Hjälp! Hur drar jag åt vevaxelbulten??

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Hjälp! Hur drar jag åt vevaxelbulten??

Post by E30-Räser »

Kan nån ge mig nåt bra tips på hur jag ska dra åt vevaxelbulten? Är en M20B25. Motorn är ur bilen men man måste ju dra åt den så in i hela helv.... och då måste man ju även hålla emot på nåt sätt?? Hur gör jag??

Väldigt tacksam för svar...
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

vill veta jag med, eller man kasnke ba ska he på lock tite o dra så hårt man bara kan, låser gör man la lättast genom o ta en träklabb o stoppa veven med elelr nå
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

har hållt i främre delen av kamremsdrevet med rörtång den e ju sex kantig .... har funkat bra
bmw 530d -10
BMW 320 -89


pierre rosenholtz
Backsippevägen 1
59732 Åtvidaberg
0762949524
User avatar
BmwFredrik
Posts: 514
Joined: 22 Nov 2005, 21:55
Location: Dalarna/Långshyttan

Post by BmwFredrik »

när du har satt i motorn i bilen lägger du i en växel + handbroms och drar fast den!!

mvh
Allt under 3liter är startmotorer!

0707133777
User avatar
BigMack
Posts: 179
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Kungsbacka

Post by BigMack »

En lite bättre mutterknackare funkar det med.
mattias_n
Posts: 27
Joined: 19 Nov 2006, 19:30
Location: borlänge

Post by mattias_n »

lånar den här tråden lite om det går bra. hur får man bort bulten? är det vänstergängat eller?
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

mattias_n wrote:lånar den här tråden lite om det går bra. hur får man bort bulten? är det vänstergängat eller?

nej är vanligt.
Och det finns väl inga bra tipps förutom lååång förlängare och mycke våld.
User avatar
M635 forever
Posts: 1013
Joined: 25 Jan 2006, 23:30
Location: Huddinge

Post by M635 forever »

Man kan göra ett mothåll av ett begagnat remhjul man svetsat på ett kraftigt järn att hålla emot med.
Kan användas både för att lossa och att dra åt muttern med.
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
User avatar
salmon
Posts: 236
Joined: 19 Feb 2006, 14:02
Location: gellivare

Post by salmon »

om motorn är i bilen,, ta ett stumt dragskaft och lås den mot lämplig sak under huven, med hylsan på bulten så klart. vrid på startnyckeln och vips så är bulten lös=)

och när du ska ha fast den så vrider du startnyckeln åt andra hållet=) haha ne det funkar inte lika bra, skojade=)
"Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
nalle_8009
Posts: 114
Joined: 30 Oct 2007, 19:49
Location: Bålsta

Post by nalle_8009 »

Jag satte på svänghjulet på plats sen tog jag ett löst mindre skruvstäd å skruva på hjulet... voolllaaa stumt som fan bara å dra!"
Speed limits sucks!!!
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

mutterknack och loctite..... hur svårt kan d va????
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
M635 forever
Posts: 1013
Joined: 25 Jan 2006, 23:30
Location: Huddinge

Post by M635 forever »

skurt wrote:mutterknack och loctite..... hur svårt kan d va????

Gick inte att lossa med mutterknack på min M106:a i vilketfall!
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Post by E30-Räser »

Är nog inte alla som har tillgång till en hejdunder kompressor till mutterknackaren... Vilket fall som helst så löste det sig..
Låste vevaxeln med en gummiklubba sen drog vi åt med dragskaft+rör...
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Ja har dragit med moment.. när motorn va i stativ..

piss enkelt..

de som behövs

1 st platt järn och 2 bult :D


borra hål i platt järnet så de passar bak till på veven och skruva fast plattjärnet så de sticker ut ner åt mot backen och mot foten på motor stativet.. sen rä de bara o snurra tills den låser och dra åt :P



Image
Post Reply