Page 1 of 3

Speed limits sucks!! :-)... E30 2,5 tic

Posted: 07 Nov 2007, 20:45
by nalle_8009
Får väl också lägga upp mitt på började projekt.... utångsobjekt är en 320i av 90:ans modell... mycket fin i karossen å är intagen i svergie som flyttgods... ska tydligen va positivt, inte hajat varför...
Har inhandlat motorn som ska byggas m20b25 och även växellåda till den e osäker va de e för låda då jag inte fått hem dom än fick den få köpet å de har suttit i 525i e34, kanske nån som vet... ska ha tag i bakaxel nu från 325 så jag får diff å skivor... inte de lättaste har de visat sig så e de nån som har eller vet något så PM!!!

de kommer bilder vart efter... finns inte så mycket å visa ännu... bestämt mig för att fixa kaross o chassi nu på än gång...

Posted: 07 Nov 2007, 20:56
by nalle_8009
PS: e mitt första projekt va de gäller bil för mig... HAHA
men jag har pluggat på massor å ska göra mitt bästa... men alla tips å råd e hjärtligt välkommna på vägen så kanske man slipper dom värsta bommarna! :)

uppdatering nr:1

Posted: 09 Dec 2007, 01:06
by nalle_8009
Så dags för uppdatering nr1... va har gjorts:

-Ställt massa dumma frågor på PPF:s forum :roll:

-Inhandalt 1st m20b25 och getrag260 från e34

-Rivit isär allt å konstaterat att toppen va rätt sliten...

-Inhandlat en ny topp färdig svetsad å Planad... ett klipp!

-Blocket e numera lackat i svart å planat...

-Inhandlat mls å bult, Sotningsats och tillagssats, Nya kolv ringar...

-Lamelldiffad klump ligger å väntar på å bli hämtad... :-)

- Va å hämta en nya Holset HX50 idag... jag vet jätte stor... nån som vill byta så kom me förslag.. :-)

Posted: 09 Dec 2007, 02:49
by kopi
de går framåt.. men lite bilder skulle inte sitta fel :)

Posted: 15 Dec 2007, 21:47
by nalle_8009
Här e utgångsobjektet! 320i -90:a
Image

Fälgarna som ska bli lite vita å fina :-), tänkte köra 18 bak å 15 fram ;-)
Image

Posted: 15 Dec 2007, 22:27
by E30-Räser
Jasså, en till Bålsta snurra :D Riktigt kul!!! Ös på med bilder nu :)

En fråga bara.. 18" bak och 15" fram??? tvärt om va :P

Posted: 15 Dec 2007, 22:28
by nalle_8009
Här Lite mera bilder.... ska ta lite flera då de hänt lite mer i garaget... men de får ta nån dag till...
Image

Image

Image

Här e nya snurran, den e jätte stor, för stor så om nån har nå lämpligare å vill byta eller nått så Skrik till...
Image
Image

Posted: 15 Dec 2007, 22:30
by nalle_8009
Justee höll ju på å glömma gooo biten :-)
Image

Posted: 15 Dec 2007, 22:37
by nalle_8009
Ett litet första och andra paket från ppf...
Image

Posted: 15 Dec 2007, 22:45
by nalle_8009
Så äntligen lyckats lägga upp lite bilder...

Så vad har gjorts hittils... Grejor har inhandlats som bilderna visar... blocket e planat, toppen e svetsad å planad med inslipade ventiler å vassare fjädrar...

Har fixat oljereturen på tråget... kolvarna e på svarvning,
Diff med 25% lamell 3,73 utv. e inhandlad...

Kjolpaket e fixat... M-tech 1

Nästa vecka får jag min andra bil så jag kan börja riva å slipa inför lacken i början av feb... Tror jag kör klassisk diamant svart:-) den e ju så fin...

Så på måndag får jag td oljepump och kolvarna ska va klara så på tisdag borde motorn va ihop.... efter de ska grenrör börja byggas min käre kusin kommer att hjälpa mig me de då han svetsar hela dagarna... tack Tommy du kommer ha mkt helg jobb framöver :lol: men ölen står på kylning hehe

Posted: 15 Dec 2007, 23:00
by nalle_8009
Liten fråga... hur långt hänger org insug å spjäll me? när måste man börja bygga plenium?

Posted: 16 Dec 2007, 04:20
by bmwHolmberg
Någon sa 600hk

Posted: 16 Dec 2007, 06:16
by Zwofurti
hänger med gör det väl hur långt som helst.. limmet bromsade ju 1100 hk med original insug på m20

MEN, det är inte därför man byter insug.. kasnke vill du ha 50 hk mer i tex mellanregister? osv.

Posted: 16 Dec 2007, 21:21
by talibaneN
Zwofurti wrote:hänger med gör det väl hur långt som helst.. limmet bromsade ju 1100 hk med original insug på m20

MEN, det är inte därför man byter insug.. kasnke vill du ha 50 hk mer i tex mellanregister? osv.



istället för att ladda 2,5 bar i ha 1100 hästar tex kan du ladda säg 2bar o ha 1100 hästar, allt beror ju på hur mkt stopp propp det blir i insuget och i resten av motorn. för att få en motor så effektiv det bara går krävs ett bra flöde.

Posted: 16 Dec 2007, 21:54
by nalle_8009
aha ok... då e jag med... då kan jag börja med org då å slippa fundera på den bygg biten just nu... känns som de e en del å göra i alla fall... va ute å måtta på blocket lite idag, komfram till att jag borrar ett hål på 10mm nedanför oljetryckskontanten, på med en svetsmuttrus å vips så slapp man t-kors å grejor... bara gänga på olja till turbo direkt på blocket ... borde funka eller????

Posted: 17 Dec 2007, 21:10
by nalle_8009
Tjo... har varit å hämtat kolvarna hos metallgubben.... vägde dom när jag kom hem å resultatet va kanon!!! 358, 358, 358, 358, 357, 357

även bild på lamelldiffen, oljepump och oljereturen...

De går bra nu :-)

Image

Image

Image

Image

Posted: 17 Dec 2007, 21:15
by nalle_8009
Imorgon ska jag börja plocka ihop spisen... ska köpa lite nya remmar imorgon, Sen får motorn bo i vardagsrummet å va med under julfirande kommer å göra sig fint bredvid granen :lol: Måste få tomt i garaget nu så jag kan riva ur exakt allt å börja slipa å plåta lite....

Färg pendlar mellan volvos laser blå och svarta fälgar... eller
diamantsvart med vita fälgar... kommer nog bli ett jobbigt sista minuten beslut.