Page 1 of 5

Bänkade Bmw:n Igår :)

Posted: 23 Nov 2005, 00:36
by Fido85
fick fina siffror men newton var inte bra och trolitvis beror det på grenröret...vid 0,5 bar så 350 hk så jag är nöjd :) kunde inte höja mera för det var nå skitslangar till wg:n så dom smalt..men får nya snart så då siktar vi på 1 kilo :) lätt över 400 hoppas jag :)

Re: Bänkade Bmw:n Igår :)

Posted: 23 Nov 2005, 01:14
by peppe
Fido85 wrote:fick fina siffror men newton var inte bra och trolitvis beror det på grenröret...vid 0,5 bar så 350 hk så jag är nöjd :) kunde inte höja mera för det var nå skitslangar till wg:n så dom smalt..men får nya snart så då siktar vi på 1 kilo :) lätt över 400 hoppas jag :)
Grattis, trevliga siffror på 0,5kg.

Specs ?

Re: Bänkade Bmw:n Igår :)

Posted: 23 Nov 2005, 04:59
by Fido85
peppe wrote:
Fido85 wrote:fick fina siffror men newton var inte bra och trolitvis beror det på grenröret...vid 0,5 bar så 350 hk så jag är nöjd :) kunde inte höja mera för det var nå skitslangar till wg:n så dom smalt..men får nya snart så då siktar vi på 1 kilo :) lätt över 400 hoppas jag :)
Grattis, trevliga siffror på 0,5kg.

Specs ?
Bmw 325 Coupe -92

Precision Sc61 Turbo
Ppf Turbogrenrör
Ppf W-gate
Dta P8Pro Sprut
490cc Spridare
Hemmabyggd Cooler...Minns Ej Mått Men Stor :)
Komp Ca 8:5

och jag är nöjd ändå med siffrona då jag har ju automat så det inverkar enlit vad jag forskat så jämförde vi med min kompis så jag hade mkt mera hk än han fast jag körde med lägre ladd men hans nm var bättre..
nya tag till sommaren ;) och bilder kommer att komma direkt jag får serverplats men går lite trögt fram så :( måste tillägga jag kör med original kolvar nu å stakar men väntar på dom nya av ppf :D

Posted: 23 Nov 2005, 09:04
by Bmwandreas
Haha det är inte grenröret.
Jag hade 570nm och 402hk vid 1.0 bar.

Och att ha 350hk med 0.5 bar och orig kammar är omöjligt.

Vad hade dom för dyno?

Posted: 23 Nov 2005, 16:27
by Fido85
Bmwandreas wrote:Haha det är inte grenröret.
Jag hade 570nm och 402hk vid 1.0 bar.

Och att ha 350hk med 0.5 bar och orig kammar är omöjligt.

Vad hade dom för dyno?

Supweflow :) du kan få komma å se paprena fast ;) den ljuger med ca 2 hk enligt ad som räknats och den är kalibrerad rätt...och enlit en summit tidning eller vad vi kollade i så ligger superflow på bästa platsen då det gäller bänkar

Posted: 23 Nov 2005, 16:37
by Bäckis
350hk med 0,5 bar är ju omöjligt. Ca 50% effektökning ger 288hk. Säg att man kan få ut strax över 300.

Ibland lär man ju stanna till och tänka efter, och med original kammar blir det inte mer effekt än ca 50% ökning.

Har du kört motorn löst? Superflow har väl inga rullande landsvägar?

Posted: 23 Nov 2005, 17:05
by M3JONAS
Hur mycket vrid var det enligt bromsningen?

Posted: 23 Nov 2005, 17:05
by Fido85
Bäckis wrote:350hk med 0,5 bar är ju omöjligt. Ca 50% effektökning ger 288hk. Säg att man kan få ut strax över 300.

Ibland lär man ju stanna till och tänka efter, och med original kammar blir det inte mer effekt än ca 50% ökning.

Har du kört motorn löst? Superflow har väl inga rullande landsvägar?
jodå superflow har rullande också...men ni får tro eller ej men vi har bänkat silversupran på dendär bänken och många grymma cossies osv på den så vi vet att den inte ljuger med nå många hk....det var 349,6 hk i motorn.....skulle säga det var exakta talet

Posted: 23 Nov 2005, 17:06
by M3JONAS
dubbelpost...

Posted: 23 Nov 2005, 17:18
by Bmwandreas
Har du bänkat med automatlådan?

Vet ni inte om att en sån låda alltid har slir,så den inte visar vridmomentstoppar.
Den funkar som en momenomvandlare,även om du låser den på 3an.

Så skulle du köra manuell låda skulle den visa mer vrid.

Mvh

Posted: 23 Nov 2005, 19:25
by Andersson
Låter som det är lite glädjebänk.

Posted: 23 Nov 2005, 19:38
by Bmwandreas
Nu har jag forskat lite i detta.

Man måste ställa in bänken på att man har automat vxllåda. Samt ställa in exakt vilket stallvarv turbinen har.

Annars visar bänken helt fel på både effekt/vrid!
Förmodligen därför den visar otroligt hög effekt redan vid 0.5 bar.

Mvh Andreas

Posted: 23 Nov 2005, 21:11
by Fido85
då det är jyst det att bänken vet inte av om det är automat så den tar ju för givet att det är manuell låda så motoreffekten är nåt den uppskattar men vad som kommer på bakhjulen så stämmer nästan exakt...det blev körd i 4an då vi bänkade om jag inte minns fel nu för det blir vel mera förlust om man t.ex. skulle ha kört i 3an

Posted: 23 Nov 2005, 21:32
by Bmwandreas
Du har mycket mer vrid än vad dynon visar.
Pga att turbinen slirar.

Så du har nog inte så dåligt grenrör som ni i Finland tror:)

Posted: 23 Nov 2005, 23:07
by robbz
hmr..skulle inte tro att det beror på grenröret....
mätte ni avgasmottryck?

man börjar ana ugglor när du säger att du får ut mer hp än trq, och ganska "väldigt" stor skillnad om jag fattat det rätt.
det bör vara tvärtom, så nåt är nog fel, tyvärr..

-än en gång vad fick du för trq?

/mvh

Posted: 23 Nov 2005, 23:13
by Bmwandreas
PGA att han har automatlåda så visar dynon mkt mindre vrid än vad motorn igentligen utvecklar.

Med denna setup på motorn så kan man aldrig få mindre vrid än effekt.
Har man 350hk ska man ha ca 450nm.

Posted: 24 Nov 2005, 00:02
by Bäckis
Och får man 350hk@0,5 bar har man krossat alla fysiska lagar. Motorn är ju standard med bara lägre komp, sorry, men jag köper det inte.