E34 M30B38 Turbo Racebil Tredje blocket gillt? och soppatänk
Posted: 21 Sep 2007, 11:00
Suget blev för stort och tiden räcker inte till pga massa anledningar så en del race S38 delar avyttrades och denna skaffades. Bilen byggdes av Petri men har fört en ganska anonym tillvaro (kördes knappt) sista 2 åren efter Petri sålde den och jag köpte den.
Version 1.0
Motor och kringutrustning:
Balanserad och viktad m106 botten (745i), pyramidringat, av Bäckis dunderportad M30B35 katt topp med natriumkylda ventiler, Dr Schrick 284/280/110 10,9mm kam, M10 vippor, M5 e34 spjällhus, Petri Riippi custom insug med dubbla spridarrader, Garret TA51 hybrid-turbo med mindre A/R 1.15 hus, dubbla 45 mm wastegates, Stor intecooler, 20 raders oljekyl, M5 e34 vattenkyl, Spal elfläkt, Prospark/Efitech bränsle och direct fire tändning, Dubbla Bosch 984 pumpar, fuelcell. Bromsad till 710hp / 904nm vid 1.6bar på Vp CSP, 650hp på 98 oktan och 1.5bar.
Kaross/drivlina:
Blå e34 delux-bantad/rensad till 1250kg med förare samt full fuelcell, Breda fronten (-95), custom avgastunnel för 3.5 tums avgas(sidepipe), kardanring, bultad båge, omp-stolar, Autometer instrument cluster. Bakvagn med upprätade hjulvinklar, Sellholm custom bilstain dämpare och fjädrar för optimal nigning vid acceleration. 3-skivig Tilton koppling, M5 låda (getrag 280) samt kardan, M5 bakvagn och klump (ordentligt uppspänd) och 3.45 utväxling. 18" Vita Rondell 058 8.5"/10" med 235/285 Yokohama A048 R-däck.
Version 2.0
Info kommer efter hand det trillar in..
Motor och kringutrustning:
Alpina B10 Bi-turbo block, 94mm borr med oljesprut under kolvarna samt med dom kraftiga ramlagerbockarna (jmf S14B23 -> S14B25 Evo III).
PPF/Cooperring packning.
PPF/Parner H-profil 142.5mm stakar, viktat.
CP/PPF design kolvar 9:0 i komp med uppflyttad kolvbultsläge samt HD-bult.
S38B38 vevparti, moddat, viktat balanserat.
M5 3.6 svänghjul, lättat.
Bäckis dunderportad M30B35 katt topp med natriumkylda avgasventiler.
PPF steg 3 ventilfjädrar.
HD-vippor samt lås.
PPF M7 kam 300/300/110 11.2mm.
PPF billet kamkåpa.
Rostfritt insug med fullradietrattar (Petri).
M5 e34 spjällhus med adapterplatta mot toppen.
2x45mm wastegates (Petri).
Borg Warner S480 80mm in, 74mm ut. 1.10 A/R T6 avgashus med 4" ut eller bullseyepower custom 1.25 A/R T6 hus med 5" ut. Borg Warners lilla racecover 0.66 A/R.
Autronic SM4
6x MSD 8245 COP med sep tändkablar
osv osv
.
Version 1.0
Motor och kringutrustning:
Balanserad och viktad m106 botten (745i), pyramidringat, av Bäckis dunderportad M30B35 katt topp med natriumkylda ventiler, Dr Schrick 284/280/110 10,9mm kam, M10 vippor, M5 e34 spjällhus, Petri Riippi custom insug med dubbla spridarrader, Garret TA51 hybrid-turbo med mindre A/R 1.15 hus, dubbla 45 mm wastegates, Stor intecooler, 20 raders oljekyl, M5 e34 vattenkyl, Spal elfläkt, Prospark/Efitech bränsle och direct fire tändning, Dubbla Bosch 984 pumpar, fuelcell. Bromsad till 710hp / 904nm vid 1.6bar på Vp CSP, 650hp på 98 oktan och 1.5bar.
Kaross/drivlina:
Blå e34 delux-bantad/rensad till 1250kg med förare samt full fuelcell, Breda fronten (-95), custom avgastunnel för 3.5 tums avgas(sidepipe), kardanring, bultad båge, omp-stolar, Autometer instrument cluster. Bakvagn med upprätade hjulvinklar, Sellholm custom bilstain dämpare och fjädrar för optimal nigning vid acceleration. 3-skivig Tilton koppling, M5 låda (getrag 280) samt kardan, M5 bakvagn och klump (ordentligt uppspänd) och 3.45 utväxling. 18" Vita Rondell 058 8.5"/10" med 235/285 Yokohama A048 R-däck.
Version 2.0
Info kommer efter hand det trillar in..
Motor och kringutrustning:
Alpina B10 Bi-turbo block, 94mm borr med oljesprut under kolvarna samt med dom kraftiga ramlagerbockarna (jmf S14B23 -> S14B25 Evo III).
PPF/Cooperring packning.
PPF/Parner H-profil 142.5mm stakar, viktat.
CP/PPF design kolvar 9:0 i komp med uppflyttad kolvbultsläge samt HD-bult.
S38B38 vevparti, moddat, viktat balanserat.
M5 3.6 svänghjul, lättat.
Bäckis dunderportad M30B35 katt topp med natriumkylda avgasventiler.
PPF steg 3 ventilfjädrar.
HD-vippor samt lås.
PPF M7 kam 300/300/110 11.2mm.
PPF billet kamkåpa.
Rostfritt insug med fullradietrattar (Petri).
M5 e34 spjällhus med adapterplatta mot toppen.
2x45mm wastegates (Petri).
Borg Warner S480 80mm in, 74mm ut. 1.10 A/R T6 avgashus med 4" ut eller bullseyepower custom 1.25 A/R T6 hus med 5" ut. Borg Warners lilla racecover 0.66 A/R.
Autronic SM4
6x MSD 8245 COP med sep tändkablar
osv osv
.