrorna i Bosch artikelnummer står för trycket... eller vad tror ni?
108 för 0,8 bar
110 för 1,0 bar
114 för 1,4 bar osv
Kolla mer här där de gjort nån test: Bosch dumparna verkar helt klart riktigt bra alltså!! De kanske är lite underskattade pga utseendet och att de inte pyser så mycket?
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests.php
http://www.s4biturbo.com/art-dvtests2.php
Posted: 10 Jan 2008, 14:17
by Andreas K
finns ju större med återcirkulering men det kanske springer iväg i kostnad då. I min värld är färre komponenter = färre saker som kan krångla. Dumpar ska väl inte vara något större bekymmer men jag tycker det är bra att minimera allt på en motor.
(kom på att det blev ett lite ironiskt inlägg av någon som har dubbelturbo

men enkel i mitt fall hade varit smidigare)
Posted: 10 Jan 2008, 14:26
by Nisse977
Jo det finns ju större dumpar som är just återcirkulernade, Vortech har ju en, men den är lika dyr eller dyrare än två Bosch, och efter att ha läst testet ovan så känns det som större = långsammare på att både stänga och öppna.... Det blir nog två Bosch 280 142 114 för min del
