vilket lager t04e?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

vilket lager t04e?

Post by plato »

hur vet ja vilket lager ja har i min t04e? hur kan man kolla detta?

inducer
50 mm
A/R 0.50

exducer
58 mm
A/R 0.78?

12 vingblad på kompressorsidan
MMT
Posts: 26
Joined: 10 Aug 2007, 09:13
Location: Ryd

Post by MMT »

99% så har du glidlager men det finns med kullager med men det är ju rätt ovanligt.

Det är ju lite som o fråga vad är det för motor i min röda bil
Team Kööken Racing
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

MMT wrote:99% så har du glidlager men det finns med kullager med men det är ju rätt ovanligt.

Det är ju lite som o fråga vad är det för motor i min röda bil


givetvis är det glidlager, men de finns 270 graders, skruvat 270 graders och 360 graders, så ja undrar om de finns nått enkelt sätt att kolla detta?
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

du måste skruva isär turbon för att se, lös med kompressorhjulet och av med backplaten.
Känns det som att axeln är fjäderbelastad så är den just det (in,ut)
man borde känna när man trycker från avgassidan om det är fjäder eller stumt.
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

270 graders oskruvat lager. 0.78 A/R på turbinhuset låter lite udda är du riktigt säker på att de står de? Är det twin entry på turbinhuset så är minsta A/R 0.84 till T04'orna (om inget nytt har hänt med dom gamla snurrorna som jag inte känner till :wink: )

MVH//Tobbe P
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

Fisåkare wrote:270 graders oskruvat lager. 0.78 A/R på turbinhuset låter lite udda är du riktigt säker på att de står de? Är det twin entry på turbinhuset så är minsta A/R 0.84 till T04'orna (om inget nytt har hänt med dom gamla snurrorna som jag inte känner till :wink: )

MVH//Tobbe P


okej hur vet du att de är de? kan man se på på mina specs på turbon?, hehe jao nästan säker du, ska kolla sen igen, twinentry är det också.

de om fjäderbelastat, så de ska fjädra om de sitter ett 360lager i då?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jag har då haft ett T04E med twinentry hus och A/R 0,6? Kommer inte ihåg den sista siffran, men kanske 0,68.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Oki. Säkert så, fast de agg. som jag haft att göra med är Garrett's T04B-T04E till lastbilar, alltså inga eftermarknads agregat, kina agg eller hybrider.

Eller ser snurran ut så här (detta är en Garrett T04E med A/R 0.84 turbinhus)?
Image

Image

Ja va lite snabb att svara och antog att det handlade om en dylig pjäs.
Men jag är fortfarande(rätt) säker på att det sitter ett 270lager i den snurran som du har.

Vart kommer snigeln ifrån, vad har den för nummer, vad kostar den, var är det för tillverkare?

Om du vill slippa öppna för att titta vad de sitter för lager i den, så behöver man veta lite mer.

MVH//Tobbe P

PS. jag hade öppnat och kollat, då VET man iaf.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

jag har ett sånt t04e agg, twinentry med A/R 58 på avgas, och det är ett hyfsat nytt agg!

nytt dessutom, köp om ni är sugna.=)
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Zwofurti wrote:jag har ett sånt t04e agg, twinentry med A/R 58 på avgas, och det är ett hyfsat nytt agg!

nytt dessutom, köp om ni är sugna.=)

:lol: Ja passa på å handla vetja :wink:
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

Fisåkare wrote:Oki. Säkert så, fast de agg. som jag haft att göra med är Garrett's T04B-T04E till lastbilar, alltså inga eftermarknads agregat, kina agg eller hybrider.

Eller ser snurran ut så här (detta är en Garrett T04E med A/R 0.84 turbinhus)?
Image

Image

Ja va lite snabb att svara och antog att det handlade om en dylig pjäs.
Men jag är fortfarande(rätt) säker på att det sitter ett 270lager i den snurran som du har.

Vart kommer snigeln ifrån, vad har den för nummer, vad kostar den, var är det för tillverkare?

Om du vill slippa öppna för att titta vad de sitter för lager i den, så behöver man veta lite mer.

MVH//Tobbe P

PS. jag hade öppnat och kollat, då VET man iaf.


tjenare, de handlar om likadan snurrbo som på bilderna, en Garret tillverkad för volvo lastvagnar och de står a/r 0.78 på den.

jo ja ska ta isär turbon idag så ja vet, ja tänkte bara om de fanns nått jätteenkelt sätt o se de på.
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

så då har ja kollat, de verkar vara ett vanligt 270 graders om ja inte ser fel?

här kommer bild

Image
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

plato wrote:så då har ja kollat, de verkar vara ett vanligt 270 graders om ja inte ser fel?

här kommer bild

Image

Ja det ser ut som det brukar, ett oskruvat 270 lager :wink:
Hur mycket har du tänkt att ladda?
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

Fisåkare wrote:
plato wrote:så då har ja kollat, de verkar vara ett vanligt 270 graders om ja inte ser fel?

här kommer bild

Image

Ja det ser ut som det brukar, ett oskruvat 270 lager :wink:
Hur mycket har du tänkt att ladda?


nedu, den säger väl ifrån redan vid 1bar om ja hört rätt?
ja hade tänkt ligga runt 1,2 kanske ska skaffa en annan snurra då eller är ett skruvat lager billigt o köpa?
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Du kan skruva lagret själv, om du gör det så klarar du dej upp till 1.2bar.
Det är det billigaste alternativet och det funkar.
Köpa nytt lager t.e.x ett 360, kostar mer en du förmodligen betalat för turbon, de är det inte värt anser jag, då skulle jag satsat på ett annat agg istället.
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

Fisåkare wrote:Du kan skruva lagret själv, om du gör det så klarar du dej upp till 1.2bar.
Det är det billigaste alternativet och det funkar.
Köpa nytt lager t.e.x ett 360, kostar mer en du förmodligen betalat för turbon, de är det inte värt anser jag, då skulle jag satsat på ett annat agg istället.


okej hur går man tillväga för att skruva lagret? :D
jo ett 360 lager kostar klart mer nytt än vad ja gav för turbon, men kan man skruva själv låter ju de toppen.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

borra två hål å gänga ner försänkta m4 ca 10-15mm långa bara
Post Reply