Page 1 of 1
Svårstartad kall.
Posted: 07 Feb 2006, 17:28
by bmwpatrik
Håller på och hjälper en kompis med en bil som är skitseg å starta när den är kall, den går igång en halv sekund sen lägger den av, hjälper inte om man håller gas heller tror jag.
Går som den ska när den är varm.
De är en 520i -88 E34 men motronic.
Nån som har nån aning om va de är för fel?
MVH Patrik
Posted: 07 Feb 2006, 18:07
by Nisse Järnet
Tomgångsmotorn? Nån givare? Kolla om tomgångsmotorn går lätt, och testa med andra givare
Posted: 07 Feb 2006, 18:43
by bmwpatrik
Verkar som tomgångsmotorn funkar som den ska, funderar på om de kan vara tempgivarn till ECU:n för de är väll en som går till den och en till instrumenteringen eller har jag fatta fel?
Men vem är vem?
Posted: 07 Feb 2006, 18:53
by powerpak
på e30.n så är den blå till ecu:n och den bruna till tempmätarn iallafall, vet inte om det hjälper men..
Posted: 07 Feb 2006, 18:56
by KKR-Rille
Har den samma Kabelhärva som 320/325 så kan du ju pröva ruska kontakten som sitter under insuget brukar väldigt ofta bli glappt där! där den går vidare till spridare och givare så att säga!
Posted: 07 Feb 2006, 18:56
by bemmerfanatic
hei! har også hatt samme årsmodell og motor. hadde en del problemer med det samme jeg og men fikk beskjed av bmw at det var en vanlig feil på de?? hmm.. ikke vet jeg.. er slangen som går fra luftfilteret til spjeldet tett??? den pleier å sprekke under.da suger den falsk luft.. vet også at en kompis har hatt problemer med den giveren som er under spjelet. vært dårlig kontakt eller noe. ta å rens tomgangsmotoren skikkelig med startgass! da blir den ren hvertfall.. sitter ikke med boken på bilen her og nå da den ligger på jobben,så kan ikke komme på så mye annet jeg heller.
lykke til!
Posted: 07 Feb 2006, 19:07
by bmwpatrik
Okej tack för svaren ska kika lite imorn få se vad jag hittar, gummibälgen är i alla fall hel.
Ska kolla så de inte är glapp kontakt nån stans å sen göra rent tomgångsmotorn.
Tänkte om man kan enkelt testa tempgivaren på nått sätt?
Den ska väll jorda när den blir varm, så man kan väll testa å ta bort kabeln från den, då borde den ju få singnal om att den är kall eller måste den ha ett visst motstånd ändå?
Posted: 07 Feb 2006, 19:09
by bemmerfanatic
finner du ut av feilen så skriv det gjerne inn her så jeg kan ha det i bakhodet;-)
Posted: 08 Feb 2006, 13:20
by bmwpatrik
Tempgivarn var ok, verkar de som, tog lös den som satt där och sen hade jag en lös som jag mätte på, när dom var kalla var de ca 5 k ohm och när dom vart varma kröp de neråt.
Sen har jag mätt soppa trycket på matarledningen och de låg på strax över 7 kg/cm2 är de normalt eller?
MVH Patrik
Posted: 08 Feb 2006, 17:41
by bmwpatrik
Smörjde upp tomgångsmotorn så hoppade den igång direkt.
Posted: 08 Feb 2006, 21:04
by bemmerfanatic
hva brukte du som smøring da?
Posted: 09 Feb 2006, 00:29
by bmwpatrik
WD40