Page 1 of 2
motorfäste e30/m30?
Posted: 03 Oct 2007, 21:45
by dgyldmark
Är det något ni säljer?
Posted: 04 Oct 2007, 08:03
by Bmwandreas
Nej tyvärr, bara till S38B36.
Posted: 04 Oct 2007, 08:58
by Bäckis
Verkar bara vara 3,8 som har egen gjutning. E34 M30 maskin ska fästen passa.
Posted: 14 Oct 2007, 09:20
by dgyldmark
nej men det var ju trelvligt, Det är en m30b35:a från e34:a
Posted: 30 Oct 2007, 09:44
by Carlsson
den skruven som e längst bak mot växel lådan på den här på bilden på en e23 m30 motorn finns inte på motorer nyare än 87 där för passar inte ppf´s motor fästen så bra (OBS ej ppf fästen på bild) men det e relativt lätt att modda lite grann för å få dom å passa. ska se om jag kommer över mina bygg bilder på min 335 från kompisens digi kamera
Posted: 31 Oct 2007, 17:44
by Bäckis
M5 3.6 blocket är väl mig veterligen nyare än -87, så jag undrar om du har rätt?
Posted: 01 Nov 2007, 09:58
by Carlsson
kanske e så att 3.6 är baserad på den gamla m30 motorn
Posted: 01 Nov 2007, 10:05
by Bäckis
Varför skulle den vara det?
Är det verkligen ingen som har både ett E34 block och ett 3,6 som kan kolla så vi får klarhet en gång för alla??
Posted: 01 Nov 2007, 14:07
by rishögen
Jag köpte mina fästen på
www.335i.de Typ 2 är det du ska ha. Du kan bara använda 3 av hålen på avgassidan men det är ingen fara. Kostar ca 2000kr inkl frakt där. Ska du ha extraktorgrenrör så får du tänka på att fästet sitter lite ivägen.
Enligt dem har m30 och s38 samma block i både 3.6 och 3.8 men pga grenrören måste man modda fästet på avgassidan lite. Då borde ju ppf:s fästen passa också tycker man.
Posted: 01 Nov 2007, 14:29
by Finkel
jag har motor fästen från en s38b36 i min 535 -91 med m30 motorn och det var iaf bara att skruva dit.
Posted: 01 Nov 2007, 16:09
by Bäckis
Som jag misstänkte alltså.
Våra fästen ska då passa E34 M30 och S38B36.
Mvh
Posted: 01 Nov 2007, 16:25
by P.Herrdahl
Finkel wrote:jag har motor fästen från en s38b36 i min 535 -91 med m30 motorn och det var iaf bara att skruva dit.
Exakt samma för mig, B36 fästen i en e34 -91.
Posted: 01 Nov 2007, 16:35
by Tysken
Och jag har E28 M30 motorfästen på min S38B36
Posted: 01 Nov 2007, 18:31
by Bäckis
Förvirringen är total!!!!!!!!
Om någon vänlig själ har tillgång till lite olika block att ta kort från sidan på så kan vi utröna detta. Från höger och vänster, E28, E34 Och S38B36 skulle varit plåtade och postade här.
Posted: 01 Nov 2007, 19:36
by Markus F
På den här sidan har dom delat upp det så här:
1. M30/M88 från E23, E24 eller E28.
2. M30/S38 från E32 eller E34.
http://www.e30.de/fotost/f00431/f00431.htm
Kollar man högra fästet på E28 535 så passar det dessa:
http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... showeur=on
Högra fästet på E34 535 passar dessa:
http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... showeur=on
Det är väl också lätt hänt att blanda ihop M88 från M535i med S38B36.
Posted: 06 Nov 2007, 19:01
by Carlsson
1.skruvhålet/distansen som saknas på m30 nyare än -87 dvs alla e34
2.+3. här sitter orginal fästena bultade
ppf´s fästen passar inte på avgas sidan på m30B35 -89 det vet jag av erfarenhet men det tog mig bara 30 min å modda det med ett litet extra stag frammåt till hål nr2. på bild. i övrigt har dom grym styvhet och passform. tog bara en vecka för mig å få min 335a rullandes vilket var lagom för å test sladda den lite på rudskogen i september... (den svarta)
Posted: 06 Nov 2007, 23:05
by HenrikF
E34 har infästningen längre fram än vad e28 har. #1 på den vackert ritade bilden saknas på alla s38b36 jag skruvat med, men det är pga att motorfästet inte sitter där på e34. Lägger man i s38 i e28 får man kapa lite i motorfästet, och gärna förstärka det då det bara sitter i tre skruvar, till skillnad från 4 på tidiga m30