Page 1 of 80

M3 E30 Turbo on the road again!

Posted: 23 Nov 2005, 23:59
by M3JONAS
Bilen är en utseendemässigt rätt så standard M3:a, dock så är backspeglar bytta.
Chassi och motormässigt är det lite annat...

Motor:
S14b23
Pyramidringat block.
Smidda JE kolvar 8,5:1 i komp
Verdistakar
Blockgjördel
Pinnbultad topp och ramlageröverfall
M3 E36 kedjesträckare
DR Schrick 284 resp 276 graderskammar
Uppfrästa kamdrev=justerbara
Original insug och plenum med separata spjäll.
Hembyggt grenrör enligt principen, kort och enkelt.
Köhlers avgas 2x2,5tum
Walbro 255hp pump x2
Standard topp med hårdare ventilfjädrar
Precision SC61
Oljesprut under kolvarna
DTA E48 styrsystem

Chassi:
Skivor fram från 330 324mm
Bilstein grupp N chassikit
Fjäderbenstag fram och bak
Stålspunna bromsslangar
Justerbara camberplates fram
Bakvagn ombyggd för att kunna justera hjulvinklarna
Powerflex eller delrinbussningar överallt

Till nästa år kommer det sitta en Z3M bakvagn som jag precis var och hämtade på en firma i Avesta ;). Har haft lite väl mycket problem med drivaxlar som gått sönder i år. Totalt har jag skrotat 8 stycken axlar i år.
Ett annat stort bekymmer har varit att jag haft problem med intercoolern som spruckit ett gäng gånger, den kommer att bytas ut till nästa år.
Kommer även att testa att byta grenrör och hoppas att det kan ge lite bättre skjuts på avgaserna.

Om allt går som det är tänkt kommer motorn åka ur bilen i vinter och plågas i en bromsbänk...

Posted: 24 Nov 2005, 00:24
by M3JONAS
Image

Image

Image

Image

Posted: 24 Nov 2005, 09:02
by Bmwandreas
Var kommer fjäderbenslagret ifrån?

Posted: 24 Nov 2005, 09:28
by M3JONAS
Jag köpte dem från Samuel Lindkvist som har tillverkat dem. http://www.samuellindkvist.com/

Annars har jag för mig att NFS har en liknande skapelse till salu.

Posted: 24 Nov 2005, 23:30
by M3JONAS
En bild tagen på SCF mässan i höstas:

Image

Posted: 24 Nov 2005, 23:39
by Bmwandreas
Jag blev sugen på att designa egna fjäderbenslagringar.
Så vi lär fixa sådana CNC frästa också:)

Posted: 25 Nov 2005, 00:07
by Nobbe
Bmwandreas wrote:Jag blev sugen på att designa egna fjäderbenslagringar.
Så vi lär fixa sådana CNC frästa också:)
Köp hem en flerop. maskin å anställ mig så kan vi tillverka balla prylar hela dagarna 8)

Posted: 26 Nov 2005, 20:14
by robbz
mycket fin m3:a de där.... 8)

/mvh

Posted: 06 Dec 2005, 21:42
by M3JONAS
Efter lite kontrollerande visade det sig att den ena av mina nyinförskaffade Z3 bärarmar inte var helt rak, diffade 1-2cm i höjdled på det inre fästet. På denna bild syns även de förstärkningar som är gjorda på Z3:an jämfört med vanliga e30. Går ett extra stag mellan fästarmarna samt så sitter det en förstärkningsplåt från ovankanten av navet,
Image

Efter lite pressande i pressen och ett snitt med vinkelkapen blev höjden mycket bättre. Fästena ska inte linjera till 100% så nu ser det lika ut på båda bärarmarna.
Image

Jag kommer att montera dit ett justeringskit med uniball i ytteränden så att det blir fullt justerbart på ett enkelt sätt. På den första bilden är delarna som ska monteras. på den andra ett färdigt kit som Arne gjort klart. Är fö han som tagit fram detta justeringskit.
Image
Image

Posted: 06 Dec 2005, 21:47
by M3JONAS
Har även monterat dit ic och börjat med nya tryckrör.
Tyvärr så körde jag sönder tigsvetsen vi har på jobbet så nu får svetsningen av tryckrör vänta några dagar. :(

Image

Image

Ska även dit med en betydligt större kylare än originalets lilla klena rackare.
Vet inte om den kommer från 535 eller 540 eller nånting annat?

Image

Damp även ner en uppsättning bromsar från en 7 serie, är i aluminium och betydligt mycket lättare (ca 3kg styck) än de 330 ok som nu sitter i fram på bilen. Återstår dock att se om de kan tänkas passa...
Image

Posted: 06 Dec 2005, 22:07
by Bmwandreas
Uniballs var fränt!
Men låter det inte som fan i bilen med såna?
Men du kanske bara ska köra på bana :lol:

Posted: 06 Dec 2005, 22:13
by M3JONAS
Sen när har du blivit känslig? ;)

Vet inte om det låter så mycket mer än annars men det lär jag märka... Visst blir det ett steg ifrån den komfortabla originalkänlsan men förhoppningsvis funkar det helt ok. Lär man som sagt var få se i sommar!

Posted: 06 Dec 2005, 22:15
by Bmwandreas
Jag bygger komfortbil och du bygger racebil :wink: :wink:

Posted: 06 Dec 2005, 22:18
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Jag bygger komfortbil och du bygger racebil :wink: :wink:
Japp, det är väl så ;) Tur att du skaffat ställbara coilovers så du kan ha bilen riktigt hög och mjuk så nu inte lider av en stötig gång. Bäst att även åka på däck med minst 60 profil :) :)

Posted: 06 Dec 2005, 22:28
by Bmwandreas
Jag hittade 225/60 18" nyss, så vi får se om jag får plats med dom:)

Posted: 08 Dec 2005, 16:15
by Doni
M3JONAS wrote:ka även dit med en betydligt större kylare än originalets lilla klena rackare.
Vet inte om den kommer från 535 eller 540 eller nånting annat?

M3JONAS kylare
Så här sitter en E34 540i kylare i E30 korgen.
Image

Så man måste svetsa en hel del att man fick plats för den.

Posted: 09 Dec 2005, 21:01
by Dinan2.5
M3JONAS wrote:Jag kommer att montera dit ett justeringskit med uniball i ytteränden så att det blir fullt justerbart på ett enkelt sätt. På den första bilden är delarna som ska monteras. på den andra ett färdigt kit som Arne gjort klart. Är fö han som tagit fram detta justeringskit.
Image
[img]
Jag är hemskt intresserad i den här justeringkitten. Såna grejor är omöjliga att få tag på i USA, där jag bor.

Skulle man kunna få address o nummer till Arne?

MVH

Anders

ps. snyggt projekt, bygger turbo S14 M3 turbo själv!