Page 1 of 1

höra spikningar!!!

Posted: 23 Nov 2005, 21:24
by xelerator
har funderat på en sak...

alla säger att de e lätt att höra spikningar vid låga varv men svårt vid höga varv o de e ju då man vill kunna höra dem för de e då dem verkligen "gör sitt"...

så ja har funderat på om man på nåt sätt skulle kunna koppla in något någonstans runt förbränningsrummet så man kunde höra det vid just de högre varvtalen...

tex nån sorts mirofon eller nåt..

vart man skulle koppla in det, eller hur mycket dessa grejer skulle kosta har ja ingen aning om...

ni kanske vet om de går, om de e dyrt, lätt o installera, bra/dåligt etc..

Re: höra spikningar!!!

Posted: 23 Nov 2005, 22:07
by peppe
xelerator wrote:har funderat på en sak...

alla säger att de e lätt att höra spikningar vid låga varv men svårt vid höga varv o de e ju då man vill kunna höra dem för de e då dem verkligen "gör sitt"...

så ja har funderat på om man på nåt sätt skulle kunna koppla in något någonstans runt förbränningsrummet så man kunde höra det vid just de högre varvtalen...

tex nån sorts mirofon eller nåt..

vart man skulle koppla in det, eller hur mycket dessa grejer skulle kosta har ja ingen aning om...


ni kanske vet om de går, om de e dyrt, lätt o installera, bra/dåligt etc..
Kalla det vebo men det funkar att köra hörselkåpor med slang, till ett rör som man bultat på blocket tex.

Ticco gjorde ju en spikburk, inte heller dumt om man inte har råd at lägga hyran på avlysnsing.

Posted: 24 Nov 2005, 00:43
by Ticco
Japp, inte vacker men fungerar klockrent.

Posted: 24 Nov 2005, 16:52
by xelerator
ok..

men hur gjorde du då ticco???

fixade du ett uttag i blocket o drog en slang in till kupén o monterade den på typ en plåt tratt eller nåt???

Posted: 25 Nov 2005, 01:10
by Ticco
xelerator wrote:ok..

men hur gjorde du då ticco???

fixade du ett uttag i blocket o drog en slang in till kupén o monterade den på typ en plåt tratt eller nåt???
Bromsrör fastbultat i blocket, inne i kupen har jag en liten rostfri burk.
Knastrar ganska tydligt "när" det knastrar.

Posted: 25 Nov 2005, 01:14
by PLain_Jane
Hör man spikningarna utan hjälpmedel är det ganska illa ställt har kunniga kamrater till mig förklarat.

Sedan har väl även exempelvis HKS spiklyssningsutrustning som man kan köpa om man känner för det.

Posted: 25 Nov 2005, 01:19
by Bäckis
Den HKS vi har finns inte längre att köpa tror jag. Hoppas den inte går sönder....

Posted: 25 Nov 2005, 01:23
by Ticco
PLain_Jane wrote:Hör man spikningarna utan hjälpmedel är det ganska illa ställt har kunniga kamrater till mig förklarat.

Sedan har väl även exempelvis HKS spiklyssningsutrustning som man kan köpa om man känner för det.
Tja... vad är bromsrör och plåtburk om inte hjälpmedel. :)
Detta är gammal hederlig utrustning.

Posted: 25 Nov 2005, 01:45
by Mattias Sandgren
Det blir till att bygga en egen "spikburk" som Ticcos åt mitt projekt, jag tror det kommer att fungera klockrent för jag har kvar all isolering - bilen är helt standard. Eventuellt ska jag prova med ett par hörselskyddskåpor också..

Posted: 25 Nov 2005, 08:22
by johankihl
I de flesta bromsbänkar så kör man på detta vis. Ett bromsrör in till rummet och en "kakburk" eller tratt som förstärker upp ljudet. Tycks ju fungera där!

Posted: 25 Nov 2005, 09:53
by Bäckis
När vi körde på VM så hördes inte ett ljud i deras fast monterade tratt, men i hörlurarna från HKS:en sprakade det fint.

Posted: 25 Nov 2005, 11:21
by xelerator
ok.

men vart på blocket ska man placera "tråden" för att det ska vara optimalt..

o hur går man tillväga ifall man använder hörselkåpor istället???

Posted: 25 Nov 2005, 11:43
by PLain_Jane
Ticco wrote:Tja... vad är bromsrör och plåtburk om inte hjälpmedel. :)
Detta är gammal hederlig utrustning.
Det är hjälpmedel helt klart, jag sade inget om det. Gav bara exempel på ett annat som jag kände till :>

Posted: 25 Nov 2005, 11:55
by johankihl
Frågan är ju om den nya utan hörlurar fungerar lika bra http://www.hksusa.com/products/?id=1694

Posted: 25 Nov 2005, 14:58
by Mattias Sandgren
Orkar jag ska jag kalibrera spikningskretsen på mitt VEMS Genboard så jag får logg på knackningarna. Den fungerar rätt fint bara man säger åt den vilket frekvensfönster som är intressant, sen är den lite mer intelligent och lyssnar bara just kring tändpunkten - allt annat ljud är bara i vägen. Kretsen som sitter på kortet används för just det här ändamålet också så jag vill definitivt prova.. får väl locka fram spikningar på låg last så det inte är så hiskeliga cylindertryck. Jag har en knacksensor från en M50 liggandes, den blir perfekt.
Jag tror fortfarande på att man själv ska lyssna och försöka hitta igen knack, att kolla på en logg efteråt känns riskabelt..