Page 1 of 1
Utväxlings frågor
Posted: 05 Feb 2006, 21:16
by Frozz
Hej alla glada. De e så att min e34 520 e de bytt motor till en 2,5a och när man kör så varvar motorn ut väldigt fort på alla växlar. Man hör att de händer grejer i motorn men bilen rör inte på sej efter de ljudet utan lunkar i normal takt typ. Detta tror jag har med att lådan och klumpen/bakaxeln e 520. Eller har jag fel? Fattar inte de här med utväxling men kan tänka mej att detta handlar om de.
Posted: 05 Feb 2006, 21:32
by Henka.
Du skall byta till en bakaxel med lägre utväxling i (lägre siffra) för att bilen skall "gå längre på växlarna".
Posted: 05 Feb 2006, 22:59
by Kero
Tycker det låter som någonting slirar om jag förstår din förklaring rätt?
Posted: 05 Feb 2006, 23:37
by Strandholm
Har du automatlåda?
Posted: 06 Feb 2006, 11:28
by Frozz
Känns som om den slirar. Motorn varvar bra och fort men bilen går inte alls lika fort. Jag jämför nu men min e30 320. Nej de e en manuell. De e svårt att förklara fenomenet. Tänk er att man sitter i bilen och drar på vad bilen orkar. Och när man varvat ut 3:an e bilen uppe i 60km bara. Så beter den sej. 2an drar jag bara till 40. De kan inte va att kopplingen inte sitter ordentligt eller nått sånt?
Posted: 06 Feb 2006, 11:46
by Strandholm
luktar det brännt eller inte?
Stå stilla på torrt underlag, ner med kopplingen, lägg i ettan eller tvåans växel och fullt varv och upp med kopplingen snabbt som sejtan.
på tvåans växel ska den försöka och sedan gå ner i varv väääldigt snabbt
på ettan ska den iaf lyckas vrida runt däcken.
Men om den fortsätter att hålla högt varv men inget hjul rör på sig så är din dåliga koppling ännu lite sämmre nu så då vet du ju vart felet ligger.
Kan ju egentligen bara va kopplingen.
Vilken koppling har ni på? Den som satt på din 520 motor eller den som satt på 525 motorn när ni köpte den? Om det är den ifrån 525an så vet man ju aldrig vilken väderlek den har fått smaka på och skick osv.
Posted: 06 Feb 2006, 12:27
by Frozz
K. Jag ska prova idag om jag hittar torr mark. Har kommit 15cm snö.
Jag vet inte om de e 525 eller 520s koppling. Har funderingar på att byta låda till 525ans då femte växlen viner lite när man kör. Byte av koppling då med tror jag. Skilljer de mycke på 520ans 0ch 525ans kopplingar? Ska i alla fall kolla kopplingen så som du skriver.
Posted: 06 Feb 2006, 12:30
by bmw_fredde
kan va svänghjulet som sagt upp sig ifall det sitter dubbelmassa hjul!
Posted: 06 Feb 2006, 22:52
by Frozz
bmw_fredde wrote:kan va svänghjulet som sagt upp sig ifall det sitter dubbelmassa hjul!
Dubbelmassa hjul? Missa att kolla drivningen vid burn. Ska kolla de i morgon.
Posted: 06 Feb 2006, 22:54
by bmw_fredde
Två metalldelar med typ gummiupphängning i mellan funkar som en hardyskiva ungefär... brukar kunna gå sönder..
Posted: 06 Feb 2006, 23:04
by Strandholm
Finns väll ändå inte på m20?
Posted: 07 Feb 2006, 06:03
by bmw_fredde
tror ja inte trodde det va m50
Posted: 07 Feb 2006, 10:23
by Frozz
Då Jag inte kan alla beteckningar undrar jag vad de e för någon på bilen. De e en 520 e34 men e berikad med 2,5an. Samma typ av 2,5 som i e30. Vad blir betekningen?
Posted: 07 Feb 2006, 10:33
by Tysken
M20B25
Posted: 07 Feb 2006, 11:38
by Frozz
Så de e m20 e typen och b25 storleken. Typ.. Va ute nu och kolla kraften. Hitta inget tort ställe men ett vått utan snö. 1:an drog den bra och la lakris. 2:an la den ingen lakris men gick ner i varv tills den gick fram. Med andra ord. Dog inte utan stak iväg. De small till lite i bakvagnen när jag gjorde de annars inga problem. Tycker detta verkar konstigt. Drog på som f*n på e4 med. Gick att dra den mer i växlarna.
Bara jag som fega innan. Men den låter faktiskt som om de e mer varv än de visar. Växellådan e nog ganska kass med då den låter lite på 3:an nu med. (Lätt bara på 5:an innan) När jag bytar låda e de väll lika bra att ta en m20b25 låda då och samma angående kopplingen? Håller bättre. Hur blir då utväxlingen om bakvagnen e 520?