Page 1 of 1

audi rs2 går dåligt

Posted: 12 Dec 2007, 17:14
by STRANGLED
den la upp felkod på vevaxelgivare och en till givare kommer inte ihåg vad den heter men datan sa att det var den okända givaren eller vevaxelgivaren som var fel kunde inte säga vilken ut av dom det var, iallafall har jag nu köpt båda givarna och bytt dom och nollat felkoderna men problemet är fortfarande kvar.
den går bra när man kör lungt med den men när den börjar ladda så slår den ifrån och går ojämnt rycker ibland när man kör normalt med den, förra ägaren säger att den alltid gått så där, han tror att det är fel på luftfiltret vilket jag har svårt att tro.

tacksamm för svar!

mvh chrille

Posted: 12 Dec 2007, 18:55
by Chrille
Prövat byta LMM:en?

Posted: 12 Dec 2007, 20:20
by STRANGLED
Chrille wrote:Prövat byta LMM:en?


nej det har jag inte gjort, tycker att den borde lägga upp det som felkod om den skulle vara trasig.

Posted: 12 Dec 2007, 20:30
by Wirf
Jag hade en s2:a förut som var exakt likadan.. Den visade samma koder. Efter mkt om och men så visade det sig att det var axeln från fördelaren till kammen som var utsliten. Den är visst gjort av nån hårdplast och brukar visst gå åt skogen som jag förståt det! Efter att den byttes försvann felkoderna!

/ Mvh Wirf

Posted: 12 Dec 2007, 22:22
by STRANGLED
Wirf wrote:Jag hade en s2:a förut som var exakt likadan.. Den visade samma koder. Efter mkt om och men så visade det sig att det var axeln från fördelaren till kammen som var utsliten. Den är visst gjort av nån hårdplast och brukar visst gå åt skogen som jag förståt det! Efter att den byttes försvann felkoderna!

/ Mvh Wirf


jag tror inte det sitter nån fördelare på rs2 vad jag förstått det?

Posted: 12 Dec 2007, 22:43
by bmwHolmberg
Sitter ju separata tändspolar, till varje cylinder. ta en insexnyckel och skruva lös kåpan på ventilkåpan, och kolla tändrören, mer om det kan du läsa på tex nordicaudi. Verkar som det gör under att byta tändstift för många!
Verkar som det oftast är strul med tändningen på 3b,aan,aby,adu.
Min S6 beter sig som din ibland, dock väldigt väldigt lite..

Posted: 12 Dec 2007, 22:54
by STRANGLED
bmwHolmberg wrote:Sitter ju separata tändspolar, till varje cylinder. ta en insexnyckel och skruva lös kåpan på ventilkåpan, och kolla tändrören, mer om det kan du läsa på tex nordicaudi. Verkar som det gör under att byta tändstift för många!
Verkar som det oftast är strul med tändningen på 3b,aan,aby,adu.
Min S6 beter sig som din ibland, dock väldigt väldigt lite..


okey får kolla upp det, men det är ju skumt att den lägger upp felkoder fast jag bytt båda givarna.

Posted: 12 Dec 2007, 23:13
by bmwHolmberg
Ska byta stift på min och se vad som händer..
säg till här vad som var fel när du löst det ! :)

Posted: 12 Dec 2007, 23:45
by STRANGLED
bmwHolmberg wrote:Ska byta stift på min och se vad som händer..
säg till här vad som var fel när du löst det ! :)


okej ja det kan jag göra, gör det samma du om det vart någon skillnad.
ska iväg till turbo center och se vad dom har att säga om problemet.

Posted: 14 Dec 2007, 21:50
by Strandholm
Polarn som har haft i stort sett alla problem man kan ha med en rs2 frågar om du testat givarna när bilen är igång, är tydligen många som gör fel där.

Sen säger han att det låter som stiften.

Återstår att se om han har rätt :P

Posted: 15 Dec 2007, 12:47
by STRANGLED
Amplify wrote:Polarn som har haft i stort sett alla problem man kan ha med en rs2 frågar om du testat givarna när bilen är igång, är tydligen många som gör fel där.

Sen säger han att det låter som stiften.

Återstår att se om han har rätt :P


ja vi provade nollställa felkoderna och åkte en sväng då gick den som den skulle och sen kollade vi felkoder igen med bilen igång då var dom borta, men den rycker fortfarande när den får laddtryck, fast den har slutat rycka när man kör på höga växlar så det verkar ju bra, ska kolla felkoder igen och se om dom fortfarande är borta, då kan man ju börja kolla upp stift bränsle och sånna prylar.