Page 1 of 1
stoppa i nya 335 motorn i e46 regbes. och sen byta motor??
Posted: 20 Dec 2007, 02:17
by backen
Om man byter motor i e46 till den nya 335 motorn, reggar den som ombyggt fordon med allt vad det innebär, drivlina bromsar etc.
och sen byter motor till m50 turbo då borde dom inte kunna se skillnad om man gör det lite snyggt..
effekten klarar sig precis...kanske man får lägga i lite bly under sätena men det kan man ju fixa.
anledningen är ju att 335 motorn inte är billig men om man kom över en sådan som man bara kunde låna lite så hade det gått tror jag...finns det någon som kan svara lite bättre..
mvh johan
Posted: 20 Dec 2007, 10:02
by Zwofurti
lycka till att byta motor i en helbilsgodkänd kärra

Posted: 20 Dec 2007, 12:56
by Markus F
Som ombyggt fordon spelar inte helbilsgodkännandet nån roll.
Har för mig att det är så nu, nya regler sen några månader tillbaka.
Men just att få tag på en komplett 335-maskin med kringutrustning känns ju svårt än så länge.
Och risken är stor att dom ser skillnad, inte på själva motorn men på kringutrustningen, som de dubbla aggregaten t.ex.
Kan vara väldigt detaljerade beskrivningar som skrivs vid besiktningen ibland.
En M102 eller 106 i en E28 blir ju en bra mycket äldre bil, men det är en lättare väg till turbobygge godkänt som ombyggt fordon tror jag.
Posted: 20 Dec 2007, 18:01
by Storås
Markus F wrote:Som ombyggt fordon spelar inte helbilsgodkännandet nån roll.
Spelar roll, vet en med en S4 som skulle regbes med bur, stolar och andra bromsar.. gick igenom reggningen av SFRO, men när han kom till SBP så fick han tvärnej
Posted: 20 Dec 2007, 18:35
by Markus F
Nyligen?
Posted: 20 Dec 2007, 21:31
by Markus F
Här står om de nya reglerna:
http://www.sfro.com/nyaregler.html
"Vad innebär detta i praktiken?
Jo, att det numera är möjligt att byta motor i alla bilar som kan räknas som ombyggt fordon, oavsett årsmodell. Från och med 1976 års modell måste den nya motorn ha katalysator och insprutning med lambdasond. Motorn, insprutningen och katalysatorn måste komma från samma "donatorbil". För ökning av effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare."
54 § För bil som tas i bruk med stöd av undantagen i 50 eller 51 § övertar bilägaren tillverkarens ansvar enligt 5 § lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen.
Posted: 20 Dec 2007, 22:13
by ILiveToRide
Ja det säger att om bilen kan räknas som ombyggd går det att byta motor. Men det säger inte att en helbilsgodkänd bil kan reggas som ombyggt fordon. Då faller första delen.
Posted: 20 Dec 2007, 22:19
by Markus F
Alla nyare bilar är ju helbilsgodkända så det tror jag inte.
Om man läser om dieselmotor så står det att det är stopp vid 2000 års modell, vilket det då alltså inte är för bensinbilar.
Posted: 22 Dec 2007, 18:02
by backen
Nu ska vi inte snacka om det går att regga en e46 för det går utan problem..reglerna har jag kollat igenom...snackat med sfro män etc..
frågan är om det går att göra så snyggt så att de inte märker att det sitter en m50 b25 motor i...känner några personer som varit besiktningsmän och de säger att de har inte nån koll på vilken motor som sitter i...det som de kollar på är om det sitter turbo i en bil som inte får ha det eller något liknande.
men inte om det är en m50 eller tex m52 motor....det skulle vara om du får en bmw fantast som besiktningsman...
mvh
Posted: 22 Dec 2007, 18:42
by Markus F
Risken finns nog att de intresserar sig lite extra när det står ombyggt fordon + en detaljerad beskrivning av vilka delar som ska vara monterade.
Att den genomsnittlige bes. mannen annars skulle se eller orka bry sig om exakt vilken motor som sitter i är nog ganska osannolikt.
Provade t.ex. att besikta min E30 med M50 som vanligt, tänkte att även om jag får föreläggande om reg. bes. så är det inte värre än körförbud, bilen skulle ändå SFRO-bes. senare.
Men det var inga problem alls.
Tror nog att han misstänkte att det inte var rätt motor, men han sa inget och det blev blankt papper.
Men det är ju så olika från gång till annan det där, rena lotteriet.
Men varför vill du ha en M50 sen, borde ju gå att ha hyfsat med effekt i 335-motorn också?
Posted: 23 Dec 2007, 00:35
by backen
anledningen till att jag vill ha m50 är för att jag har en sådan som nästan är klar. plus att det är en mycket billigare motor att börja med...sen gillar jag inte vanos och har aldrig gjort..det är bara sånt skit som går sönder när man trimmar...funkar utmärkt när den är orginal men inte annars...du har nog en poäng där med besiktningen...men med lite snygga kåpor och täcka tyrboaggregatet så att det ser ut som att det sitter två kanske går...det är iaf värt ett försök..man får göra det lite proffsigt så det ser orginal ut...då kanske dom inte märker nåt....det man är ute efter är ju att slippa bygga om innan varje bes. att det bara är att köra in och se glad ut:)
mvh
Posted: 23 Dec 2007, 00:39
by backen
Kom på en sak till...en kille som bor i närheten av mig kör med e46 kompressor...viner som faan..när han skulle in till bes. första gången blev det blankt papper...sa inte ett skit....nästa gång fick han vända innan ens hade kommit in. De sa till honom att den där får du inte ha, och det vet du....du får komma tillbaka.
så de kan vara rätt olika i bedömning..
mvh