Tänkte köpa en 318 med m40 motorn av en polare.
Problemet är att den går som skit.. knappt så den orkar upp till 100km/h.
Hörde att kammen gick slut rätt fort på dom där motorerna men kammen i den motorn är fräsh.
Finns det nått annat vanligt fel på dessa motorer?
Tack på förhand!
M40 går dåligt. vad kan vara fel?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: M40 går dåligt. vad kan vara fel?
kopi wrote:Tänkte köpa en 318 med m40 motorn av en polare.
Problemet är att den går som skit.. knappt så den orkar upp till 100km/h.
Hörde att kammen gick slut rätt fort på dom där motorerna men kammen i den motorn är fräsh.
Finns det nått annat vanligt fel på dessa motorer?
Tack på förhand!
Luftmassemätaren, prova rycka ur kontakten som går där imellan filter och insug, går den genast mycket bättre då så är det felet!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Michél wrote:..tills jag bytte ut vattentempgivaren.
Sänkte förbrukningen med 0,3 liter/mil samt att den gick betydligt bättre.
Hur går det til?
Jag har kjørt M40 i snart 3 år på brukisen nu och har fått kjent alle motorens svagheter (kam, kamrem -bytt den! 40kkm intervall). Aven et kylrør under innsuget bruker paja efter en stund, som gjør at motoren overhetar. I mitt fall sprak toppen.
Bytt olja minst varje 10kkm, bruk 10-40W delsynt året rundt, rens oljerøret over kammen, evt bytt det, koster 100 spann (dette som gjør at kammen sliter seg som fan)
En pajat M40 drar inte over 4000rpm, da er kammen helt kass.
Tikker den forjavligt kan du prova dieselrens 1-2 min på tomgang, det hjalper. Såklart byta olja efter det.
Håper du forsto min 'svoksa'