Page 1 of 5
E30 325Turbo /Skärmbreddning bak, Bilder!
Posted: 02 Nov 2007, 19:07
by bubbel
köpt tillbaks en gammal pärla för ett tag sen... efter köpet har det blivit turbokonvertering (budget)

.
Motor:
Standard m20b23 med schrickkamm och mirafrästa säten.
M21 grenrör och garretturbo T03.
9000 ic.
528/535 e28 spridare.
3" downpipe o 2,5" avgas.
justerbar öppen dump.
Malpassi progressiv regulator 1,1:4.
orginal lammel med sachs 618 tryckplatta (500nm).
startade upp den förra veckan och det verkade funka bra.
Chassie:
värre dämpare o fjädrar, märke vet jag ej men rött o gult är det iaf

325 fjäderben.
Nyss hemhämtad, med andra fälgar o lite pyssel och en tvätt så ser den okej ut igen:)
Ic montering
Td grenröret
oljeretur o tryck
istället för gummit
och den lilla snigeln på sin plats
inget är klart utan bara ditsatt för provstart!

Posted: 02 Nov 2007, 19:22
by Less is more
Såg skojj ut det där! =)
Fick du modda grenröret nått för att passa?
Posted: 02 Nov 2007, 19:29
by bubbel
Less is more wrote:Såg skojj ut det där! =)
Fick du modda grenröret nått för att passa?
man får göra nya "nedre" bulthål om du kör med turbon vänt uppåt och tvärtom om du har turbon neråt, för att portarna i toppen o grenröret ska matcha

Posted: 02 Nov 2007, 19:51
by Less is more
aaaha okej! det var ju en rätt så bra lösning de! hadde fått för mig att det skulle bli lite trångt om man vände på det, men ser ju ut att funka fint.
Posted: 02 Nov 2007, 20:25
by bubbel
Less is more wrote:aaaha okej! det var ju en rätt så bra lösning de! hadde fått för mig att det skulle bli lite trångt om man vände på det, men ser ju ut att funka fint.
om man har turbon neråt blir det trångt, inte ens min turbo fick plats då

Posted: 03 Dec 2007, 22:15
by bubbel
528 spridarna ska tydligen flöda mer än 535 spridarna, är det nån som vet säkert?
ska montera en malpassi 1:1,4 progressiv och montera spridarna, sen tänkte jag börja ladda 0,4 och se hur det funkar.
kommentera gärna, förslag osv..
Posted: 04 Dec 2007, 07:50
by bubbel
Raceaddic wrote:bubbel wrote:528 spridarna ska tydligen flöda mer än 535 spridarna, är det nån som vet säkert?
E28 535-528 har samma spridare fram till 01/86
aha tack för svar! då använder jag mig av 528 spridarna!
har även lmm från 528 som ser ut att vara större än 323:ans lmm. borde man kanske kunna flytta elektroniken från 323:ans till 528:ans och använda sig av den??
Posted: 04 Dec 2007, 12:56
by piston
Kul projekt.
Eftersom folk kör med 325 elektronik i 535 lmm borde det väl gå med 323 elektronik i 528 lmm? det tror jag.. Rätta mig om jag har fel
mvh
Posted: 04 Dec 2007, 19:35
by bubbel
piston wrote:Kul projekt.
Eftersom folk kör med 325 elektronik i 535 lmm borde det väl gå med 323 elektronik i 528 lmm? det tror jag.. Rätta mig om jag har fel
mvh
tack
borde gå att göra så... provar mig fram då

Posted: 30 Dec 2007, 14:58
by bubbel
Här händer det inte mkt, man måste åka skoter också:)
tryckrören har fått lite färg iaf!
Ska göra ett ryck efter nyår hoppas jag

Posted: 11 Feb 2008, 20:46
by bubbel
Nu är avgassystemet byggt, vart 3"downpipe och resterande 2,5" med en simons dämpare längst bak.
Monterat 535/528 spridarna och bytt ut bosch-plastdumpen till nån justerbar aludump.
kopplat i lambda o turbo mätarna (blackpanel).
man glömmer alltid att knäppa kort! men en bild på den polerade ventilkåpan kan jag dela med mig iaf..

Posted: 26 Feb 2008, 18:42
by bubbel
Då har man svetsat en liten burk till vevhusvent.

Posted: 06 Mar 2008, 21:20
by bubbel
Rost!
när jag handlade bilen såg jag att den var "rostlagad" bakom fjädertornet, så aningen sunkigt ut men enligt säljaren skulle det vara seriöst lagat
så här såg det ut efter lite hugg med hammare o mejsel!
och efter kapat bort den dåliga plåten..

Posted: 23 Mar 2008, 12:32
by bubbel
lappat o lagat!

Posted: 23 Mar 2008, 12:36
by bubbel
bild på avgassystemet, 3" downpipe resten 2,5" och 1st simonsdämpare.

Posted: 06 Apr 2008, 11:02
by bubbel
en polare hade ett par stolar över som har landat i bilen!
