Page 1 of 35

e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack

Posted: 19 Nov 2007, 18:45
by ippe
Har planer på att turbokonvertera min relativt nyinköpta e36 325.

Detta kommer att bli min projekt tråd, då jag kommer behöva all hjälp jag kan få med bygget. Har relativt mycket motorvana, mer med motorcyklar mindre av bilar.

Min budget kommer att ligga kring ~25 000 :- och jag tror\hoppas det är möjligt att få ut kring 350 bakhjulshästar för dom pengarna.



Här är utgångsprojektet.


Image
Image
Image


Setupen kommer se ut på följande sett.

M50b25 med vanos

Toppdeckat block
Planad topp
Renoverad bottendel.
Mls 3.5mm
Arp bultar

walbro 255 lph bränslepump
440 cc spridare
VEMS sprut


Turbonetics 57trim T3/T04 .63 a/r
Greddy type S dump kopia


328 zf låda
328 kardan
Svarvat m20 svänghjul
sachs 618 tryckplatta
m20 startmotor









Kom lite roliga delar igår 07-11-30:



Image

Image
Image
Image
Image

Image

Posted: 22 Nov 2007, 00:10
by ippe
Inte mycket respons, kitet är iaf påväg nu!

Annat som ska inhandlas är

Bränslepump
BTR
Arp bultar
Mls packning

ramlager
packningsats
tips?


Börjar fundera på drivlinan, kommer min orig låda hålla för effekten jag vill plocka ut? Koppling?

Om jag vill få sprutet att lira med allt, är ett annat sprut ett måste?

Posted: 22 Nov 2007, 00:29
by ippe
Här är utgångsprojektet iaf.




Förresten ingen som har en sidoruta till passagerarsidan över? :S

Skulle hem från jobbet, startade bilen som vanligt för att gå ut och skrapa rutorna.
När jag sedan ska in i bilen märker jag till min storaförvåning att det är låst.. :( väldigt roligt 2 mil hemifrån i -5 vetandes att den enda nyckeln sitter inlåst i bilen.....

Posted: 22 Nov 2007, 00:32
by Snap3
blir nog fint det där har samma planer som dig så det ska bli kul att se hur det artar sig :)

Posted: 22 Nov 2007, 00:34
by ippe
Är själv väldigt intresserad av hur det ska sluta ;) Att bygget kommer dokumenteras noga är ett som är säkert iaf.

Förresten hur är det med vanosen?

Posted: 22 Nov 2007, 12:33
by david__
gillar bilen :D hoppas de går bra

Posted: 23 Nov 2007, 16:12
by Johnny H
Kopplingen kommer att behöva en uppgradering.

Lager och sånt i motorn lär du inte behöva byta.
Kolla först innan du lägger ut pengar på det.
Oftast så är dom i ok skick, speciellt ramlagren.

ARP och MLS är att rekomendera, glöm inte att plana block och topp också.

Annars håller det mesta ihop hur länge som helst med 350hk.
(Som vanligt så kan ALLT rasa med vårdslöst användande)

Vanos e bra....kolla med PPF om dom har möjlighet att sälja deras programvara löst till vettig peng?!

Posted: 24 Nov 2007, 17:22
by ippe
Tanken var att uppgradera kopplingen med m20 svänghjul och 618 tryckplattan.

Okej, om jag river så känns det nästan lika bra att slänga i nya lager så det känns fräsch och fint. Eller så skippar jag det slipper jag riva bottendelen, hmm.

ARP och MLS kommer inhandlas.

Programvaran? tänkte du då chip till orig sprutet?

Tack för hjälpen Johnny uppskattas mer än du tror.

Posted: 24 Nov 2007, 17:28
by david__
hur går de,, har du börjat än??

Posted: 24 Nov 2007, 18:18
by T39m
ippe wrote:Tanken var att uppgradera kopplingen med m20 svänghjul och 618 tryckplattan.

Okej, om jag river så känns det nästan lika bra att slänga i nya lager så det känns fräsch och fint. Eller så skippar jag det slipper jag riva bottendelen, hmm.

ARP och MLS kommer inhandlas.

Programvaran? tänkte du då chip till orig sprutet?

Tack för hjälpen Johnny uppskattas mer än du tror.


Johnny är trevlig att prata med :D

Ja i PPF:s kit så körde dom med större LMM och ommappat prginalsprut med vanosen kvar, jag ska själv bygga M50 med vanos fast en 2,8 så jag följer din tråd på nära håll :P

/ Mvh Jimmy

Posted: 24 Nov 2007, 19:16
by ippe
David__ : Turbo kitet är på väg, tanken är att inhandla varenda pinal innan jag börjar riva.

T39m : Han verkar sitta inne med en del kunskap, det gillar jag :D

Okej, vad kostar detta kit då?, gissar att det går på några lappar.

Sneglat lite på megasquirt sprut, vilken verison rekomenderas?

Posted: 24 Nov 2007, 19:20
by Johnny H
Jag kan svara mera imorgon. ;)

Ang sprut...senaste möjliga version är nästan alltid att rekomendera!

Posted: 26 Nov 2007, 19:51
by ippe
Sprut biten är det jag inte riktigt kommer underfun med.

Om man till ex skulle köra med ett ms sprut så kör man utan lmm, rätt ?

Mappning av detta är det nåt man kan lära sig eller är det bara att lämna in?

Om man tex börjar med att ladda 0.5 bar men sedan vill ladda 1, hur går man tillväga då?

Gissar att det är en hel del jobb med att koppla sprutet har ev funderingar på att få ett chip gjort och sedan då byta LMM.

Nackdel med detta?

Jag tänkte spridarna "42lb\hr", hur många cc är dessa på?

Många frågor :shock: vore kanon om nån kunde ta sig tid och hjälpa

Posted: 26 Nov 2007, 23:42
by Johnny H
Sprut biten är det jag inte riktigt kommer underfun med.

Om man till ex skulle köra med ett ms sprut så kör man utan lmm, rätt ?
RÄTT


Mappning av detta är det nåt man kan lära sig eller är det bara att lämna in?
Du kan lära dig det själv, men bäst är att be någon som gjort detta förut om hjälp. Bäst är att lämna bort det åt någon firma med mappningsmöjligheter. Tex Motor Nord eller PPF bla...


Om man tex börjar med att ladda 0.5 bar men sedan vill ladda 1, hur går man tillväga då?
Det är bara att ställa upp trycket med laddtrycksstyrningen. Den kan vara styrd via sprutet eller mekaniskt. Finns flera sätt...de flesta fungerar ok. Elektroniskt styrt via sprut är såklart att föredra.
Sen måste ju självklart mappningen vara gjord även för detta.




Gissar att det är en hel del jobb med att koppla sprutet har ev funderingar på att få ett chip gjort och sedan då byta LMM.

Nackdel med detta?

Nackdelen är att du är "fast" i den konfigurationen.
Ändrar du något så måste ett nytt chip göras.
Men vet man vad man vill ha i början och får det gjort efter detta....no problemo.



Jag tänkte spridarna "42lb\hr", hur många cc är dessa på?

I princip kan man översätta det till cc genom att ta 42 och multiplicera genom 10. Alltså ca 420cc. Detta är grovt räknat men du får en ide om storleken iaf.
Ungefär som att kolla på de övre regionerna på en tjejs kropp...man ser på ett ungefär storleken och kan då bedömma om det passar dina behov. ;)

Posted: 27 Nov 2007, 07:36
by ippe
Haha Johnny H! riktigt stort tack ska du ha. Klarnat upp rejält.

Måste fundera på om jag ska köra standalone eller om jag bara ska använda mit utav chip.

Om ett chip ska bli gjort, för vilket ladd hade varit lagomt om jag vill plcoka ut kring 300 - 350 hk med någorlunda driftsäkerhet?

Hur hade ni gjort med en snäv budget? MS spruten verkar ändå gå att få tag i förhållandevis billigt, men gissar att det är mer än bara sprutet som behövs?

Posted: 01 Dec 2007, 18:09
by ippe
fick lite prylar igår.

Posted: 01 Dec 2007, 18:22
by T39m
ippe wrote:fick lite prylar igår.


Ser mums ut =) när beräknar du att börja riva i bilen?
/ Mvh Jimmy