Page 1 of 2
Vart få motorn bytt?
Posted: 30 Aug 2007, 20:26
by RoDe
Vart ska man vända sig i sthlms-området för att få motorn utbytt? Helst nån som har bytt bmw-motorer förr.
M20b20-motronic som ska bytas ut mot en m20b25-motronic.
Posted: 30 Aug 2007, 20:31
by Strandholm
Hur mycket betalar du?
Posted: 30 Aug 2007, 20:32
by BRUZZE
borde väl nån privat person som meckat lite e30 göra lite snabbt åt dig.. lär vara dyrt på verkstad.
Posted: 30 Aug 2007, 20:38
by RoDe
antingen nån verkstad som gör det till ett bra pris eller någon privatperson som gjort det förr.
vill inte ha nån som vill "öva" på motorbyte.
Posted: 30 Aug 2007, 21:25
by Jonas_Linder
Varför inte byta själv? Man måste ju lära sig nån gång
Posted: 30 Aug 2007, 21:29
by BRUZZE
Jonas_Linder wrote:Varför inte byta själv? Man måste ju lära sig nån gång
ja lika bra å börja om du nu ska bygga turbo å grejer.
är inte så svårt.
ta bort all el, soppa å så från motorn., lossa kardan bort me motorfästen å växellåds fästen å vipps
Posted: 30 Aug 2007, 21:56
by Kajan
Ta ungefär en timme när jag brukar göra de.. De e skit lätt....
Posted: 30 Aug 2007, 21:58
by Tysken
Plättlätt! Jag skulle kunna ta mig an det, men ska åka bort en dryg vecka..
Posted: 30 Aug 2007, 23:16
by RoDe
BRUZZE wrote:Jonas_Linder wrote:Varför inte byta själv? Man måste ju lära sig nån gång
ja lika bra å börja om du nu ska bygga turbo å grejer.
är inte så svårt.
ta bort all el, soppa å så från motorn., lossa kardan bort me motorfästen å växellåds fästen å vipps
jo självklart att det ska byggas turbo. all motorjobb är klart på block och topp så att den är förberedd på det.
jag vill ge mig på det själv, men vill helst titta på första gången.
har tillgång till motorlyft nu som jag får låna av en schysst ppf-medlem, men har ingen aning hur man ska dra repen runt motorn etc.
Posted: 31 Aug 2007, 00:02
by xelerator
försök byta själv..
inte så svårt faktiskt...
markera ALLA kablar och kontakter, eller rättare sagt ALLT som plockas bort från motorn tex slangar etc oxo då du inte gjort det förut..
då vet du vart allt ska sitta när det är dags för att montera tillbaka allt..
tex, 2 tejpremsor med samma siffra skrivet på.. ena går på kontakten o ena där den sitter..
låter kanske lite löjligt, men det funkar o många gör så
..
finns många sätt att montera "repet".. du kan tex sätta det runt grenröret och främre öglan som sitter framför ventilkåpan!! dvs du använder inte endast ett rep/kedja.. du använder fler för stabilitet, SAMT GÖR DET INTE SJÄLV, utan ha nån polare med dig ifall det olyckligtvis skulle inträffa nåt..
du kan antingen plocka ut endast motorn, eller motor+växellåda..
jag tog ut växellåda o motor samtidigt o tycker att det gick relativt smidigt..
orkade inte med att pilla med växellådsbultarna när allt satt monterat..
har du b25ans kabelhärva också???
inte säker men tror väl att det skiljer något mellan b20 o b25 härvan..
nån annan som vet kan kanske svara på det
???
Posted: 31 Aug 2007, 08:02
by Chrille
Skiljer inget i härvan.
Behöver hewller inte märka upp några kontakter.. det går inte sätta fel...
Enda jag brukar göra är att ta en bild på startmotor anslutningarna och hålla reda på vilken som är soppa matning och vilken som är retur.. Sen e det bara lyfta ur skiten..
Att få ut den tar ca. 1 timme.
Posted: 31 Aug 2007, 12:13
by xelerator
skiljer det inte något i härvorna så e de bara att köra på då..
byte
Posted: 31 Aug 2007, 12:42
by Blackbmw
Ja, jag är 16år, och tillochmed jag fick till det, var ganska kul, så det fixar du
Posted: 31 Aug 2007, 15:01
by RoDe
jo, jag har både kabelhärvan och 260-lådan till motorn. så den är helt komplett.
har tänkt att lyfta ur både motor och låda.
får se hur jag gör om ingen kan hjälpa...
Posted: 31 Aug 2007, 16:49
by Strandholm
Kajan wrote:Ta ungefär en timme när jag brukar göra de.. De e skit lätt....
byter du motor ensam på en timme är du fan snabb!
Posted: 31 Aug 2007, 18:33
by Nobbe
Amplify wrote:Kajan wrote:Ta ungefär en timme när jag brukar göra de.. De e skit lätt....
byter du motor ensam på en timme är du fan snabb!
Måste hålla med! Kör man in bilen i garaget fullt fungerande och sedan backar ut efter en timme med en annan motor är man snabb
F1 mek nästa?
Posted: 31 Aug 2007, 21:05
by Jonas_Linder
Jo 1 timme är bra gjort, men du får räkna med nån timme X-tra första gången, men kan lova att du lär behöva lyfta ner/ur motorn några gånger så lika bra att lära sig själv direkt, om du har tillgång till garage med lyft osv. Lycka till!