Page 1 of 1

m50b25 ladd?

Posted: 21 Oct 2007, 19:36
by gorre
Jag har funderat på det här med att konvertera min bil och har tänkt hur jag ska göra med en "besiktningsturbo"
Hur bra hanterar original sprutet en liten lätttrycks turbo med minimalt ladd. behöver jag kanske lite större spridare + btr?

Bor i finland så en turbokonverterig ses som ett motor byte vilket gör att jag får höja effekten 20% om jag har modellseriens kraftigaste bromsar (M3?)
Får även höja volymen 20% men det blir i ett senare skede med vev byte.


så jag funderar på att ladda typ 0.2 eller nått sånt så att jag har en motor som går genom besiktning med turbo.
sen är det ju bara att lägga dit det som ska sitta där :D

Posted: 23 Oct 2007, 17:16
by gorre
ingen av 85 st som har nån aning

Posted: 24 Oct 2007, 08:26
by Johnny H
Ska du åka med så lite som 0,2 i ladd så klarar orginalsystemet av det.
Åtminstonde för körning till och från besiktning.

Posted: 25 Oct 2007, 18:49
by gorre
måste ev hålla en bänkning också om jag måste ha bevis på den nya effekten ska kolla upp sånt mer nogrant när jag börjar konverteringen.
men ni tror inte att det behövs göras nått åt soppa tillförseln?

Posted: 25 Oct 2007, 18:54
by Johnny H
gorre wrote:måste ev hålla en bänkning också om jag måste ha bevis på den nya effekten ska kolla upp sånt mer nogrant när jag börjar konverteringen.
men ni tror inte att det behövs göras nått åt soppa tillförseln?

Det enda du behöver göra för att klara dig är möjligen att montera in en justerbar bränsletrycksregulator.

Posted: 25 Oct 2007, 19:25
by bmw_fredde
du kan nog ladda 0,2 utan problem!
jag ladda 0,5 på en standard m50b25 och det funka utan å göra nått! körde många mil och motorn va fortfarande hel när ja tog isär den...

Posted: 25 Oct 2007, 21:56
by Thörn
Får ni ha 20% ökning i vridmoment också ?
Vridet lär sticka iväg när du har en liten turbo. Skulle tippa på att det lätt går över ~290nm isf. även vid 0.2 bar

I sverige finns en generell regel om 20% effekt ock 10% vrid ökning, om det inte finns uppgift från tillverkare för bil modellen.

Posted: 26 Oct 2007, 07:22
by Fido85
du kan inte besikta sådärr bara...alltså lägga turbo och köta till besiktningskontorete! du måste köra först ner till tammerfor eller så va det helsingfors och då ska bilen sdtå en natt i den såkallade "firman" och så kopplas massa mätare osv osv på den och så mäter den en massa skit och så får dom ut på papper värdena men om dom inte är brsa så har du slängt bort 1500€ i onödan...thats it....

Posted: 26 Oct 2007, 08:20
by MMT
Dvs att dom avgas certifierar motorn ?
Enkelt så borde ju en avgas certifiering i finland gälla även i övriga EU eller har jag helt fel ?

Posted: 26 Oct 2007, 15:50
by gorre
Fido85 wrote:du kan inte besikta sådärr bara...alltså lägga turbo och köta till besiktningskontorete! du måste köra först ner till tammerfor eller så va det helsingfors och då ska bilen sdtå en natt i den såkallade "firman" och så kopplas massa mätare osv osv på den och så mäter den en massa skit och så får dom ut på papper värdena men om dom inte är brsa så har du slängt bort 1500€ i onödan...thats it....


har inte kollat upp allt ordentligt än jag bara spånar och funderar hur jag ska göra men är det sånt som man måste göra så är det bara till att göra det.
ska kolla upp vad dom egentligen gör och se till att den håller "måttet"

Posted: 26 Oct 2007, 18:51
by PaparaZZi
Fido85 wrote:du kan inte besikta sådärr bara...alltså lägga turbo och köta till besiktningskontorete! du måste köra först ner till tammerfor eller så va det helsingfors och då ska bilen sdtå en natt i den såkallade "firman" och så kopplas massa mätare osv osv på den och så mäter den en massa skit och så får dom ut på papper värdena men om dom inte är brsa så har du slängt bort 1500€ i onödan...thats it....


ääähhh det beror på vilken årsmodell på bilen du har isåfall efter 91 är det typ så före så är det bara att bänka effekten(max20%) sedan besikta!

Posted: 26 Oct 2007, 20:48
by Daniel_
bmw_fredde wrote:du kan nog ladda 0,2 utan problem!
jag ladda 0,5 på en standard m50b25 och det funka utan å göra nått! körde många mil och motorn va fortfarande hel när ja tog isär den...


Var den helt oöppnad? Och med orginalsprut? Imponerande i så fall! :)