robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)
Posted: 20 Nov 2005, 16:00
Här är specen på min bmw som för hoppningsvis ska gå bra på stripp, samt lite roliga drift-tävlingar!
-i grund och botten, original M30b35 motor tillbakaflyttad 25cm
-smidda H-profilstakar/ppf
-smidda custom cp kolvar 6,8:1 i komp
-5mm rostfri ramlagergördel
-oljekylning för kolvarna
-modifierad oljeförsörjning, ombyggd oljepump
-75mm dump/ppf
-60mm wg/ppf
-Borg Warner 375 turbo
-100mm accufab spjällhus
-1600cc spridare/ppf
-toppen portad och mirafräst av Henry Kickmaier
-större ferrera ventiler, 40/47 mm
-turbokamm,290/300,12mm lyft/ppf
-ARP bultsats
-hemgjort plenum med egensvarvade trattar
-hemgjort grenrör
-hemgjord ic
-hemgjort pedalställ samt handbromsställ
-GUSS fullbur
-fuelcell med 3st wallbro 255l/h pumpar
-aeromotive regulator
-aeromotive filter
-Autronic SMC
-Autronic CDI500R tändsystem
-3st MSD trippelspolar
-3,5" rostfritt avgassystem, 1st 3,5" ljuddämpare, 5,5" slutpipa genom bakskärmen
-Tremec TKO600 växellåda
-7,25" quarter master optimum-v 3 skivig koppling
-Quartermaster tri-lite urtrampningslager
-3" rostfri svea specialkardan totalt 960mm!!
-ppf sviktaxlar
-M5 inre och yttre knutar, M5 nav med omgjord hålindelning (4*100)
-moddad bakvagn, med reducerade vinklar, M5 diff
-K-sport coiloversats
-ppf Big break kit, likadant i bak som justeras med våg
-egengjort pedalställ med bromsvåg
-egengjord hydraulisk handbromsställ
-moddad kardan tunnel
-egengjord avgastunnel under passagerar sätet
-egengjorda motorfästen
-deist bromsskärm
-karossombyggnad till att bli en M3 replika med adolfssons motorsports M3 paket.
-ber om ursäkt för att bilderna i bildspelet ej är i rätt ordning, utan jag har kastat in lite bilder hursom
Bromsbänks Målsättning: +950Hk/+1000Nm på E-85
EDIT: bilen bromsad:
Bromsdata på bensin: 739hk/816Nm på hjulen vid 1.8bar och 7200r/pm.
Bromsdata på E85: 816hk/+900Nm på hjulen vid 2bar och 7200r/pm.
Bromsning på E-85 och bottnad bänk: 826hk/948Nm på hjulen vid 2.2bar.
Hade inte bänken bottnat vid 6300r/pm så hade den gett ganska exakt 50hk till då effektkurvan vänder vid 7200r/pm. dvs den ger vid 2.2bar ca 876hk och 948Nm på hjulen vilket är nästan 1000hk i motorn, som var målet
Bromspapper:
Edit: update för säsong 2011, nybromsad och jämförelse med förra årets mapp...
Så här såg bilen ut innan jag började bygga om den, år 2004.
Så här ser den ut nu.
Bromsning hos PBZ i uppsala vilket resulterade i 828.8hk och 964Nm vid 1.65bars laddtryck.
-stort tack till grabbarna på PBZ som var med och hjälpte till, nästa gång ska kopplingen hålla för ca 1 bar till!
här kommer lite kassa kort och några filmer av dålig kvalitet.
tvättning före, mkt viktigt
bilen riggad
eftersom arash skulle till sthlm och mingla så fick zeb lopez köra igår....ruskigt sjysst gjort. han skulle egentligen skruva lite med hans supra efter jobbet, nu vart han kvar till kl 01:00 istället
linus och madtech slaskar i soppa...
några pull på bensin:
ett klipp på e-85, tror det var 1.6bars körningen,( 828.8hk/964Nm):
Byggbilder!
flänsarna ska paras ihop med dessa godingar....
-i grund och botten, original M30b35 motor tillbakaflyttad 25cm
-smidda H-profilstakar/ppf
-smidda custom cp kolvar 6,8:1 i komp
-5mm rostfri ramlagergördel
-oljekylning för kolvarna
-modifierad oljeförsörjning, ombyggd oljepump
-75mm dump/ppf
-60mm wg/ppf
-Borg Warner 375 turbo
-100mm accufab spjällhus
-1600cc spridare/ppf
-toppen portad och mirafräst av Henry Kickmaier
-större ferrera ventiler, 40/47 mm
-turbokamm,290/300,12mm lyft/ppf
-ARP bultsats
-hemgjort plenum med egensvarvade trattar
-hemgjort grenrör
-hemgjord ic
-hemgjort pedalställ samt handbromsställ
-GUSS fullbur
-fuelcell med 3st wallbro 255l/h pumpar
-aeromotive regulator
-aeromotive filter
-Autronic SMC
-Autronic CDI500R tändsystem
-3st MSD trippelspolar
-3,5" rostfritt avgassystem, 1st 3,5" ljuddämpare, 5,5" slutpipa genom bakskärmen
-Tremec TKO600 växellåda
-7,25" quarter master optimum-v 3 skivig koppling
-Quartermaster tri-lite urtrampningslager
-3" rostfri svea specialkardan totalt 960mm!!
-ppf sviktaxlar
-M5 inre och yttre knutar, M5 nav med omgjord hålindelning (4*100)
-moddad bakvagn, med reducerade vinklar, M5 diff
-K-sport coiloversats
-ppf Big break kit, likadant i bak som justeras med våg
-egengjort pedalställ med bromsvåg
-egengjord hydraulisk handbromsställ
-moddad kardan tunnel
-egengjord avgastunnel under passagerar sätet
-egengjorda motorfästen
-deist bromsskärm
-karossombyggnad till att bli en M3 replika med adolfssons motorsports M3 paket.
-ber om ursäkt för att bilderna i bildspelet ej är i rätt ordning, utan jag har kastat in lite bilder hursom
Bromsbänks Målsättning: +950Hk/+1000Nm på E-85
EDIT: bilen bromsad:
Bromsdata på bensin: 739hk/816Nm på hjulen vid 1.8bar och 7200r/pm.
Bromsdata på E85: 816hk/+900Nm på hjulen vid 2bar och 7200r/pm.
Bromsning på E-85 och bottnad bänk: 826hk/948Nm på hjulen vid 2.2bar.
Hade inte bänken bottnat vid 6300r/pm så hade den gett ganska exakt 50hk till då effektkurvan vänder vid 7200r/pm. dvs den ger vid 2.2bar ca 876hk och 948Nm på hjulen vilket är nästan 1000hk i motorn, som var målet
Bromspapper:
Edit: update för säsong 2011, nybromsad och jämförelse med förra årets mapp...
Så här såg bilen ut innan jag började bygga om den, år 2004.
Så här ser den ut nu.
Bromsning hos PBZ i uppsala vilket resulterade i 828.8hk och 964Nm vid 1.65bars laddtryck.
-stort tack till grabbarna på PBZ som var med och hjälpte till, nästa gång ska kopplingen hålla för ca 1 bar till!
här kommer lite kassa kort och några filmer av dålig kvalitet.
tvättning före, mkt viktigt
bilen riggad
eftersom arash skulle till sthlm och mingla så fick zeb lopez köra igår....ruskigt sjysst gjort. han skulle egentligen skruva lite med hans supra efter jobbet, nu vart han kvar till kl 01:00 istället
linus och madtech slaskar i soppa...
några pull på bensin:
ett klipp på e-85, tror det var 1.6bars körningen,( 828.8hk/964Nm):
Byggbilder!
flänsarna ska paras ihop med dessa godingar....