Page 1 of 2

HC problem M5a? s38b38!!

Posted: 24 Sep 2007, 05:46
by charger
tjoo, skulle behöva lite rådgivning ang bilen, en M5 3,8.
vid avgasmätning så håller sig alla värden inom gränserna utom HV halten, ligger mellan 110-150ppm. vid 2500varv så är allt klockrent.
vad kan det vara roligt fel tro? vid senaste besiktning vara allt noll!

Posted: 24 Sep 2007, 13:02
by Johnny H
Om du inte gjort det, byt olja.
Annars...se till att katten är RIKTIGT varm på besiktningen.

Posted: 24 Sep 2007, 23:20
by HerrStrand
K-sprit i tanken. eller var det för något annat? det sänkte något avgasvärde för mig iaf. (318is)

Posted: 25 Sep 2007, 07:19
by Johnny H
HerrStrand wrote:K-sprit i tanken. eller var det för något annat? det sänkte något avgasvärde för mig iaf. (318is)


Det sänkte värdet, men du lagade inte felet. :wink:


Charger: Har du hunnit testa?

Posted: 25 Sep 2007, 07:56
by charger
oljan är nyligt bytt:/ sen sänker ju inte k-sprit HC!?

misstänker att den inte var riktigt varm, ska testa mer idag på lunchen tror jag!

Posted: 25 Sep 2007, 08:41
by jol
vamkör och testa igen eller byt lambdasond, tre kompisars bmw har fått byta sonder för att klara hc

Posted: 25 Sep 2007, 10:55
by Johnny H
charger wrote:oljan är nyligt bytt:/ sen sänker ju inte k-sprit HC!?

misstänker att den inte var riktigt varm, ska testa mer idag på lunchen tror jag!


Där har du nog problemet.
Värdena var ju inte tok dåliga så det borde inte vara något annat....

Posted: 25 Sep 2007, 17:10
by charger
jag hoppas det sitter där, har inte hunnit testa än tyvär..
tror inte det är lambdasonden, fast vem vet är ju en klippt pirat som sitter där!

Posted: 25 Sep 2007, 18:00
by M635 forever
Standard vid besiktning av E34 M5, både 3,6 och 3,8.
Ta en rejäl tur med bes.mannen innan...... och dra ur den ordentligt! :lol:

Posted: 25 Sep 2007, 20:48
by Tysken
Kolla så inte någon tändspole är halvkass, kan ge högt HC då.

Posted: 25 Sep 2007, 21:57
by charger
det är vanligt de lät ju skönt.. det är ju så att det är ärg mellan tändrören och spolarna samt en är av! har beställt nya men inte fått dom!
men kanske man får han riktigt het innan man mäter!

Posted: 26 Sep 2007, 11:14
by charger
den jäveln gick inte igenom :twisted:

men hoppas det rättar till sig med tändrören!

Posted: 28 Sep 2007, 14:08
by björn
jag tankade ca: 30% etanol, det funkade på min 320 -93 iaf.

Posted: 28 Sep 2007, 14:21
by wuffee
jag fick dåliga HC (tror de va HC) värde när jag hade en liten avgasläcka..
Lyckades lokalisera sprickan och lagade de å då va de grönt..


mvh
Uffe

Posted: 28 Sep 2007, 16:10
by JannePower
man ska inte behöva "värma" upp katten innan besiktning om allt är som de ska.... nått är lite knas om man måste ha en glödhet katt om det ska gå bra. har aldrig haft några problem med en kall bil vid besiktningen. vet fler som det gått bra med och dom det inte gått bra för.......

Posted: 28 Sep 2007, 17:06
by Zwofurti
just HC är väl oförbrända avgaser, brukar ju oftast vara nån tänddel elelr liknande som är lite kass.

Posted: 28 Sep 2007, 17:17
by M635 forever
Vanligaste orsaken till att den inte går igenom bes med förhöjda värden, även efter varmkörning är:
Lambdasonden eller lmm inte funkar tillfredställnade,dvs ger felaktiga värden till ECU.