Page 1 of 7

finkel´s 336 turbo

Posted: 11 Dec 2007, 14:37
by Finkel
Tar och lägger upp en projekt tråd om mitt bygge. Är en 325 -88 som ska få en s38b36 motor med turbo och lite andra godsaker.

har hållt på med den till och från i nått år nu men tänkte jag skulle försöka göra ett ryck med den så det blir klar till hösten.

info blocket:
s38b36
stress borrad
pyramidringar mot toppen
b38 oljesprutmunstycken
line honad
toppdeckad
cp kolvar
verdi stakar
arp toppbult
arp längre ramlagerbult
stödgördel
weaver brothers torrsumps oljepump
balanserad orginal vev
nytillverkat malmgren svänghjul med 3-skivig quartermaster koppling
egenkonstruerad torrsumpsdrivning fram på veven

toppen:
ppf större race ventiler
portad
omslipade kammar

runt om utrustning:
borg warner s480 turbo
autronic sm4
1600cc spridare
msd dis-4 tändförstärkare
3st msd dubbel spolar
2st aeromotive a1000 soppa pumpar
2st aeromotive soppa filter
aeromotive regulator
nuke fuelrail
25 raders oljekylare

framvagn:
powerflex bussningar
millway coilover ombyggnadssats
e36 nav för att få 5-bult
ppf´s avo insatsdämpare
ppf ställbara alu topplagringar

bakvagn:
alu bussningar till bakvagnsbalken
bärarmar med uniballs och egna grp-a justeringar
m535 diffklump
535 e34 nav
ppf´s coilovers med alu topplagringar

bilder kommer!

Posted: 11 Dec 2007, 14:40
by P.Herrdahl
Låter klart som ett intressant koncept. Man kanske skulle ta sig upp till Edsbyn och kika nångång, har nämnligen släkt där. :wink:

Lycka till!

Posted: 11 Dec 2007, 14:59
by Finkel
här kommer några bilder iaf.

motor bakflyttad ca 20cm och rakställd

Image

Image


Image

Färdiga resultatet grundmålat
Image

Posted: 11 Dec 2007, 15:06
by Finkel
slipad, grundad och ny skitful underredsmassa från biltema
Image

bakskärmar breddad 45mm och utblås. (skärmkanten bytt nu)
Image

slipning av kaross påbörjad
Image

provar om nya fälgen med däck får plats. 9*18 fälg med 265*35*18"
Image

Posted: 11 Dec 2007, 15:08
by Finkel
hur gör man bilderna mindre :?

Posted: 11 Dec 2007, 16:09
by Finkel
Hollizini wrote:Låter klart som ett intressant koncept. Man kanske skulle ta sig upp till Edsbyn och kika nångång, har nämnligen släkt där. :wink:

Lycka till!


klart du får komma och titta om du har vägarna förbi. är dock inte så mycket att se nu innan jag fått lack på den och börjat monterat delarna på karossen.

Posted: 11 Dec 2007, 16:20
by kopi
jäkligt tufft bygge där.. kommer nog bli snabb!! :D

Posted: 11 Dec 2007, 16:37
by E34 RRT
bolstavligen STIILIGT!! kempa på! :D

Posted: 11 Dec 2007, 17:06
by St3v3
En sån där vill jag också ha ;)

Posted: 11 Dec 2007, 19:20
by Finkel
är färg i motorrummet men det vart bara skit nyss när jag försökte få det på bild. den står som den gör på bilderna men motorummet är lackat darkqurant sen nån månad tillbaka och bilen är uppspacklad och klar för lack.

ska hämta veven som vart på balansering hos ppf imorgon så till helgen ska jag försöka fixa lite bilder på det målade motorrummet och bilder på ihop montering av bottendelen.

Posted: 12 Dec 2007, 22:29
by Finkel
Var till ppf och hämtade veven idag så imorgon åker troligtvis bottendelen ihop.

vev med torrsumpsdrivning, tryckplattan till den 3-skiviga quartermaster kopplingen och mitt ny tillverkade svänghjul:
Image

Posted: 12 Dec 2007, 22:37
by KKR-Rille
Ser ju mycket bra ut, kommer bli en kul bil det där, du vet väl att tvärs över skogen mot Färila att vi har ett fint brett och långt flygfält, med bra bett, där man kan öva riviga starter! :lol:

Posted: 13 Dec 2007, 21:17
by PaparaZZi
ser nice ut detdär roligt att se någon som är lika galen och kapar ut så motorn faller bakåt lite grann! :wink:
hur mycket väger ditt svänghjul utan koppling och med koppling?

Posted: 13 Dec 2007, 22:41
by Finkel
vart ingen montering av bottendelen ikväll då jag inte tänkte på att mina distanser till stödgördeln blev för kort när dom slipade av överfallen för att kunna linehona..
nya distanser blir tillverkad i helgen.





PaparaZZi wrote:ser nice ut detdär roligt att se någon som är lika galen och kapar ut så motorn faller bakåt lite grann! :wink:
hur mycket väger ditt svänghjul utan koppling och med koppling?


mins jag inte helt fel vägde det 4604gram utan koppling. har inte vägt det med koppling.

Posted: 16 Dec 2007, 23:35
by Finkel
nu sitter bottendelen ihop.
Image

Posted: 17 Dec 2007, 15:39
by ammadeus
jadu andreas det ser ju nästan bra ut ju=) hahaha
nejdå kul att du har börjat plockat ihop motorn!!har tagit sin tid men det är ju bara gobitar i den också=) mvh Andreas E

Posted: 22 Dec 2007, 17:22
by Finkel
toppen sitter ihop med dom nya race ventilerna, planad, mira fräst, portad av calle gotby och sen av mig efter att dom större ventilerna hamnade i den.

klantade till det när toppackningen skulle tas ur för pyramidringarna så toppen kan inte paras ihop med botten förs en ny toppackning hittat till garaget.
har bett bäckis om hjälp med ny packning mitt i jul ledigheten så får se vilket humör han är på om det löser sig :wink:
Image