Page 1 of 9

E34 M30B38 Turbo Racebil Tredje blocket gillt? och soppatänk

Posted: 21 Sep 2007, 11:00
by ///Peter
Suget blev för stort och tiden räcker inte till pga massa anledningar så en del race S38 delar avyttrades och denna skaffades. Bilen byggdes av Petri men har fört en ganska anonym tillvaro (kördes knappt) sista 2 åren efter Petri sålde den och jag köpte den.



Version 1.0


Motor och kringutrustning:

Balanserad och viktad m106 botten (745i), pyramidringat, av Bäckis dunderportad M30B35 katt topp med natriumkylda ventiler, Dr Schrick 284/280/110 10,9mm kam, M10 vippor, M5 e34 spjällhus, Petri Riippi custom insug med dubbla spridarrader, Garret TA51 hybrid-turbo med mindre A/R 1.15 hus, dubbla 45 mm wastegates, Stor intecooler, 20 raders oljekyl, M5 e34 vattenkyl, Spal elfläkt, Prospark/Efitech bränsle och direct fire tändning, Dubbla Bosch 984 pumpar, fuelcell. Bromsad till 710hp / 904nm vid 1.6bar på Vp CSP, 650hp på 98 oktan och 1.5bar.

Kaross/drivlina:

Blå e34 delux-bantad/rensad till 1250kg med förare samt full fuelcell, Breda fronten (-95), custom avgastunnel för 3.5 tums avgas(sidepipe), kardanring, bultad båge, omp-stolar, Autometer instrument cluster. Bakvagn med upprätade hjulvinklar, Sellholm custom bilstain dämpare och fjädrar för optimal nigning vid acceleration. 3-skivig Tilton koppling, M5 låda (getrag 280) samt kardan, M5 bakvagn och klump (ordentligt uppspänd) och 3.45 utväxling. 18" Vita Rondell 058 8.5"/10" med 235/285 Yokohama A048 R-däck.




Version 2.0

Info kommer efter hand det trillar in..


Motor och kringutrustning:

Alpina B10 Bi-turbo block, 94mm borr med oljesprut under kolvarna samt med dom kraftiga ramlagerbockarna (jmf S14B23 -> S14B25 Evo III).
PPF/Cooperring packning.
PPF/Parner H-profil 142.5mm stakar, viktat.
CP/PPF design kolvar 9:0 i komp med uppflyttad kolvbultsläge samt HD-bult.
S38B38 vevparti, moddat, viktat balanserat.
M5 3.6 svänghjul, lättat.
Bäckis dunderportad M30B35 katt topp med natriumkylda avgasventiler.
PPF steg 3 ventilfjädrar.
HD-vippor samt lås.
PPF M7 kam 300/300/110 11.2mm.
PPF billet kamkåpa.
Rostfritt insug med fullradietrattar (Petri).
M5 e34 spjällhus med adapterplatta mot toppen.
2x45mm wastegates (Petri).
Borg Warner S480 80mm in, 74mm ut. 1.10 A/R T6 avgashus med 4" ut eller bullseyepower custom 1.25 A/R T6 hus med 5" ut. Borg Warners lilla racecover 0.66 A/R.

Autronic SM4
6x MSD 8245 COP med sep tändkablar


osv osv







.

Posted: 21 Sep 2007, 11:42
by P.Herrdahl
Woho, en våt dröm! Hoppas på massa bra bilder så jag blir ruskigt motiverad. :wink:

Posted: 21 Sep 2007, 11:44
by P.Herrdahl
Vänta nu, den här bilen har jag ju fan film på. :) Den är ju über brutal, bästa motivations filmen jag har.

Posted: 21 Sep 2007, 11:54
by Petri.
Släng upp filmen,jag har slarvat bort den var ju ett tag sen man såg den.

/Petri

Posted: 21 Sep 2007, 12:30
by ///Peter
Nämen där är den ju :lol: Riktigt fin kärra!

Som sagt Petri är byggaren så all cred till honom!

Posted: 21 Sep 2007, 15:02
by E34 RRT
liite bilder på själva bilen skulle va bra! :D :shock:

Posted: 21 Sep 2007, 18:57
by Blown M5
Kul att du skaffat nåt me lite pulver under huven nu :D, hoppas du kommer å visar den snart!

Posted: 21 Sep 2007, 19:34
by Pimplaren
Såg den på blocket för nån månad sen! riktigt fet :)

Posted: 23 Sep 2007, 21:34
by ///Peter
Jaha då har man kört av längsgående diffbulten då... :cry: jävla skit blir nog att hitta nytt fäste och borra upp för grövre bult..... verkar som vi hittat den nya BMW (turbo) sjukan med dom här bultarna som går av titt som tätt..... :x

Stort tack till Micke som sumpade ett par timmar av söndagkvällen trots att vi aldrig fick ur den jävla bulten :evil:

Posted: 23 Sep 2007, 22:00
by Vision79
///Peter wrote:Jaha då har man kört av längsgående diffbulten då... :cry: jävla skit blir nog att hitta nytt fäste och borra upp för grövre bult..... verkar som vi hittat den nya BMW (turbo) sjukan med dom här bultarna som går av titt som tätt..... :x

Stort tack till Micke som sumpade ett par timmar av söndagkvällen trots att vi aldrig fick ur den jävla bulten :evil:


Det där e klassiskt...har gjort oxå ;)

men ja köpte en ny 10,9 bult o tog loctite, får se hur länge d håller..annars ere bara o gänga för M14/M16

Posted: 23 Sep 2007, 22:11
by Blown M5
jo den satt bra den där avdragna bulten ... men får man gängat m14 ska det nog hålla ihop! Hoppas resan hem gick bra nu trots poliser å allt :)

Posted: 24 Sep 2007, 09:12
by ///Peter
Resan hem gick bra trots att den började med att man höll på skita ner sig (hur stor är chansen att man hamnar framför en polis när man kör ut från garaget en söndagkväll mitt ute i ingenstans..... uppenbarligen inte 0 som man skulle tro.... :shock: )
Jepp M14 får det bli!

Posted: 09 Jan 2008, 17:01
by Pimplaren
Hur går det igentligen? =)

Posted: 09 Jan 2008, 21:02
by ///Peter
Just nu händer inte så mycket faktiskt. Flänger fram och tillbaka till Tokyo med jobbet nu så det är lite körigt mellan varven när man är hemma :roll:

Finns mycket planer! Ska bara hitta tiden!
Men önske listan ser väl ut så här:

Smidda kolvar + H-profil stakar (144mm)
Nya lager osv
Ny huv (om jag hittar nån bra glasfiber)
Alpina B10 front
Fixa till lack och lite bättre finish, ev ny garage lack
Max rulla bakskärmarna
Nya fälgar (blir nog rondell 18") 10" bak med så mycket bredd som får plats... 295 kanske
Sen ny mapp och mera laddtryck förståss! Kommer nog flyga getrag 280ior bakom bilen! :twisted:
Skriver väl sveakardan oxå men det varken hinns eller ryms i budget just nu....


Gissar att vissa saker kommer strykas på listan då jag vill hinna köra så mycket som möjligt men det är en plan iaf :)

Posted: 09 Jan 2008, 21:12
by P.Herrdahl
///Peter wrote:Kommer nog flyga getrag 280ior bakom bilen! :twisted:


Då skaffar jag några då så det inte blir brist på dom. :D

Låter som ett härligt recept, rätt likt mitt kommande. :wink:

Mvh.

Posted: 09 Jan 2008, 21:31
by ///Peter
Nej gör inte det! dom ska ju jag ha! he he :P

Jo det blir nog bra det här E34 e Masto altså!

Posted: 09 Jan 2008, 21:55
by jorgen
riktigt synd att vi inte han med en liten tur senast vi var uppe :( men till våren peter, då blir det åka av :twisted: