Page 1 of 2
snik turbo på m50b25
Posted: 14 Feb 2006, 11:29
by david__
ska turbo konvertera min bmw som sagt.
undrade då bara hur mycket man kan ladda med mls packing o INGET annat , innan motorn börja spika? (inget till läggsptut eller andra spridare, aboslut INGET.)
o om nån vet hur många hästar det kan ge?
Posted: 14 Feb 2006, 12:21
by Ludde
du måste ge bilen mer soppa om du ska ha mer hk, systemet är redan optierat som det är, det går väl max o pressa ur ca 220 hk med orginal spridare o.s.v. och när soppan tar slut så kommer den knacka. kanske utan att du märker det
du kan typ ladda 0.2-0.3 högst
icke vanos motorn är väl lite mindre spikkänslig.. men o andra sidan har den inga knack sensorer som du skulle behöva
Posted: 14 Feb 2006, 12:53
by david__
ok.. tack för svaret..
de blir större pump o spridare m.m .
sak bara sätta på kittet o testa innan bes.
om ja ha större spirare på under bes blir mina avgasväreden för höga då?
Posted: 14 Feb 2006, 13:53
by Ludde
du kan inte bara sätta på stora spridre på orginal systemet då kommer den få för mycke på tomgång o.s.v... o avgasvärdena kommer nog inte v a så bra då heller...
Posted: 14 Feb 2006, 14:25
by bmw_fredde
Du kan sätta ditt större spridare! men ställbar progresiv btr är att rekomendera för att den inte ska gå för fett!
om du ska köra etanol kan du öka spridarstorleken utterligare 30%
Posted: 14 Feb 2006, 17:57
by david__
ok.. blir inte etanol..
tack för svaren
Posted: 14 Feb 2006, 18:42
by Fido85
du kan få ca 260 hk med original spridare utan spikningar men en btr behöver du då
Posted: 14 Feb 2006, 19:25
by david__
ok. har kolalt lite på btr nu ..
hur funkar ne progressiv? går den på turbo trycket eller på
vacumet. o vilken btr ska man ha?
Posted: 14 Feb 2006, 19:56
by Fido85
jag hade nån konstig btr då jag körde med original sprut och komp...jag hade ju så den kom vid laddtryck så slog den andra btr:n på för om jag inte har missförstått så har bmw en inbyggd färdigt eller?
Posted: 15 Feb 2006, 00:32
by Ludde
klart du har btr orginal annars skulle bränsle trycker bli jätte högt.. koppla bara den nya efter den som redan finns. som sitter på fuel-railen
sen finns det en skruv på btren som man ställer inte trycket med
http://www.misab.se/ har bäst pris på dom tror ja!
du ska ha Progressiv 1:1,4
260hk med orginal spridare och orginal komp?! det kan väl ändå inte stämma?!?!
då har man ju ökat spridarnas kapacitet med typ 35%
Posted: 15 Feb 2006, 06:13
by bmw_fredde
Man behöver inte ha kvar original btr
man kan ställa ner trycket på den nya, dock så är det simplare att strunta i att ta dän den gamla och sätta den nya efter...
Posted: 15 Feb 2006, 08:54
by Fido85
Ludde wrote:klart du har btr orginal annars skulle bränsle trycker bli jätte högt.. koppla bara den nya efter den som redan finns. som sitter på fuel-railen
sen finns det en skruv på btren som man ställer inte trycket med
http://www.misab.se/ har bäst pris på dom tror ja!
du ska ha Progressiv 1:1,4
260hk med orginal spridare och orginal komp?! det kan väl ändå inte stämma?!?!
då har man ju ökat spridarnas kapacitet med typ 35%
men det är ju med original komp så det är ju lite mera respons ochså och jag märkte stor skillnad sedan då det blev lagt 3mm mls packning så då blev den ju slö som en fiesta
Posted: 15 Feb 2006, 17:41
by david__
ok. kollade misab.. sant bra priser.
kollade också på ppf web shop, i ppf:s web shop hittar man 2 st bägge har 3 anslutningar....?? är den 3:dje till till mät intrument ?? elelr va den dn till? o e den nån skillnad på ppf:s o misab:s btr?
/???
Posted: 16 Feb 2006, 13:41
by Ludde
ppf:s tror ja är linjära, du ska ha progressiv
den tredje är till soppa tryck.
Posted: 16 Feb 2006, 14:17
by Bmwandreas
Man brukar köra progressiv 1:2 eller ännu högre.
Dom som vi säljer är linjära.
Posted: 16 Feb 2006, 21:36
by Stiffmeister
david: Jag har en helt ny progressiv Malpassi 1:1,4 om du vill köpa.
Den som heter 384hr på Misab.
Posted: 16 Feb 2006, 22:17
by Brox
ursäkta men nybörjarn undrar vad det är för skillnad mellan en linjär och progressiv?