Page 1 of 1

dör vid 4500rpm?

Posted: 19 Feb 2006, 13:12
by mattematte
Jag har en budget turbokonverterad E30 320. Har funkat jättebra tills förra veckan. Nu dör den vid cirka 4500rpm inte heldör men den slår typ i från å varvräknaren slår i botten å ABS lampan lyser en stund. Å under 4500 går den bra. Nån som har nått tips vart jag ska börja leta?

Posted: 19 Feb 2006, 13:41
by Aleex
hänger gnistan med då?

Posted: 19 Feb 2006, 17:43
by mattematte
Hur kollar jag om den gör det?

Posted: 19 Feb 2006, 22:45
by Aleex
Ska ja va ärlig så vet jag inte men det låter som det.... Prova att slå ihop elektråderna på stiften lite...

Posted: 20 Feb 2006, 08:27
by mattematte
okej ska testa det, har jag gjort det förut en gång men på de gamla stiften. Men då bluddrade han innan jag gjorde det men nu tvärdör den inget bludder.

?

Posted: 20 Feb 2006, 11:08
by tony
Aleex wrote:Ska ja va ärlig så vet jag inte men det låter som det.... Prova att slå ihop elektråderna på stiften lite...


KNAPPAST?...VAD ALLA SKA SLÅ I HOP STIFTRN PÅ BMW eeeen hela tiden. alldrig mött på det problemet på en mötor.

Posted: 20 Feb 2006, 17:24
by Tysken
Det är nog många här som drabbats av detta, annars skulle de inte göra det. Jag själv var tvungen att knacka ihop stiften till 0,5 mm när jag laddade 0,5 bar på min touring.

Posted: 20 Feb 2006, 17:56
by mattematte
Joo jag har oxå testat det på de gamla stiften å det hjälpte. Men varför lyser ABS lampan isåfall?

Posted: 20 Feb 2006, 19:17
by Skulstad
ABS lampen begynner ofte å lyse vist dynamoen lader dårlig.. samtidig som den ikke klarer å varve noe bra pga av dårlig gnist fordi den lader for lite.. se på børstene på regulatoren din el mål hvor mye volt den lader.

Re: ?

Posted: 20 Feb 2006, 19:40
by bmwpatrik
tony wrote:
Aleex wrote:Ska ja va ärlig så vet jag inte men det låter som det.... Prova att slå ihop elektråderna på stiften lite...


KNAPPAST?...VAD ALLA SKA SLÅ I HOP STIFTRN PÅ BMW eeeen hela tiden. alldrig mött på det problemet på en mötor.


Kanske för att de hjälper eller?

De är låter ganska självklart för mig alla fall, att de blir lättare för tändningen att orka slå en gnista om de är mindre avstånd till elektroden, är de en snik antar jag att de är orginal tändning å då säger de väll sig själv att de blir jobbigare för tändsystemet att slå en gnista när de blir högre cylindertryck.

Eller har jag fel?

Re: dör vid 4500rpm?

Posted: 20 Feb 2006, 20:03
by Palten
mattematte wrote:Jag har en budget turbokonverterad E30 320. Har funkat jättebra tills förra veckan. Nu dör den vid cirka 4500rpm inte heldör men den slår typ i från å varvräknaren slår i botten å ABS lampan lyser en stund. Å under 4500 går den bra. Nån som har nått tips vart jag ska börja leta?

Låter helt klart som du inte har nån kräm i batteriet.
kolla laddningen,där har du nog problemet.

palten

Re: dör vid 4500rpm?

Posted: 20 Feb 2006, 21:50
by E21_Rille
Palten wrote:
mattematte wrote:Jag har en budget turbokonverterad E30 320. Har funkat jättebra tills förra veckan. Nu dör den vid cirka 4500rpm inte heldör men den slår typ i från å varvräknaren slår i botten å ABS lampan lyser en stund. Å under 4500 går den bra. Nån som har nått tips vart jag ska börja leta?

Låter helt klart som du inte har nån kräm i batteriet.
kolla laddningen,där har du nog problemet.

palten


den borde vara jätte svår att få igång med så urladdat batteri...

mvh

Posted: 20 Feb 2006, 22:08
by Skulstad
e36 min var slik den å. Abs lampen lyste og den varvet dårlig, men ingen start problemer. men den oppførte seg ikke slik hele tiden.. var bare nå og da.. jeg byttet børster/regulator og da ble den helt fin.. prøv det du så tenker jeg du er kvitt problemet :D

Posted: 21 Feb 2006, 00:16
by mattematte
Ok jag ska kolla lite nogrannare imorgon. Trodde oxå på laddning först så jag kollade spänningen när den var igång å den visade ca 13,6V. Men jag ska kolla lite mera.