E30 Förstbilsbygge
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30 Förstbilsbygge
Tjenaa! ska nu göra iordning min motor köpt en topp med ny kam mm..
Inga stora pengar ska läggas ner på den eftersom ekonomin ligger på 950kr i månaden hehe (sista året på Fordonsprogrammet)..blir ju inte direkt i klass med PPF byggen men ska föröka få motorn så fin som möjligt och byta topp,ställa ventilspel,byta olja filter o tändstift.
Inköpt:Sportfilter, motorfärg, siliconvacumslang, siliconadapter, 90graders 2½tums rör som ska bli nya insugsröret och 5L Mobil 1 rallyformula.
Idag har Kardan,lådan,motorn och avgassystemet tagits ner.
Ska lacka block,lacka ventilkåpa,polera insuget,polera generatorn,polera insugsröret mm.
Mer info och bilder kommer inom kort!
Inga stora pengar ska läggas ner på den eftersom ekonomin ligger på 950kr i månaden hehe (sista året på Fordonsprogrammet)..blir ju inte direkt i klass med PPF byggen men ska föröka få motorn så fin som möjligt och byta topp,ställa ventilspel,byta olja filter o tändstift.
Inköpt:Sportfilter, motorfärg, siliconvacumslang, siliconadapter, 90graders 2½tums rör som ska bli nya insugsröret och 5L Mobil 1 rallyformula.
Idag har Kardan,lådan,motorn och avgassystemet tagits ner.
Ska lacka block,lacka ventilkåpa,polera insuget,polera generatorn,polera insugsröret mm.
Mer info och bilder kommer inom kort!
Last edited by M_power86 on 16 Feb 2006, 12:45, edited 2 times in total.
Clew wrote:Ser bra ut max
Men du måste hitta en 325-motor till den, det duger inte med den där lilla
Bara att säga till om du vill ha hjälp me nåt
Sorry lars ..kommer i en 3.0-3.5 till sommaren ska du se ska bara besikta den först ..fint det ska bli att åka till norge i sommar eller vad säger du?när får du färdigt på 325:an då?
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Varför tar man en fullt körduglig bil och plockar ur en trött 2.0liters och skrotar karossen med drömmar att stoppa ner en 2.0liters i en annan bil efter den fått sig en genomgång. Vore det inte bättre att behållt den i kördugligt skick eller helt enkelt köpt en 2.5liters? Eller kanske sålt och köpt en e21? :D
Tycker bara det verkar lite konstigt resonemang när man får in lika mkt i månaden som jag tjänar om dagen
Tycker bara det verkar lite konstigt resonemang när man får in lika mkt i månaden som jag tjänar om dagen
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Amplify wrote:Varför tar man en fullt körduglig bil och plockar ur en trött 2.0liters och skrotar karossen med drömmar att stoppa ner en 2.0liters i en annan bil efter den fått sig en genomgång. Vore det inte bättre att behållt den i kördugligt skick eller helt enkelt köpt en 2.5liters? Eller kanske sålt och köpt en e21? :D
Tycker bara det verkar lite konstigt resonemang när man får in lika mkt i månaden som jag tjänar om dagen
hehe fårstår hur du tänker, men ja ska behålla karossen nu ändå ..trött 2.0:a hehe det ska vi bli 2 om!
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
M_power86 wrote:Amplify wrote:Varför tar man en fullt körduglig bil och plockar ur en trött 2.0liters och skrotar karossen med drömmar att stoppa ner en 2.0liters i en annan bil efter den fått sig en genomgång. Vore det inte bättre att behållt den i kördugligt skick eller helt enkelt köpt en 2.5liters? Eller kanske sålt och köpt en e21? :D
Tycker bara det verkar lite konstigt resonemang när man får in lika mkt i månaden som jag tjänar om dagen
hehe fårstår hur du tänker, men ja ska behålla karossen nu ändå ..trött 2.0:a hehe det ska vi bli 2 om!
Hehe inga problem. Pengarna du måste lägga ner föratt få den å gå bättre änn en m20b25 hade du kunnat köpa en komplett m20b25 för och sedan börjat fixa på den istället. Med bättre utgångsläge.
För 4tusen och uppåt kan man hitta en motor. Förstår inte folk som trimmar m20b20. 4lax, det är ju vad en trimkam kostar lixom? Inga pengar alls i sammanhanget. Väldigt billiga hästar....
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Amplify wrote:M_power86 wrote:Amplify wrote:Varför tar man en fullt körduglig bil och plockar ur en trött 2.0liters och skrotar karossen med drömmar att stoppa ner en 2.0liters i en annan bil efter den fått sig en genomgång. Vore det inte bättre att behållt den i kördugligt skick eller helt enkelt köpt en 2.5liters? Eller kanske sålt och köpt en e21? :D
Tycker bara det verkar lite konstigt resonemang när man får in lika mkt i månaden som jag tjänar om dagen
hehe fårstår hur du tänker, men ja ska behålla karossen nu ändå ..trött 2.0:a hehe det ska vi bli 2 om!
Hehe inga problem. Pengarna du måste lägga ner föratt få den å gå bättre änn en m20b25 hade du kunnat köpa en komplett m20b25 för och sedan börjat fixa på den istället. Med bättre utgångsläge.
För 4tusen och uppåt kan man hitta en motor. Förstår inte folk som trimmar m20b20. 4lax, det är ju vad en trimkam kostar lixom? Inga pengar alls i sammanhanget. Väldigt billiga hästar....
Nej nej nu har du nog fått allt om bakfototen! motorn ska ej trimmas ska bara byta topp och oljepump! toppen köpte jag av en polare som precis slängt i en ny originalkam, eller ja ja köpte hela hans e30 för halva nypriset på kammen så ja tror inte ja har gjort nån dålig affär..så allt som allt blir det 2000:- för en komplett bil med trasig framvagn med sprillans ny kam och oljepump i!
ska ändå köra med bilen helt original tills sommaren då ja får jobb..då kommer det ner en riktig motor i den!